• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4588 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ بهمن

پيدا و پنهان

شوك قيمتي در بازار آهن

حميدرضا رستگار، رييس اتحاديه فروشندگان آهن و فولاد تهران با گلايه از اينكه زمزمه افزايش بيشتر قيمت‌ها باعث شده تا فضا براي حضور دلالان و سوداگران در بازار فراهم شود، گفت: آقايان پاسخ دهند چرا با وجود مازاد توليد رشد قيمت در بازار آهن و فولاد ايجاد شده است. رستگار با گلايه از اينكه زمزمه افزايش بيشتر قيمت‌ها باعث شده تا فضا براي حضور دلالان و سوداگران در بازار فراهم شود، افزود: در حال حاضر قيمت ورق‌هاي پروفيل 30 درصد و قيمت آهن 25 درصد افزايش پيدا كرده است. جالب اينجاست اين رشد قيمت‌ها اين روزها متوقف نمي‌شود و مدام بازار شاهد قيمت‌هاي جديد است.

ممنوعيت فروش سيگار توسط واحدهاي صنفي بدون مجوز

ابوالقاسم محمد‌زاده، معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: بر اساس تبصره ماده (7) قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات، توزيع و فروش محصولات دخاني فقط به واحدهاي صنفي داراي پروانه خرده‌فروشي محصولات دخاني مجاز است. بنابراين از اول ارديبهشت ماه سال آينده، هرگونه فروش محصولات دخاني به اشخاص فاقد پروانه كسب صنفي خرده‌فروشي ممنوع خواهد بود. محمد‌زاده عنوان كرد: به منظور جلوگيري از هرگونه توزيع غيرمجاز عرضه‌كنندگان محصولات دخاني، متقاضيان بايد اقدامات اوليه صدور مجوز توزيع استاني كالاي دخاني را از طريق مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت و تسليم درخواست عامليت و تهيه مدارك مورد نياز اقدام كنند.

سرمايه‌گذاري سال جاري جبران استهلاك سرمايه‌ها را نمي‌كند

فرشاد مومني، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي اظهار داشت: در شرايطي كه كشور چه از نظر داخلي و چه از نظر بين‌المللي شرايط خاصي را تجربه مي‌كند، امور ملي و حس ملي قرباني مطامع رانتي و غير‌مولدها شده است و اين مي‌تواند كشور را در مسير بدون بازگشت قرار دهد. مومني با اشاره به گزارش منتشر شده از سوي معاون سازمان ملي بهره‌وري گفت: اين گزارش شرافتمندانه نشان داده كه روند نزولي سرمايه‌گذاري در كشور در سال ۱۳۹۸ به نقطه عطف خود رسيده است، يعني ميزان سرمايه‌گذاري سالانه در سال ۹۸ حتي جبران استهلاك سرمايه‌هاي موجود را نمي‌كند. بنابراين اگر اين مساله سرنوشت‌ساز به اندازه اهميتش درك نشود، كشور در مسيري است كه خلق فرصت‌هاي شغلي براي جوانان به سمت امتناع كامل مي‌رود و وابستگي به دنياي خارج براي تامين حداقل نيازهاي اداره كشور غيرممكن مي‌شود و اين بزرگ‌ترين نيروي محركه نابرابري‌هاي فسادهاي گسترده و عميق است.

پاكستان، بازار فراموش‌ شده صادركنندگان ايراني

بر اساس بررسي‌هاي انجام شده از سوي اتاق بازرگاني تهران؛ پاكستان در سال ۲۰۱۸، ۸۴ ميليارد دلار تجارت خارجي داشته كه از اين عدد ۲۴ ميليارد دلار مربوط به صادرات اين كشور و ۶۰ ميليارد دلار به واردات اين كشور اختصاص دارد. با وجود مرز زميني مشترك ميان ايران و پاكستان و نزديكي فرهنگي و اقتصادي، آمارهاي تجارت ميان دو كشور نشان مي‌دهد كه عدد بسيار محدودي صادرات و واردات ميان اين دو همسايه در جريان است. ايران در اين سال ۳۷۴ ميليون دلار به پاكستان صادرات داشته كه تنها ۰.۶ درصد از كل واردات پاكستان را شامل مي‌شود.

بنزين تك‌نرخي نمي‌شود

فاطمه كاهي، سخنگوي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي تك‌نرخي شدن بنزين را تكذيب كرد و گفت: تاكنون مصوبه‌اي در اين رابطه به شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ابلاغ نشده است. وي همچنين در مورد سامانه براي ثبت‌نام افراد متقاضي سرانه سوخت خانوار نيز توضيح داد: اين موضوع در حوزه اختيارات و وظايف شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي نيست و سهميه سوختي از جانب اين شركت از طريق هيچ سامانه‌اي به عنوان سهميه سرانه خانوار، سوخت تخصيص داده نمي‌شود.

شافعي: شوك درماني، تعداد مستمري‌بگيران را افزايش داد

غلامحسين شافعي، رييس اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: ايجاد شوك‌هاي پياپي اقتصادي نه تنها مستمري‌بگيران را افزايش داده، بلكه نظام تصميم‌گيري را دچار مشكلات حادي كرده و اين ميراثي است كه مديران فعلي اقتصادي در آن گرفتار شده‌اند. در آينده‌اي نزديك، دولت و جامعه هزينه‌هاي گزافي را بابت اين موارد متحمل خواهند شد و بار اصلي مسووليت آن بر دوش مسوولان وزارت كار و سازمان تامين اجتماعي است. شافعي افزود: خالي شدن روستاها، حاشيه‌نشيني و انفجار جمعيتي شهرها به دليل پاداش‌‌دهي به فعاليت‌هاي نامولد است. شافعي با اشاره به شناسايي دهك‌هاي مختلف جامعه و پرداخت يارانه به آنها گفت: سياست‌هاي اشتباه و مكرر در كنار تحريم، وضع معيشتي مردم را تحت تاثير قرار داده است.

پرداخت عيدي بازنشستگان آغاز شد

محمد شريعتمداري، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در حاشيه جلسه هيات نمايندگان در جمع خبرنگاران در رابطه با پرداخت عيدي كارگران گفت: پرداخت عيدي بازنشستگان در سازمان تامين اجتماعي از هفته گذشته آغاز شده است و ان‌شاءالله با پيگيري‌هاي انجام ‌شده در كميته مزد و تصويب در شوراي عالي كار نرخ دستمزد كارگران در سال آينده تعيين و نتايج آن به فوريت اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون