• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4586 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ بهمن

پيدا و پنهان

خداحافظي دو برند مشهور كره‌اي با بازار ايران

با اعلام تبعيت كره‌جنوبي از تحريم‌هاي يك‌جانبه دولت ايالات‌متحده امريكا عليه اقتصاد ايران، دو شركت سامسونگ و ال‌جي در حال خروج از بازار تلويزيون ايران هستند. اين دو برند از چند ماه پيش حضور خود در ايران را محدود كرده و حتي از ارايه امكانات موردنياز شركت‌هاي ايراني خودداري كرده‌اند، از اين رو اتحاديه صنف توزيع‌كنندگان لوازم‌ خانگي ايران از پايين كشيدن تابلوهاي اين شركت‌ها خبر داده است. سيدمرتضي ميري، رييس اين اتحاديه گفته: پايين كشيده شدن تابلوهاي سامسونگ و ال‌جي، پيشنهاد اين اتحاديه بود كه در پي حركت ناجوانمردانه كره‌اي‌ها و تحويل ندادن جنس و مواد اوليه به شركت‌هاي ايراني اتفاق افتاد. اكنون شركت سام در حال توليد آخرين تلويزيون‌ها با استفاده از پنل‌هاي باقي‌مانده سامسونگ و عرضه آنها به بازار است و به‌زودي تلويزيون‌هاي جديد اين شركت راهي مغازه‌ها و فروشگاه‌ها خواهد شد. يك سالي از قطع همكاري شركت ايراني همكار با ال‌جي كره مي‌گذرد و محصولات توليدي آن به جي‌پلاس تغيير نام يافته است، اين شركت نيز از حدود هشت ماه قبل نسبت به نصب تابلوهاي جديد و جايگزيني آن با تابلوهاي ال‌جي اقدام كرده بود. با اين وجود خدمات پس از فروش اين شركت‌ها در ايران براساس تعهدات ارايه شده ادامه خواهد داشت. سيدعليرضا موسوي‌مجد، رييس هيات مديره انجمن لوازم صوتي و تصويري ايران در اين باره گفته: مشتريان محصولات سامسونگ نگراني نداشته باشند، زيرا خدمت گارانتي را تا ۱۸ ماه پس از تاريخ نصب و خدمات پس از فروش را تا ۱۰ سال پس از خريد دريافت خواهند كرد. شركت‌هاي ايراني با همه قدرت در راستاي سياست‌هاي كشور در حركتند تا خلأهاي بازار لوازم‌ خانگي پوشش داده شود. اشاره موسوي‌مجد به زيرساخت‌هاي توليد تلويزيون در داخل كشور است. براساس آخرين آماري كه از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده در 9 ماهه ابتدايي سال جاري، شركت‌هاي ايراني بيش از 513 هزار دستگاه تلويزيون توليد كرده‌اند.

اخذ ماليات از خريد و فروش خودرو

ايسنا نوشته كه اخذ ماليات از خريد و فروش خودرو براي كاهش تقاضاي سوداگرانه در دستور كار قرار دارد.

براساس اطلاعات ارايه شده از سوي اين خبرگزاري، اين تصميم به منظور كاهش التهابات بازار خودرو و تلاطم‌هاي قيمتي در اين بازار
در دستور كار قرار مي‌گيرد. يك منبع آگاه در اين زمينه توضيح داده: يكي از مهم‌ترين دلايل التهاب در بازار خودرو اختلاف قيمت درب كارخانه و بازار است. اين امر زمينه‌هاي ايجاد تقاضاي كاذب و سوداگرانه را به‌شدت افزايش داده است كه اين سودآوري و جذابيت بخش‌هاي غيرمولد (نظير خريد و فروش مسكن، زمين، طلا و جواهر، خودرو و...) نسبت به بخش‌هاي توليدي، پيامدهاي مخربي بر اقتصاد ايران دارد. در بسياري از كشورها با اعمال سياست‌هاي مالي خاص از جمله ماليات، عوارض و ساير اقدامات صورت مي‌گيرد كه خلأ اين سياست در اقتصاد ايران قابل مشاهده است.

مسدود شدن حساب ايراني‌ها از سوي چند بانك ايتاليايي

چندين بانك ايتاليا حساب‌هاي شهروندان ايراني خود را بسته‌اند يا محدوديت‌هايي براي آن اعمال كرده‌اند، اين اقدام كه به خاطر تحريم‌هاي امريكا عليه ايران صورت گرفته، برخي افراد را در شرايط مالي حساسي قرار داده است. طبق منابع موثقي و به نقل از يورونيوز، يك شعبه از بانك «آي ان جي ديركت» در ايتاليا چند ماه پيش نامه‌اي به مشتريان ايراني خود فرستاده و از آنها توضيحات و مداركي در مورد درآمد و نقل و انتقال‌هاي بانكي خواسته است. اين اقدام باعث بسته شدن چندين حساب بانكي شد. بانك اينتسا سان پائولو هم محدوديت‌هايي اعمال كرده كه طبق آن ايراني‌هاي صاحب حساب مجبور مي‌شوند مداركي در مورد مشاغل و منبع درآمدشان ارايه دهند. بسياري از ايراني‌هاي ساكن ايتاليا يا دانشجو هستند يا شهروند بلندمدت محسوب مي‌شوند كه مشاغل محلي دارند و حقوق ماهانه آنها در يك بانك محلي واريز مي‌شود. بنابراين، اين بسته شدن و محدود شدن حساب‌ها بسياري از آنها را در يك شرايط مالي پيچيده قرار مي‌دهد.

خروج از ايران براي رنو فرانسه گران تمام شد

شركت خودروسازي رنو فرانسه تحت‌تاثير خروج از بازار ايران و رسوايي يكي از مديران اتحاد رنو- نيسان نخستين كاهش سودآوري اين برند را در ۱۰ سال گذشته رقم زد.

شركت خودروسازي رنو فرانسه تحت تاثير عوامل متعددي از جمله رسوايي كارلوس گون، مدير سابق اتحاد رنو-نيسان، خروج از بازار ايران به علت فشار تحريم‌هاي وضع شده از سوي امريكا و كاهش شديد CKD در چين براي نخستين‌بار در ۱۰ سال گذشته با كاهش قابل‌توجهي در ميزان سودآوري خود مواجه شده است.

خودروي دست دوم وارد كنيد

عضو اتحاديه فروشندگان اتومبيل و نمايشگاه‌داران گفت: اين تورمي كه امروز در بازار شاهد هستيم تحت‌تاثير اتفاقات سياسي و تحريم‌هاست و چون افق روشني براي حل اين مشكلات وجود ندارد پس قيمت‌ها همچنان افزايش خواهد يافت. حسين سعيدي درباره راهكارهاي مقابله با اين موج تورمي تشريح كرد: اين تورمي كه امروز ما در بازار شاهد هستيم تحت‌تاثير اتفاقات سياسي و تحريم‌هاست و چون افق روشني براي حل اين مشكلات وجود ندارد پس قيمت‌ها همچنان افزايش خواهد يافت. بحث ديگر انحصار توليد و توزيع است. اكنون بازار توسط برخي اشخاص و موسسات تعيين تكليف مي‌شود، اگر بحث واردات خودروي دست دوم عملياتي مي‌شد كمك زيادي به خروج بازار از اين انحصار مي‌كرد اما همين انحصارگرايان جلوي اين اتفاق را گرفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون