• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4585 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ بهمن

فيك بازي نامزدهاي انتخاباتي

حجت‌‌الله عباسي

«ممبرفروشي» در فضاي مجازي شغلي نان و آبدار شده است. مثل پيتزافروشي و عرضه انواع پيتزا مخصوص، مخلوط، ويژه، معمولي و در ابعاد كوچك، متوسط و بزرگ؛ در تلگرام به هر تعداد انواع ممبر واقعي، ممبر فيك، فيك با ريزش، فيك بدون ريزش، عضو با ماندگاري كم و ماندگاري زياد، بازديد پست‌ها و در اينستاگرام افزايش فالوورها و لايك به هر تعداد از جمله كالاهايي هستند كه به خلق‌الله مي‌فروشند. اين هم نوعي آدم‌فروشي مدرن است.

در موسم انتخابات مجلس، دستكاري متقلبانه در بزرگنمايي تعداد اعضاي كانال‌ها و گروه‌هاي تلگرامي منتسب به پاره‌اي از نامزدها رونق گرفته؛ اين هم نوع جديدي از پروپاگاندا و تبليغات سياسي براي تحميل نامزدهاي انتخاباتي به مردم شده است.

كاهش اقبال مردم در ميدان واقعي به پاره‌اي از نامزدهاي انتخاباتي، خواب از چشم آنان ربوده و فرصت‌طلبانه درصدد مهندسي اجتماعي و فريب افكار عمومي برآمده‌اند. آنان با بزرگنمايي تعداد حاميان در فضاي مجازي و راه‌اندازي جنگ رواني در تلاشند خود را اكثريت جلوه داده و فريبكارانه آراي خود را افزايش دهند.

در ايام انتخابات مشاهده مي‌شود، يك شبه تعداد ممبرهاي پاره‌اي از كانال‌ها و گروه‌هاي تلگرامي منتسب به نامزدهاي انتخابات، چند برابر شده در عين حالي كه مابه‌ازاي آن در صحنه واقعيت، تغييرات اجتماعي در افكار عمومي به چشم نمي‌خورد؛ رقابت ناسالم انتخاباتي موجب شده ادمين‌هاي پاره‌اي از كانال‌ نامزدهاي انتخاباتي مجلس براي خدمت خالصانه به مردم، تعداد طرفداران و حاميان نامزد مورد حمايت را با خريد عضو به صورت تصنعي افزايش دهند و امپراتورسازي دروغين كنند.

هافستد، فرهنگ‌شناس نامي مطالعاتي درباره تفاوت فرهنگي كشورهاي جهان انجام داده است و بر اساس آن ايراني‌ها ملتي جمع‌گرا هستند. يعني تحت تاثير راي اكثريت مبادرت به تصميم‌گيري مي‌كنند. پاره‌اي از نامزدها نيز براي جلب افكار عمومي تلاش مي‌كنند خود را در اين ماراتن انتخاباتي به صورت تصنعي اكثريت جلوه دهند تا در كورس رقابت از رقبا پيشي گيرند.

در يك‌سري از كانال‌هاي تلگرامي يك‌شبه چند هزار به تعداد ممبرها افزوده يا تعداد اعضا چند برابر مي‌شود. اين در حالي است كه كانال يا گروه مربوط روند ثابتي از افزايش عضو را براي ماه‌ها نشان داده است. اين عمل فريبكارانه در تعارض جدي با آموزه‌هاي اسلامي، اخلاق اجتماعي و مفاهيمي مانند صداقت و درستي است.

در ايام انتخابات مردم بايد هوشيار باشند و گول چنين فريب‌هايي را نخورند. بين تعداد ممبرها در فضاي مجازي و حاميان در فضاي واقعي درهم تنيدگي و همبستگي معناداري وجود دارد. هر گونه مغايرت معنادار، ضرورت تفكر انتقادي كاربران را گوشزد مي‌كند. كاربران بايد به چنين تبليغاتي شك كنند و از خود بپرسند چگونه يك كانال يا گروه يك‌شبه تعداد اعضايش با چند هزار افزايش مثلا 3 يا 4 برابر شده است؟ آنان در چنين دام‌هايي گرفتار نشوند و با افراد داراي سواد رسانه‌اي در اين باره مشورت كنند تا كلاه گشادي بر سرشان نرود و بعد از تشخيص قطعي به نامزد دروغگو راي ندهند.

معيار «سين» زير هر پست تلگرامي و به عبارت ديگر تعداد بازديدهاي «پست‌هاي اختصاصي» كانال‌ها و گروه‌ها معيار خوبي براي تعيين راست‌آزمايي و اعتبارسنجي تعداد واقعي ممبرهاست. با اين حال متاسفانه اين شاخص نيز از دستكاري در امان نمانده و امكان افزايش مصنوعي بازديدهاي پست‌ها با پرداخت پول ميسر شده است.

نامزدهاي انتخابات كه مدعي طرفداري از حقوق ملت هستند نبايد اجازه دهند، كانال‌ها و گروه‌هاي طرفدار آنها حقوق اوليه مردم را زير پا گذارند. وگرنه در صورت پيروزي با آراي برآمده از فريب مردم و تقلب چگونه مي‌خواهند از حقوق ملت دفاع كنند؟!

سوال من از چنين نامزدهايي اين است شما كه چشمان خود را بر چنين تقلب‌هايي آشكار در اطراف خودتان مي‌بنديد اگر به مجلس راه يابيد چگونه مي‌خواهيد بر تخلفات نهادها و دستگاه‌هاي اجرايي نظارت كنيد؟ اگر با مردم صادق هستيد نظارت را از خودتان شروع كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون