• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

آمار مبتلايان به ويروس چيني در ميان مردم و مسوولان به‌ طور روزانه در حال افزايش است

دموكراسي به ‌سبك كرونا

محمود صادقي و حريرچي ابتلاي خود به كرونا را تاييد كردند

«نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي به كرونا مبتلا شد.» اين خبري است كه ظهر روز يكشنبه دست به دست در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد و واكنش‌هاي بسياري را برانگيخت. اما چندي بعد با ارايه آمار 50 كشته بر اثر ابتلا به ويروس كرونا در قم اين موضوع در حاشيه قرار گرفت و ناظران و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي يكي پس از ديگري از احتمال پنهان‌كاري و عدم بيان حقايق از سوي مسوولان دولتي و غيردولتي سخن گفتند. احمد اميرآبادي فراهاني كه بار ديگر و به عنوان منتخب اول مردم قم موفق به اخذ جواز حضور در مجلس يازدهم شده در كارنامه خود، سابقه بارها و بارها انتقاد شديد به مسوولان دولتي را دارد، يكشنبه بازهم در صحن علني حاضر و به جمع خبرنگاران آمد و مسوولان دولتي را به خلاف‌گويي متهم كرد اما دقايقي از پارلمان خارج شد و همزمان كارمندان مجلس اقدام به پاكسازي كرسي او در «بهارستان» كردند.پس از اين وقايع معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صراحتا آمار ارايه شده از سوي نماينده قم را تكذيب كرد. علي نوبخت حقيقي، رييس كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي نيز در جريان گفت‌وگوي خود با روزنامه «اعتماد» با تاكيد بر لزوم پرهيز مسوولان و جريان‌هاي سياسي از ارايه آمار غيرواقعي درباره ويروس كورونا و تعداد مبتلايان به آن در سراسر كشور، اظهارات نماينده قم را تكذيب و آن را ناشي از عدم اطلاع صحيح او از ويروس كرونا و شباهت‌هايش با سرماخوردگي و آنفلوآنزا دانست.

 

تكذيب هم‌جناحي

به‌رغم تكذيب‌ها، اميرآبادي‌فراهاني اما حاضر به پس گرفتن اظهاراتش نشد. او كه غروب يكشنبه در اظهاراتي كه ايلنا آن را منتشر كرد، خبر از ارسال اسامي 40 فوت شده استان قم در اثر بيماري كرونا به وزارت بهداشت داده بود، شب گذشته در توييترش با استفاده از هشتگ «صداقت» خطاب به معاون وزير بهداشت نوشت: «جناب حريرچي رسانه ملي كه كاملا در خدمت شماس ولي درخصوص دفن‌شد‌گان در بهشت معصومه قم چي داري بگي! البته پزشكان كامكار و فرقاني نوع فوت را مشكل حاد تنفسي مي‌نويسند ولي خوب مي‌دانيد فوتي‌ها از ميان قرنطينه‌هاي كرونا هستند. بسته‌هاي رايگان هم كه وزير قول دادند، نرسيد.»

نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي در حالي در توييترش بار ديگر ادعاهايش را مطرح كرد كه مجتبي ذوالنوري، نماينده نزديك به جبهه پايداري قم در مجلس دهم كه به عنوان نفر دوم اين حوزه انتخابيه مجوز حضور در پارلمان يازدهم را اخذ كرده در قامت رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي خط بطلان بر گفته‌هاي اميرآبادي‌فراهاني كشيد و در اظهاراتي كه فارس آن را منتشر كرد، گفت: «اينكه گفته مي‌شود در قم ۵۰ نفر به خاطر اين موضوع ظرف مدت ۱۰ روز فوت شده‌اند، بر اساس بررسي‌هاي ما صحت ندارد چرا كه ما سير مرگ و مير طبيعي در همه بيمارستان‌هاي كشور از جمله قم را داريم و آن را بررسي كرده‌ايم. در بيمارستان كامكار و فرقاني و ديگر بيمارستان‌هاي قم نيز ما مرگ و مير را به طور طبيعي داريم. مرگ و مير اين مقطع زماني يعني حدود ۱۰ روز را اگر بخواهيم با سال گذشته مقايسه كنيم، تفاوت ۱۰ الي ۱۵ درصدي بيشتر ندارد و اين يعني مشابه همان سال گذشته است.» او همچنين بدون بردن نام اميرآبادي فراهاني به انتقاد از گفته‌هاي او پرداخت و تصريح كرد: «ما نبايد بين مردم و عزيزان‌مان در قم تشويش ايجاد كنيم. نبايد فكر كنيم كه اگر شهر تخليه شود، وضع بهتر مي‌شود. آن قرنطينه‌اي هم كه گفتند شهر را تعطيل نمي‌كند. به‌طور كلي بهتر است مكان‌هاي پرتردد كنترل شود و در صورت نياز مراكز آموزشي نيز تعطيل شوند.»

 

ورود دبير

باتوجه به تداوم ادعاها از سوي نماينده قم و اصرار او بر صحيح بودن آمار 50 كشته براثر ابتلا به كرونا ظرف
10 روز در استان قم، ناظران از مصونيت او و ساير نمايندگان اصولگراي مجلس و ساير نهادهاي انتصابي گفتند و با يادآوري نوع برخورد صورت گرفته با محمود صادقي در جريان موضوع تاييد شده حساب‌هاي قوه قضاييه، از اين دوگانگي‌ها گلايه كردند. گلايه‌هايي كه در كمال ناباوري روز گذشته با واكنش علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كه به تازگي به جرگه مسوولان فعال در شبكه اجتماعي توييتر پيوسته، مواجه شد. اين مقام مسوول در توييتر خود از مسووليت دادستاني براي برخورد با ادعاهاي خلاف واقع گفت و با استفاده از هشتگ «حق‌الناس»، نوشت: «از دادستان كل‌كشور خواستم كه اظهارات آقاي اميرآبادي نماينده مردم شريف قم در مجلس را در مورد تعداد مبتلايان و فوت‌شدگان كرونا در قم، صحت‌سنجي و نتيجه را به مردم اعلام كند. انتشار اخبار غيرواقعي و پنهانكاري هر دو مخل امنيت ملي و زائل‌كننده سرمايه اجتماعي است.»

 

كرونا در ميان مسوولان

به‌رغم آمارهاي اميرآبادي فراهاني و تكذيب‌هاي مكرر، ابتلاي مسوولان و چهره‌هاي سرشناس همچنان يكي از موضوعات جنجال‌ساز محسوب مي‌شود. در همين راستا صبح روز گذشته و پس از درخواست‌هاي مكرر ناظران براي قرنطينه قم و بستن حرم حضرت معصومه (س) به‌ منظور جلوگيري از شيوع گسترده‌تر ويروس كرونا در اين استان، خبر درگذشت يكي از اعضاي دفتر آيت‌الله شبيري‌زنجاني، مرجع تقليد شيعيان بر اثر بيماري كرونا منتشر شد. خبري كه نوه آيت‌الله شبيري‌زنجاني در اظهاراتي كه ايلنا آن را منتشر كرد، تاييد و اعلام كرد كه «فاضلي از مدت‌ها پيش بيماري ديابت داشتند و حدود يك هفته در بيمارستان بستري بودند، منتها اين اواخر آزمايش كروناي ايشان هم مثبت بود و از دنيا رفتند.»

موضوع اما به همين‌جا ختم نشد؛ چند ساعت بعد و خبر ابتلاي مقامي به كرونا منتشر شد كه پيش‌تر و در جريان نشست خبري خود با علي ربيعي، سخنگوي دولت در پاسخ به چرايي پرهيز از قرنطينه قم، اين مهم را متعلق به دوران «جنگ جهاني اول» دانسته بود. ايرج حريرچي كه از قرار معلوم در طول روزهاي اخير و با شيوع گسترده كرونا در ايران «در خط مقدم مقابله با اين بيماري» قرار داشته در فايلي ويديويي خبر ابتلاي خود به بيماري كرونا را تاييد كرد. نكته قابل توجه اين است كه حريرچي كه پيش‌تر كرونا را ويروسي «دموكرات» توصيف كرده بود كه به‌گفته او، «فقير و غني و مسئول و غيرمسئول نمي‌شناسد»، در اين فايل ويديويي صراحتا اعلام مي‌كند در روزهاي گذشته علائم ابتلا به بيماري كرونا را داشته است اما پاسخ نمي‌دهد چرا او به عنوان دبير ستاد ويژه مديريت پيشگيري از آلودگي با ويروس كرونا به‌رغم اطلاع از اين علائم، بدون رعايت نكات ايمني در نشست مطبوعاتي شركت كرد كه علاوه بر علي ربيعي كه بعضا اخباري مبني بر ابتلا او به كرونا نيز منتشر مي‌شود، دست‌كم 20 خبرنگار در آن حضور داشتند.

كرونا در زندان

پس از حريرچي قرعه فال دوباره به نام مجلس و نمايندگان افتاد. محمود صادقي، نماينده مردم تهران در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه با مُهر شوراي نگهبان از حضور در انتخابات يازدهمين دوره قوه مقننه بازماند، از جمله نمايندگاني بود كه در دو، سه روز گذشته اخباري تاييد نشده از ابتلاي او به ويروس كرونا حكايت مي‌كرد. او در دوران تبليغات انتخاباتي براي ترغيب مردم به حمايت از هم جناحي‌هاي خود به شهرها و استان‌هاي مختلف ايران به‌ويژه گرگان سفر كرده بود. اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس روز گذشته در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي توييتر رسما خبر ابتلاي خود به كرونا را تاييد كرد. او در ادامه اين پيام توييتري خود به مساله‌اي اشاره كرد كه چند روزي هست توسط كاربران و ناظران شبكه‌هاي اجتماعي مطرح مي‌شود.

خانواده زندانيان به‌ويژه زندانيان سياسي در طول روزهاي گذشته بارها و بارها نسبت به سلامت جسماني عزيزان‌شان مطالبي را مطرح كردند و مسووليت اين مهم را مستقيما متوجه قوه قضاييه دانستند؛ از اين ‌رو صادقي پس از تاييد ابتلاي خود به ويروس كرونا در شرايطي كه آن را «نااميدي از ادامه حيات» خود خوانده، نوشت: «آقاي رييسي! خانواده‌هاي زندانيان امنيتي و سياسي تقاضا دارند براي جلوگيري از شيوع بيماري به زندانيان امنيتي و سياسي مرخصي بدهيد تا كنار خانواده‌ها اين اپيدمي را پشت سر بگذارند.» به اين ‌ترتيب بايد ديد درنهايت قوه قضاييه با اين مهم موافقت مي‌كند يا اينكه در روزهاي آينده اخباري مبني بر شيوع كرونا در زندان‌ها همانند شهرها و شهرستان‌هاي مختلف ايران به گوش خواهد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون