• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4587 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ بهمن

نگراني بخش خصوصي از اقدام گروه ويژه اقدام مالي عليه ايران

تصويب نشدن «اف‌اي‌تي‌اف» شركاي تجاري كشور را فراري مي‌دهد

در جديدترين جلسه كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران، نمايندگان بخش خصوصي به آخرين وضعيت تصويب لوايح مربوط به اف‌اي‌تي‌اف در كشور پرداختند. در شرايطي كه احتمالا مهلت ايران در عضويت در اين گروه ظرف هفته‌هاي آينده به پايان مي‌رسد و هنوز نتيجه نهايي بررسي آن در مجمع تشخيص مصلحت نظام به پايان نرسيده، اعضاي اتاق بازرگاني تهران معتقدند، تصويب نشدن اف‌ا‌ي‌تي‌اف مي‌تواند شرايط اقتصادي كشور را دشوارتر كند. فريال مستوفي، رييس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران با بيان اينكه به موجب قوانين داخلي، ايران خود نظارت‌هايي را براي مبارزه با پولشويي بر عمليات بانكي اعمال ‌مي‌كند، گفت: ايران خود قرباني تروريسم است و در حوزه مبارزه با موادمخدر هم پيشگام بوده است، بنابراين شايسته است با پذيرش لوايح مرتبط با اف‌اي‌تي‌اف ازجمله سي‌اف‌تي (CFT) و پالرمو، نگرش‌هاي منفي و غيرواقعي عليه كشور را اصلاح كنيم. من اميدوارم كه كشورمان در اجلاس آتي گروه ويژه اقدام مالي در ليست‌ سياه قرار نگيرد.

عباس آرگون، نايب‌رييس اين كميسيون نيز با بيان اينكه اتاق‌هاي تهران و ايران در قالب بيانيه نظر صريح خود را در مورد الحاق به اف‌اي‌تي‌اف بيان كرده‌اند، ادامه داد: در شرايطي كه كشورها به سوي جهاني شدن حركت ‌مي‌كنند، ‌مي‌طلبد كه سازماني بر رعايت استانداردها در نقل و انتقالات مالي نظارت كرده و از ورود پول‌هاي كثيف به اقتصاد‌ها جلوگيري كند. ما هم بايد قواعد دنيا را بپذيريم؛ به‌ويژه در شرايط كنوني كه تحت‌تاثير تحريم‌ها هستيم.

عباس آرگون با اشاره به اينكه امريكا تلاش ‌مي‌كند، تمام منافذ ورود جريان پول به ايران را مسدود كند، افزود: پذيرش لوايح اف‌اي‌تي‌اف احتمالا شرايط ما را بهتر ‌نمي‌كند اما مانع بدتر شدن اين وضعيت خواهد شد. اگر نام ايران وارد ليست سياه شود، شركاي تجاري كنوني ما نيز ديگر ‌نمي‌توانند به همكاري خود ادامه دهند. اكنون به بهانه آنكه استقلال كشور مخدوش ‌مي‌شود، با الحاق ايران به لوايح اف‌اي‌تي‌اف مخالفت ‌مي‌شود. اما استقلال اين نيست كه مقابل استانداردهاي بين‌المللي بايستيم. ما در اين مرحله بايد از تنش‌زايي پرهيز كنيم، تنش‌هايي كه فشار‌ها عليه ايران را حادتر و سنگين‌تر ‌مي‌كند. به نظر ‌مي‌رسد عدم پذيرش اين لوايح نوعي خودتحريمي است.

فرهاد فزوني، مشاور حوزه حمل‌ونقل اتاق بازرگاني تهران، نيز با بيان اينكه 205 كشور قواعد اف‌اي‌تي‌اف را پذيرفته‌اند كه از تعداد اعضاي سازمان ملل نيز بيشتر است، گفت: چهار كشور كره‌شمالي، سودان جنوبي، يمن و صحراي غربي از پذيرش اين قواعد خودداري كرده‌اند و در صورت قرار گرفتن نام ايران در ليست سياه، نام ايران هم‌تراز اين كشور‌ها قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون