• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4585 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ بهمن

انتقاد مديران و شهروندان از مديريت بحران در استان گيلان

برف آمد، جاده و برق و آب رفت

گروه اجتماعي

تمام عكس‌هاي گيلان سفيد شده‌اند؛ درخت‌ها، جاده‌ها، كوچه‌ها، خانه‌ها. برف عكس‌هاي گيلان را به كارت پستال شبيه كرده است؛ خانه‌ها و روستاهاي اين كارت‌پستال‌ها بيشتر از 24 ساعت را بدون برق گذرانده: «بدون برق و بدون آب. اينجا مثل تهران نيست. در همين لنگرود هم فشار آب جوري نيست كه بدون پمپ آب كار كند، پمپ كه قطع شود آب هم نداريم.» همه اين اتفاقات در شرايطي رقم خورد كه هشدارهاي هواشناسي، خبر از بارش برف و برودت هوا در گيلان را داده بود. از زمان آغاز بارش برف مدت زيادي نگذشته بود كه شادي‌هاي خيابان‌هاي سفيدپوش جايش را به خبر بسته شدن جاده‌ها و در راه‌ماندگي مسافران و بعد قطع برق و اينترنت و خانه‌نشيني‌هاي اجباري داد. آنهايي كه دست‌شان به اينترنت مي‌رسيد در شبكه‌هاي اجتماعي شروع كردند به توصيف وضعيت: «برف سال ۸۳ سنگين بود، نه آب بود، نه برق فقط گاز داشتيم و با برف آب شده غذا مي‌پختيم، گسترش شبكه‌هاي اجتماعي مثل الان نبود و كسي از عمق فاجعه خبردار نشد. ۱۵ سال گذشت و هنوز دچار همون بحران‌ها هستيم. خبرها پخش مي‌شن، همه از عمق فاجعه باخبرن ولي اوضاع مردم هنوز بهتر نشده.» در اين ميان وضعيت بحراني براي كساني كه دچار مشكلات جسمي هستند تبديل به بحراني جدي‌تر شده است. يكي از كاربران توييتر نوشت: «مادر من با بيماريALS توي خونه حبس شده و با قطعي برق، نمي‌تونه از تخت بلند شه؛ پرستارشم به دليل بسته بودن خيابون‌هاي رودسر نمي‌تونه بره كمك. تلفن قطعه شارژ گوشيا تموم شده... 24 ساعته نتونستم تماسي باهاش بگيرم.» برق ۲۵۰ هزار مشترك گيلاني همز‌مان با بارش سنگين برق قطع شده بود.

 

گفتند شما بمانيد و گزارش بدهيد

از لنگرود آرام آرام و با وصل شدن برق و شارژ شدن گوشي‌ها مي‌شود خبر گرفت. دهيار يكي از روستاهاي اطراف لنگرود به «اعتماد» مي‌گويد: «چند روز قبل جلسه گذاشتند و گفتند به هيچ‌ وجه در زمان برف حق نداريد از روستاها خارج شويد و بايد به ما گزارش بدهيد اما انگار خودشان آمادگي نداشتند چون هيچ خبري نيست و راه‌هاي ارتباطي روستاها همه قطع‌ شده‌اند.» توضيحي هم كه به مردم داده شده بود همان خبرهاي رسمي بود كه از بارش برف و كاهش دما مي‌گفتند و كسي گمان نمي‌كرد اين ‌بارش برف و كاهش دما قرار است در اين حد گسترده باشد: ‌«روستاها خيلي زودتر و تقريبا چند ساعت بعد از شروع بارش برف خاموش شدند. بخشي از قسمت‌هاي شهر هم از ساعت 11 شب برق نداشتند و باقي لنگرود هم از ساعت 5 صبح روز بعد.» راه‌هاي روستايي بسته‌اند، تلفن‌ها و موبايل‌ها كار نمي‌كنند، اينترنت قطع است. اينها اطلاعاتي است كه تا بعدازظهر روز چهارشنبه از حوالي لنگرود مي‌رسد، تا همين جا زندگي در خود شهر هم مختل شده: ‌«نانوايي‌ها همه ماشيني كار مي‌كنند و برق كه نباشد، پخت هم ندارند. اين دو روز لنگرود شهر مرده‌ها شد، همه جا تعطيل بود. ما در پاركينگ خانه يك شير آب داريم كه نياز به پمپ ندارد و به زحمت مي‌توانستيم از آنجا آب ‌برداريم اما مثلا توي كوچه درست در مركز شهر ديدم كه يك نفر داشت از برف‌هاي دست‌نخورده جمع مي‌كرد تا ببرد خانه و استفاده كند. وقتي برق و آب نداري چاره ديگري نيست.» درست چند دقيقه قبل از اينكه گوشي تلفن را جواب بدهد، لرزش زمين را حس كرده، موجي كه از زلزله 4.5 ريشتري شهرستان شفت رسيده بود. خودشان و همسايه‌ها به كوچه رفته بودند اما برف و سرما دوباره روانه خانه‌شان كرد. همزمان با گيلان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، مازندران، اردبيل، اصفهان، كردستان و لرستان هم درگير برف سنگين هستند، برفي كه تا اين لحظه 8 قرباني گرفته است كه هفت نفرشان در گيلان و يك نفر در اردبيل جان خود را از دست داده‌اند. بنا بر اعلام رييس اورژانس كشور، بر اثر برف و كولاك، سيل، توفان و ريزش كوه، علاوه بر جان‌باختگان، 147 مصدوم هم به ثبت رسيده‌اند كه باز هم بيشترين تعداد آنها (93 نفر) در استان گيلان بوده است. پيرحسين كوليوند به ايرنا خبر داده كه 108 زن باردار از مناطق برف‌گير و سخت‌گذر استان‌هاي آذربايجان شرقي، اردبيل، زنجان و گيلان به مناطق امن منتقل شده‌اند.

 

ستاد بحران تشكيل نمي‌شد هم تفاوتي نداشت

رييس‌جمهور روز گذشته در تماس تلفني با استاندار گيلان از او خواست تا همه امكانات استان را براي كمك‌رساني به مردم به‌كار بگيرد. روز گذشته محمدباقر نوبخت و اسماعيل نجار روساي سازمان‌هاي برنامه و بودجه و همچنين مديريت بحران به منظور بررسي وضعيت گيلان بعد از بارش برف وارد اين استان شدند و قرار است از نقاط مختلف استان ديدن كنند و وضعيت را از نزديك ببينند. پايگاه اطلاع‌رساني سازمان مديريت بحران كشور به نقل از نجار نوشته است كه پيشنهاد اختصاص 50 ميليارد ريال اعتبار در قالب اعتبار هزينه‌اي به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است. با اين وجود، اين ديدارها و تماس‌ها و بررسي‌ها واقعيت موجود در مورد ضعف عملكرد در مديريت بحران به صورت ويژه در استان گلستان را پنهان نمي‌كند. نقص در مديريت سبب شده است تا بازرس كل استان گيلان هم بگويد كه ارزيابي مثبتي از عملكرد مديران اين استان ندارد. سيف‌الله مسرور به ايسنا گفت: «با مديراني كه وظايف‌شان را به نحو صحيح انجام نداده‌اند، در چارچوب قانون برخورد مي‌كنيم. به عنوان مسوول نظارتي از شرايط موجود گله‌مند هستم و به نظرم اگر ستاد بحران هم تشكيل نمي‌شد، تفاوتي در شرايط موجود ايجاد نمي‌شد. برخي مديران هم طي ۲۴ ساعت گذشته در مسير امامزاده هاشم بوده‌اند كه جاي تقدير و تشكر دارد اما مردم از وضعيت موجود ناراضي هستند و نتايج مطلوبي حاصل نشده است.» بازرس كل استان گيلان معتقد است كه بارش برف قرار نبوده چنين وضعيت بحراني به بار آورد: «با توجه به اينكه وضعيت موجود شرايط خاص بحراني نبوده و فقط بارش برف داشتيم؛ لذا عملكرد مديران ارزيابي و علل مشكلات بررسي مي‌شود و در آينده نزديك به اطلاع مسوولان، مردم و اصحاب رسانه مي‌رسد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون