• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4586 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ بهمن

رييس سازمان پدافند غيرعامل از آخرين حمله سايبري به كشور گفت

جزييات يك حمله

حمله سايبري به جمهوري اسلامي در طول سال‌هاي اخير چنان افزايش يافته كه گويي به موضوعي عادي تبديل شده تا جايي كه گاه و بي‌گاه مسوولان دولتي و غيردولتي در جريان اظهارات‌شان خبر از حمله‌اي به زيرساخت‌هاي ايران و دفع آن از سوي نهادهاي مسوول مي‌دهند. آخرين مورد اين اظهارات نه از زبان محمدجواد آذري‌جهرمي به عنوان وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، بلكه از سوي غلامرضا جلالي در قامت رييس سازمان پدافند غيرعامل جمهوري اسلامي بيان شد. او كه مدتي قابل‌ توجه را در راس اين سازمان كه سال 82 و زير نظر ستاد كل نيروهاي مسلح تشكيل شد، گذرانده، بارها با گفته‌هاي خود، زمينه‌ساز ايجاد جنجال‌هاي خبري شده است.

اين مقام نظامي شامگاه پنجشنبه گذشته با حضور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري صداوسيماي جمهوري اسلامي با بيان اينكه «نيازمند فهم مشترك مسوولان در زمينه تهديدات سايبري هستيم»، گفت: «سامان‌بخشي به فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي فهم مشترك مسوولان و نخبگان كشور نسبت به اين پديده بسيار مهم است. برخورد احساسي و عوام‌گرايانه به اين مقوله سبب كندي كار ساماندهي اين فضا و تكميل شبكه ملي اطلاعات خواهد شد. رهبري دستور راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات را در زمان‌بندي مشخص به رييس‌جمهوري داده و يك‌بازه زماني يك‌ساله را براي راه‌اندازي اين شبكه مشخص كرده‌اند كه رييس‌جمهوري هم در زمان تحويل بودجه اين را اعلام كرد.»

مساله شبكه ملي اطلاعات كه همچنان مخالفان سرسختي داخل ايران دارد ولي از قرار معلوم در دستوركار مسوولان جمهوري اسلامي قرار گرفته، از ديگر مسائلي بود كه جلالي درباره آن توضيحاتي ارايه داد و تاكيد كرد: «يكي از الزامات پايداري شبكه سايبري را شبكه ملي اطلاعات مي‌دانيم و اين شبكه خود نمود و از اركان پدافند سايبري است. امريكا و اسراييل در شركت‌هايي كه سهامدار آن هستند از اشراف اطلاعاتي برخوردارند. در اين شرايط، قرار دادن لمينت‌هايي با اهداف خرابكارانه و جاسوسي در تجهيزات صنعتي وارداتي كار سختي نخواهد بود كه ما بسياري از نمونه‌هاي چنين اقداماتي را كشف كرده‌ايم.» رييس سازمان پدافند غيرعامل جمهوري اسلامي با بيان اينكه «ممكن است حمله اخير سايبري به كشور براي امكان‌سنجي حمله بزرگ‌تري انجام شده باشد»، تصريح كرد: «در چنين شرايطي بايد براي راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات بيش از پيش توجه داشته باشيم تا در صورت يك حمله بزرگ، استمرار و پايداري خدمت‌رساني شبكه به مردم در بهترين شرايط باشد و اين يكي از اصول اوليه پدافند غيرعامل است.»

كرونا و شايعات منتشر شده مبني بر ابتلاي چند نفر از شهروندان ايراني به اين ويروس در شبكه‌هاي اجتماعي ديگر موضوع مورد بحث رييس سازمان پدافند غيرعامل بود. او با تكذيب اخبار منتشر شده در اين رابطه اظهار كرد: «از زمان آغاز بيماري كرونا، قرارگاه پدافند زيستي كشور را فعال و از همه مراكز تشخيصي كشور نتايج را دريافت كرده‌ايم كه مشخص شد هيچ مورد اثبات شده‌اي از ورود كرونا به كشور وجود ندارد.» او همچنين با بيان اينكه «در حوزه پدافند زيستي، رسانه، بهداشت، درمان و امنيت، شاخصه‌هاي اصلي هستند»، گفته است: «ما در حوزه رسانه اطلاع‌رساني ضعف داريم كه رسانه‌ها به‌ويژه صدا و سيما بايد در راستاي ابهام‌زدايي و اطلاع‌رساني صحيح درباره بيماري كرونا تلاش كنند.» جلالي در پايان تصريح كرد: «با توجه به اينكه اين بيماري واكسن و دارو ندارد، مهم‌ترين بخش مقابله با آن در مرحله پيشگيري است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون