• ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۳ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
online صفحه ویژه كانال تلگرام روزنامه اعتماد

30 شماره آخر

  • شماره 4586 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ بهمن

همكاري والت ديزني با يوفا

دختربچه‌هايي كه مي‌خواهند بازي‌ساز شوند

سامان سعادت

يوفا امروز ابتكار عمل بنيادي اروپايي را تحت عنوان Playmakers راه‌اندازي كرده و دختران 5 تا 8 سال را هدف قرار داده است تا مشاركت مضاعف زنان در فوتبال را در سراسر قاره اروپا تا سال 2024 افزايش دهد. نادين كسلر، ستاره بازنشسته فوتبال آلمان و رييس فوتبال زنان در يوفا به گاردين گفت: «اين برنامه توسط نمانيا ماتيچ بازيكن صربستاني منچستر يونايتد و ارين كاتبرت اسكاتلندي بازيكن تيم چلسي نيز حمايت شده است. اين دو كشور در مراحل اوليه بازي حضور دارند و از ابتدا تا انتهاي بازي را مورد توجه قرار مي‌دهند.»

كسلر كه در سال 2013 با تيم ملي آلمان قهرمان يورو شد و همچنين در سال 2014 بازيكن سال فيفا لقب گرفت، افزود: «رشد فوتبال زنان در 5 سال گذشته قابل توجه بوده است. ما واقعا سخت كار كرديم؛ نه فقط براي رسيدن به يك برنامه استراتژيك، بلكه براي دستيابي به يك برنامه عملي قابل اجرا. تغييرات در ليگ قهرمانان زنان، تمركز روي برابري دستمزدها و هم‌اكنون آغاز بازي Playmakers (پلي‌ميكر در فوتبال به معناي پست بازي‌ساز است) در سطح جامعه زنان يكي پس از ديگري برپا و اجرا مي‌شود. اين برنامه‌ها تاكيد مي‌كنند كه ما متعهد و جدي هستيم و تلاش مي‌كنيم فوتبال زنان را تا جايي كه ممكن است، ارتقا دهيم.»

برنامه Playmakers پس از تحقيقات گسترده‌اي كه توسط دانشگاه ليدز بكت به نمايندگي از كنفدراسيون فوتبال اروپا انجام شد، منتشر شده است. اين دانشگاه بررسي كرد كه چه چيزهايي باعث افزايش مشاركت دختران جوان در ورزش مي‌شود. همچنين آنها به دنبال بهترين شيوه‌هاي مربيگري بوده‌اند. نتيجه‌گيري تحقيقات اين دانشگاه ثابت كرد كه مزاياي زيادي براي آموزش مبتني بر بازي وجود دارد. آنها در همكاري با يوفا پروژه انتقال دانش را نيز آغاز كردند.

كسلر مي‌گويد: «ما برنامه‌اي طراحي كرديم كه مسيري متفاوت را ارايه مي‌دهد؛ يك انتخاب متفاوت. چيزي كه براي دختران در فوتبال كاملا جديد باشد. ما هميشه كساني را كه كمي به فوتبال علاقه‌مند هستند، هدف قرار مي‌دهيم. اما با اين برنامه سراغ كساني مي‌رويم كه به هيچ عنوان علاقه‌اي به ورزش يا فوتبال ندارند. ما واقعا در تلاش هستيم تا نسل جديدي از دختران را وارد چالش فوتبال كنيم.» مانند بازي FA Stars Shooting كه با همكاري كمپاني ديزني (اين كمپاني به عنوان يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي رسانه‌اي و سرگرمي جهان شناخته مي‌شود) راهي بازار شده بود، Playmakers هم با همكاري همين كمپاني منتشر مي‌شود. هنگامي كه ديزني همكاري‌اش را با اين پروژه‌ها آغاز كرد، خيلي‌ها انتقاد كردند كه ديزني اين عقيده را ترويج مي‌كند كه دختران بايد آرزو كنند شبيه پرنسس‌ كارتون‌هاي ديزني باشند. اما كسلر معتقد است كه اين تفكري كوته‌بينانه است، چراكه ديزني مي‌تواند هم به والدين و هم به دختران با استفاده از يك روش مبتني بر بازي و تقويت داستان كمك كند.

كسلر گفت: «در حقيقت اين بيشتر در مورد توانمندسازي زنان و دختران است. به آنها اجازه مي‌دهد، تصميم بگيرند و تفاوت‌هايي را ايجاد كنند. محيط بازي به گونه‌اي است كه بچه‌ها بتوانند خلاق باشند و انتخاب‌هاي زيادي داشته باشند، نه اينكه فقط مسيري سنتي را پيش پاي خود ببينند. اين برنامه در مورد توانمندسازي زنان و اينكه ورزش چطور مي‌تواند به سالم بودن آنها كمك كند، است. پيام اصلي اين است: فوتبال سرگرم‌كننده است. فقط آنچه در ذهن داريد بيان كنيد. آن را امتحان كنيد. آن را كاوش كنيد. اگر به كارتون شگفت‌انگيزان 2 توجه كنيد (10مرحله اول بازي بر اساس اين كارتون انجام مي‌شود) به الاستي گيرل بر مي‌خوريد كه دنيا را نجات مي‌دهد و البته او يك مادر است. ما داستان‌ها و فيلم‌ها و شخصيت‌هايي را انتخاب مي‌كنيم كه متفاوت از شخصيت‌ كليشه‌اي شاهزاده خانم باشند.»

در كنار صربستان و اسكاتلند 5 كشور ديگر درگير برنامه اوليه اين بازي هستند كه از ماه مارس در بلژيك آغاز مي‌شود. هدف اين است كه تا پايان سال 2021 هر كشور اروپايي برنامه ويژه خودش را داشته باشد. كسلر گفت: «ما با نگاهي دقيق مشخص كرديم كه برنامه از كجا آغاز شود. هفت كشور آزمايشي در وهله اول كشورهايي بودند كه در اجراي برنامه بسيار باانگيزه بودند و در وهله دوم كشورهايي بودند كه از مناطق مختلف وارد شدند و اين به ما كمك مي‌كند تا نتيجه‌گيري صحيحي داشته باشيم و بتوانيم مقياس پروژه را تعيين و اطمينان حاصل كنيم كه حركت درستي را آغاز كرده‌ايم.»

كسلر در مورد اجراي اين پروژه در كشورهايي كه پذيرش و توسعه فوتبال زنان به‌طور گسترده‌اي انجام مي‌شود، گفت: «اوضاع هر كشوري منحصربه‌فرد است و بايد به روشي كه به آنها نزديك است، دست يابيم. من واقعا اميدوارم كه اين برنامه بتواند دلگرمي بيشتري براي تشويق دختران داشته باشد و اين پيام را مخابره كند كه فوتبال ورزشي براي دختران و زنان است.»

با توجه به اينكه فدراسيون جهاني فوتبال اعتراف كرده كه فاقد مربياني است كه بتوانند علاقه‌اي كه بعد از آخرين دوره جام جهاني در تابستان گذشته ايجاد شده بود را دنبال كنند، اين سوال مطرح مي‌شود كه يوفا چگونه با چنين چالشي مقابله مي‌كند. كسلر در اين رابطه گفت: «مربيان ما روش‌هاي مربيگري را به‌طور كامل و جدي دنبال خواهند كرد. ما مربياني داريم كه مربيان را آموزش مي‌دهند و آنها تعيين‌‌كننده‌ترين عامل در اين زمينه هستند. ما مي‌بينيم كه علاقه وجود دارد اما بايد تلاش كنيم كه استعدادهاي بيشتري پيدا كنيم. اين نمي‌تواند يك مانع بزرگ بر سر راه ما باشد، اما چيزي است كه مطمئنا روي آن تمركز خواهيم كرد.»

نكته مهم ديگر در اين بازي حذف شدن يا به اصطلاح باختن است. كسلر در اين رابطه مي‌گويد: «كساني كه بازي مي‌كنند، الزاما توسط فدراسيون‌ها حذف نمي‌شوند. اين امر مي‌تواند از طريق كلوب‌ها يا مناطقي باشد كه اين بازي را انجام مي‌دهند. ما مي‌خواهيم برنامه‌اي داشته باشيم كه انعطاف‌پذير باشد. جايي كه دختران به آنجا مي‌روند و به آنها كمك مي‌شود تا انتخاب‌هايي داشته باشند كه تاكنون نداشته‌اند.» گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون