• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4595 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند

وگان عجيب و وگان‌هاي عجيب‌تر

مهدي نيكوئي

در جهاني زندگي مي‌كنيم كه استثمار و مالكيت حيوانات براي خواسته‌هاي انساني، موجه دانسته مي‌شود. طبيعي است كه در چنين جهاني، ارزشمند دانستن حيوانات و احترام به زندگي و آزادي آنها عجيب به نظر برسد. در اين جهان، وگان‌ها ديوانه‌هايي تلقي مي‌شوند كه هنجارهاي جامعه را نمي‌پذيرند، با انرژي به دنبال ساختن جهاني زيباتر مي‌گردند، به دنبال ترويج عشق و نور هستند و نمي‌خواهند ديگر با عذاب وجدان زندگي كنند. اما وگان‌هايي وجود دارند كه براساس اهداف خود از وگانيسم يا ويژگي‌هاي شخصيتي خود، عجيب‌تر هم به نظر مي‌رسند.

برخي از آنها فقط به دنبال عدالت و حقوق حيوانات هستند و به سلامت خود اهميت نمي‌دهند. با آنكه به ‌طور كلي يك رژيم غذايي گياه‌محور باعث ارتقاي سلامتي يا كاهش وزن مي‌شود، مي‌توان در بين وگان‌ها، افرادي يافت كه زندگي‌شان با تنقلات و خوراكي‌هاي وگان مي‌گذرد. مي‌توان عده‌اي از آنها را يافت كه با سيب‌زميني سرخ‌ كرده و نان و برنج زندگي مي‌كنند. در حالي كه عده‌اي به سلامتي بها مي‌دهند و ميوه و سبزيجات بيشتري مي‌خورند، آنها به زندگي پركربوهيدرات و پرچربي خود ادامه مي‌دهند. همين تفاوت تغذيه باعث مي‌شود كه عده‌اي از وگان‌ها، پس از تغيير سبك زندگي خود، رنگ پوستي تيره‌تر و پرانرژي‌تر به دست آورند و برخي پوستشان سفيد شود.

عده‌اي از وگان‌ها را مي‌توان يافت كه از سبزي‌ها و ميوه‌ها خوششان نمي‌آيند. آنها فقط به خاطر حيوانات، سبك زندگي خود را تغيير داده‌‌اند و مانند گروه نخست، سالم‌ترين گروه غذاها را نمي‌توان در رژيم غذايي‌شان ديد. در اين 2 گروه حتي مي‌توان وگان‌هايي يافت كه برخلاف تصور عمومي، اندكي اضافه ‌وزن دارند يا وضعيت سلامتي‌شان اندكي پايين‌تر از حد نرمال وگان‌هاست؛ هر چند كه بسياري از آنها هم وضعيت سلامت بهتري نسبت به عموم جامعه دارند.

شايد عجيب‌ترين دسته وگان‌ها، آنهايي باشند كه از حيوانات خوششان نمي‌آيد! آنها علاقه‌اي ندارند كه در كنار حيوانات باشند يا حتي فيلم‌ها و مستندهاي حيوانات را ببينند. آنها ممكن است صرفا عدالت‌محور باشند و اعتقاد دارند كه فارغ از علاقه من به يك موجود زنده، آن موجود حقوقي دارد كه بايد مورد احترام قرار گيرد. اين دسته مي‌توانند از آن دسته وكلاي مدافعي شوند كه حتي به حقوق اوليه يك قاتل و مجرم هم احترام مي‌گذارند و اجازه نمي‌دهند علايق شخصي‌شان مانع از رفتار و واكنش درستشان شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون