• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4595 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند

بازگشت باشكوه فيوري بر تخت سلطنت

جيپسي‌كينگ وايلدر را ناك‌اوت كرد

سامان سعادت

تايسون فيوري يكي از بزرگ‌ترين بازگشت‌هاي تاريخ ورزش مدرن را در رقابت با وايلدر به ثبت رساند. وقتي او در دور هفتم حريفش را با ضربات پياپي نقش بر زمين كرد تا قهرماني سنگين‌وزن WBC را به ويترين افتخاراتش اضافه كند، جيپسي‌كينگ دنياي بوكس كه دو سال قبل ميادين ورزش را ترك كرده بود و با اعتياد و بيماري رواني دست و پنجه نرم مي‌كرد، به قول خودش براي مسابقه بازگشت مقابل يكي از خطرناك‌ترين مبارزان اين رشته عمل كرد. او از زنگ شروع مبارزه جلو آمد و حريفش را با ضربات دست راست به دور سوم كشاند و در اين راند موفق شد براي اولين‌بار حريفش را ناك‌داون كند. فيوري سپس تا راند پنجم وايلدر را تحت فشار گذاشت و براي بار دوم نيز حريفش را به زمين انداخت. در راند ششم خونريزي از گوش وايلدر شروع شد، پاهايش مي‌لرزيد و نمي‌توانست تعادلش را به خوبي حفظ كند. وايلدر نمي‌توانست از خودش دفاع كند، زيرا فيوري بي‌رحمانه حمله مي‌كرد. وقتي داور بازي كني بايلس در راند هفتم پايان رقابت را اعلام كرد، 15816 تماشاچي حاضر در MGM Grand Garden Arena شهر لاس‌وگاس پادشاه جديد بوكس بازگشته بود. فيوري بعد از مبارزه گفت: «وايلدر باز خواهد گشت. او دوباره قهرمان خواهد شد اما من مي‌گويم فعلا پادشاه به بالاي تخت سلطنت بازگشته است.»
باور عمومي حاكي از آن بود كه فيوري بلند قامت همان تكنيك‌هايي كه 15 ماه قبل در مبارزه تاريخي‌اش با وايلدر استفاده كرده بود، يعني حركات بالاي بدن، ضربات گوشه رينگ و فريب‌هايش؛ او اين كارها را حتي بعد از دور نهم و دوازدهم كه به ظاهر در حال سقوط بود نيز انجام داد. براي بازگشت به مسابقه، فيوري جايگزين بن‌ديويسون شد. او به‌طور عمدي وزن اضافي خود را حفظ كرد. روزانه هشت ليتر آب مي‌نوشيد و شش وعده غذا مي‌خورد تا نسبت به بوكسور امريكايي كه سبك‌تر بود، تعادل بيشتري داشته باشد. بوكسور بريتانيايي به تمام كساني كه گوش شنوايي داشتند، گفته بود كه چنين برنامه‌اي دارد اما هيچ كس از جمله خود وايلدر هم مطمئن نبود كه بايد او را جدي بگيرد يا نه. تنها چيزي كه شما در مورد فيوري مي‌دانيد، اين است كه هرگز نمي‌دانيد! وزن‌كشي قبل از مسابقه نشان داد فيوري 30 ساله 116.3 كيلوگرم وزن دارد و وايلدر 33 ساله 96.4 كيلوگرم.

وايلدر از گوشه رينگ شروع كرد و وقتي زنگ به صدا در آمد در حالي كه به سمت چپ حريف حركت مي‌كرد، دستان خود را بالا برد و مشت‌هايش را بر سر حريف وارد كرد، اما رقيب با آسودگي تلاش‌هاي فيوري را ناكام گذاشت. شروع فيوري آهسته بود، اما به تدريج ريتم مسابقه را در دست گرفت و در ثانيه دوم از كنار يك شات محكم حريف امريكايي عبور كرد. وايلدر نسبت به مبارزه اول خود كندتر به نظر مي‌رسيد. در آغاز راند دوم فيوري شجاعت بيشتري به خرج داد و با گرم شدن وايلدر مشت‌هاي بيشتري روانه يكديگر مي‌شد. پس از پايان رفت و برگشت و در راند سوم فيوري وايلدر را با يك ضربه دايره‌اي سريع كه در امتداد طناب‌ها بود به كنار فرستاد و براي نخستين‌بار حريفش را پخش زمين كرد.

وقتي خونريزي گوش چپ وايلدر آغاز شد، وايلدر كاملا تحليل رفته بود و هر آن نزديك بود كه سقوط كند. تا راند پنجم پاهايش از كنترل خارج شده بودند و حملات او بسيار سطحي و خام‌دستانه به نظر مي‌رسيد. هنگامي كه براي دومين بار فيوري روي وايلدر بمباران را آغاز كرد و رعشه را در بدن حريف به وجود آورد، تماشاچيان و بينندگان متعحب بودند كه داور چه زماني قرار است مداخله كند؟ وايلدر براي دومين بار ناك‌داون شده بود و همه منتظر بودند ببينند چه اتفاقي مي‌افتد اما وايلدر برخاست.

در راند ششم فيوري عملكردي زيبا از خودش به نمايش گذاشت. در حالي كه حريف را با ضربات مهلكش مجازات مي‌كرد، وايلدر هنوز درگير خونريزي گوشش بود و در لحظه‌هايي هم كه موفق مي‌شد از دست فيوري و طناب‌ها در گوشه رينگ فرار كند، در حال عقب‌نشيني كامل ديده مي‌شد. مرحله نهايي و شگفت‌انگيز رقابت در راند هفتم رقم خورد. جايي كه دستيار مربي وايلدر يعني مارك برلند با انداختن حوله به وسط زمين مانع از ادامه رقابت شد. البته اين تصميم ابتدا با مخالفت مربي وايلدر يعني جي ديز روبه‌رو شد ولي ضرباتي كه در گوشه رينگ به سر و صورت وايلدر برخورد مي‌كرد چاره‌اي براي آنها باقي نگذاشت. بعد از انداختن حوله رقابت با ناك‌اوت فني وايلدر به اتمام رسيد و فيوري توانست با رقيب قديمي‌اش تسويه حساب كند. در پايان مسابقه و بر اساس آمار فيوري موفق شد 82 ضربه از مجموع 267 ضربه‌اي كه به سمت حريف روانه كرده، روي صورت و بدن وايلدر بنشاند و عدد 30.7 درصد را ثبت كند. اين عدد براي وايلدر تنها 34 از 141 يعني 24.1 درصد بود.

وايلدر كه براي مبارزه همان 25 ميليون دلاري كه توافق كرده بود را به دست آورد، در پي اولين شكست خود بعد از 44 مبارزه، بسيار منطقي به نظر مي‌رسيد. او گفت: «بهترين مبارز امشب برنده شد. امشب هيچ عذر و بهانه‌اي ندارم. اشتباهات زيادي داشتم.» وايلدر بعد از اين گفت‌وگوي كوتاه راهي بيمارستان محلي شد تا به درمان صورتش كه به چند بخيه نياز داشت، بپردازد و نتوانست در كنفرانس مطبوعاتي بعد از مبارزه شركت كند. وايلدر در تلاش بود عنواني كه در سال 2015 با پيروزي بر برمن استيورن به دست آورده بود را حفظ كند اما در عوض اين بازيكن 31 ساله اهل منچستر بود كه با كمربند قهرماني راهي كشورش شد.

حال بايد منتظر يك مبارزه تمام عيار ميان فيوري و آنتوني جاشوا باشيم. جاشوا صاحب سه كمربند قهرماني است و مبارزه بين اين دو مي‌تواند منجر به اين شود كه هر 4 كمربند به يك نفر برسد و تاج‌گذاري واقعي و بدون قيد و شرط بوكس سنگين‌وزن اتفاق بيفتد. البته اگر وايلدر از تمايل خود به يك مسابقه برگشت بين خودش و فيوري صحبت كرده است، بايد ديد فيوري به اين درخواست احترام مي‌گذارد يا نه. فيوري در اين رابطه گفت: «من مشتاقانه منتظر مسابقه بعدي هستم. اگر او اين را مي‌خواهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون