• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4585 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ بهمن

از درگذشت نوه جويس تا تازه‌ترين فيلم اصغر فرهادي

نامه عاشقانه وس اندرسون به روزنامه‌نگاري

بهار سرلك

 

 

انتشار تريلر تازه‌ترين فيلم وس اندرسون

كمپاني فاكس تريلر تصاويري را از تازه‌ترين پروژه وس اندرسون، فيلمساز امريكايي با عنوان «The French Dispatch» منتشر كرده است. داستان فيلم مجموعه‌اي از ماجراهايي درباره انتشار آخرين شماره مجله امريكايي است كه در شهر خيالي فرانسه و قرن بيستم روي مي‌دهد. وس اندرسون اين اثر را با الهام از روزنامه‌نگاران گذشته مجله نيويوركر جلوي دوربين برده است. شخصيت سردبير مجله «The French Dispatch» را بيل موري ايفا مي‌كند.

اندرسون پيش از اين در مصاحبه با نشريه فرانسوي
«Charente Libre» درباره داستان فيلم گفته بود:«شرح داستان فيلم كار آساني نيست. درباره روزنامه‌نگاري امريكايي مستقر در فرانسه است كه مجله خودش را راه مي‌اندازد. مي‌توان اين‌ طور گفت كه فيلم چهره‌اي از اين مرد ارايه مي‌كند، از اين روزنامه‌نگاري كه براي نوشتن آنچه مي‌خواهد بنويسد، مي‌جنگد. فيلم درباره آزادي رسانه نيست اما وقتي درباره گزارشگرها حرف مي‌زني از اتفاقاتي كه در دنياي واقعي در جريان است هم حرف مي‌زني.»

كمك‌هاي فينچر به برد پيت

برد پيت، بازيگر امريكايي كه در طول 3 دهه بازيگري 4 بار نامزد جايزه اسكار شده است بالاخره امسال اسكار بهترين بازيگر مرد نقش مكمل را براي نقش‌آفريني در «روزي روزگاري ... در هاليوود» به خانه برد. پيت با ايفاي نقش در تازه‌ترين ساخته تارانتينو، ستاره جشنواره‌هاي فيلم بود و جايزه بفتا، انجمن بازيگران امريكايي و گلدن گلوب را براي ايفاي نقش كليف بوث به دست آورد. اما سخنراني‌هاي جنجالي و كوتاه او در اين مراسم‌ها توجه رسانه‌ها را جلب كرده است. هنگامي كه پيت براي دريافت جايزه گلدن گلوبش روي صحنه رفت ضمن تشكر از لئوناردو دي‌كاپريو، همبازي‌اش در «روزي روزگاري ... در هاليوود» به شخصيت او در فيلم «تايتانيك» اشاره كرد و گفت:«اگر من بودم در قايق به تو جا مي‌دادم.» پيت در مراسم اسكار صحبتش را با اشاره به استيضاح دونالد ترامپ و ممانعت از شهادت جان بولتون در رسيدگي به پرونده رييس‌جمهوري امريكا آغاز كرد. پيت گفت:«به من گفتند 45 ثانيه وقت دارم يعني 45 ثانيه بيشتر از آن مدتي كه مجلس سنا به جان بولتون وقت داد.» حالا او در گفت‌وگو با نشريه ورايتي گفته است، متن سخنراني‌هايش را با كمك دوستان «خيلي خيلي بامزه‌اش» مثل جيم جفريز، كمدين و باب اوشاك، نويسنده، نوشته است. همچنين اين بازيگر 56 ساله از ديويد فينچر، كارگردان برنده اسكار هم كمك مي‌گيرد. او گفته است:«فينچر رفيقم است كه هر هفته حرف‌هاي طعنه‌دار و خنده‌داري را با هم در ميان مي‌گذاريم.»

خبرهايي از تازه‌ترين فيلم كارگردان اسكاري ايران

نشريه سينمايي ددلاين از آغاز ساخت پروژه جديد و فارسي‌زبان اصغر فرهادي از تابستان سال آينده در ايران خبر داده است. مرحله پيش‌توليد تازه‌ترين فيلم فرهادي با عنوان «قهرمان» طي دو ماه آينده شروع مي‌شود و فيلمبرداري آن تابستان سال آينده در شيراز كليد مي‌خورد. كمپاني فرانسوي ممنتو پخش بين‌المللي ساخته جديد فرهادي را نيز بر عهده خواهد داشت و اين پروژه سينمايي جديد را در بازار فيلم اروپا كه از هفته آينده در جشنواره برلين برگزار مي‌شود، رونمايي مي‌كند. قرار است نسخه انگليسي فيلمنامه «‌قهرمان» اين هفته و پيش از رونمايي در بازار فيلم اروپا (EFM) در جشنواره برلين در اختيار خريداران بين‌المللي قرار بگيرد. هنوز جزييات داستان پروژه جديد فرهادي فاش نشده است. «قهرمان» جديدترين اثر اين كارگردان اسكاري پس از فيلم اسپانيايي‌زبان «همه مي‌دانند» با بازي خاوير باردم و پنه لوپه كروز است. براساس اعلام ددلاين، فرهادي در اين اثر همان فضاي تعليقي را حفظ كرده و بازيگران سرشناس ايراني كه پيش از اين با فرهادي همكاري نداشته‌اند در اين فيلم نقش‌آفريني خواهند كرد.

وارث آثار جويس درگذشت

استفن جويس، نوه و آخرين بازمانده جيمز جويس و محافظ سرسخت دارايي‌هاي ادبي نويسنده مشهور ايرلندي ۲۳ ژانويه در 87 سالگي درگذشت. مايكل دي هيگينز، رييس‌جمهور ايرلند در بيانيه‌اي مرگ استفن جويس را تاييد كرد و گفت، استفن جويس عميقا به آنچه وظيفه خود براي دفاع از ميراث خانواده جويس به تعبير ادبي و شخصي مي‌دانست، متعهد بود. كاري كه به عقيده هيگينز در شرايط مشابه هر كسي قادر به انجام آن نيست. استفن جويس سفت و سخت از آثار چاپ‌ شده، نسخه‌هاي منتشر نشده، نامه‌ها و ديگر مطالب جويس محافظت مي‌كرد، اگرچه در هفتادمين سالگرد مرگ جيمز جويس، كنترل كمي از دستش خارج شد و اكثر كپي‌رايت‌هاي شاهكارهاي او نظير «اوليس» و «شب‌زنده‌داري فينگان‌ها» منقضي شد. محتمل‌ترين تاثير آني مرگ نوه جويس، آزاد شدن محققان آزرده براي آشكار كردن حقايق بدون ترس از مجازات خواهد بود كه آقاي جويس دهه‌ها براي تحقيقات‌شان مانع ايجاد كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون