• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

روحاني در مراسم افتتاح منطقه يك آزادراه تهران- شمال:

ملت سختي‌ها را تحمل خواهد كرد

۳۲ كيلومتر از آزادراه تهران - شمال بالاخره همان طور كه از پيش مقرر شده ‌بود، صبح سه‌شنبه ۶ اسفند با حضور رييس‌جمهوري افتتاح شد. پيش از اين البته حسن روحاني در مراسم ۲۲ بهمن امسال دستور بهره‌برداري آزمايشي از قطعه يك آزادراه تهران - شمال را از تاريخ ۲۳ بهمن صادر كرده ‌بود. طرح احداث آزادراهي كه تهران را به چالوس متصل كند از دهه‌ها پيش و حتي سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي مطرح بود. در ۲ دهه گذشته جدي‌تر شد و در سال ۱۳۷۳ به تصويب شوراي عالي معماري و شهرسازي رسيد؛ آزادراهي كه قرار است بخشي از آزادراه سراسري شمال- جنوب براي اتصال درياي خزر به خليج‌فارس باشد. با اين حال احداث همين بخش از آزادراه زير عنوان آزادراه تهران- شمال سال‌ها به طول انجاميد. در بودجه سال ۱۳۹۷، زمان اتمام اين پروژه ملي سال ۹۹ اعلام اما در بودجه سال بعد يعني سال ۹۸ پايان كار سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته ‌شد. ديروز بخش از اين آزادراه كه كار ساخت آن در ۴ قطعه انجام شده و مي‌شود، به طول تقريبي ۳۲ كيلومتر با حضور رييس‌جمهوري افتتاح و مسير فعلي تهران- كرج- چالوس را ۶۰ كيلومتر نزديك‌تر كرد.

به‌رغم اينكه به دليل شرايط نيمه ‌تعطيل كه به موجب شيوع ويروس كرونا حادث شده احتمال مي‌رفت مراسم ديروز همچون برخي برنامه‌هاي ديگر به خاطر جلوگيري از ايجاد تجمع لغو شود با اين حال حسن روحاني در مراسم حاضر شد و ضمن صدور دستور بهره‌برداري رسمي از اين طرح، با توضيح مسوولان و مهندسان اجراي اين پروژه در جريان روند مطالعات و ساخت و مزيت‌هاي استفاده از آن در راستاي رفاه بيشتر مردم قرار گرفت. همچنين رييس‌جمهوري از بخشي از مسير اين آزادراه و چگونگي حفر تونل‌ها و احداث پل‌ها در اين طرح بازديد كرد.

مسير آزادراه تهران- شمال از تقاطع غيرهمسطح بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه همت شروع و در امتداد دره‌كن، پس از گذشتن از حاشيه روستاي سولقان به تدريج از منطقه كوهستاني توچال عبور كرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4970 متر رشته‌كوه البرز را قطع و در دامنه‌هاي شمالي آن در منطقه دوآب شهرستانك قرار مي‌گيرد. اين مسير در ادامه به موازات جاده قديم كرج - چالوس امتداد مي‌يابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج شده سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود كرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه يافته و در نهايت با يك تقاطع غيرهمسطح به كمربندي چالوس- تنكابن متصل مي‌شود.

همچنين به گفته كارشناسان ايجاد بخشي از كريدور آزادراهي شمال - جنوب، توسعه و رونق اقتصادي و اجتماعي استان‌هاي شمالي، بهبود شبكه حمل‌و‌نقل منطقه، احداث راهي سريع، كوتاه و ايمن بين پايتخت و شمال كشور، تسهيل و روان‌سازي ترافيك بين استان‌هاي تهران و البرز و كريدور شرقي- غربي كشور به همراه خواهد داشت. علاوه بر اين حفاري بلندترين تونل جاده‌اي كشور به طول 4970 متر، ركورد اجراي بيشترين حجم عمليات حفاري تونل‌ها در زيرساخت‌هاي حمل و نقل كشور را دارد.

رييس‌جمهوري پس از بازديد و افتتاح اين بخش از آزادراه اعلام كرد كه «اين مسير آماده بهره‌برداري عمومي بوده و از صبح پنجشنبه مردم مي‌توانند از اين جاده رفت و آمد داشته باشند.» همچنين به گفته روحاني بلافاصله كارگاه منطقه يك به منطقه دو منتقل و فعاليت براي ساخت اين منطقه آغاز مي‌شود تا نهايتا تا تا پايان دولت دوازدهم يك خط از اين منطقه تكميل شود. علاوه بر اين از آنجا كه دولت و بنياد مستضعفان دو نهاد دست‌اندركار ساخت اين آزادراه هستند روحاني در جريان افتتاح آن تاكيد كرد كه «درآمد سالانه منطقه يك هر چه كه هست بايد براي تكميل منطقه دو به اين پروژه منتقل شود و هر مقدار كسري هم بود، دولت كمك كند تا بتوانيم تا پايان دولت دوازدهم شاهد رفت و آمد در اين مسير هم باشيم.»

 

ملت برابر تحريم خم نشد

رييس‌جمهوري همچنين در جمع مسوولان و خبرنگاران سخنراني كرد. او با تاكيد بر اينكه پروژه آزاد راه تهران - شمال در دوران تحريم ساخته شده است، گفت: «تحريم نتوانست بر اراده مهندسان، كارگران و مديران ما و همه بخش‌هاي مختلف وزارت راه، بنياد مستضعفان و همه آنهايي كه دست‌اندركار بودند، براي تكميل اين پروژه بسيار مهم تاثير بگذارد. البته تحريم ممكن است در زمان‌بندي با يك تاخيرهايي ما را به ‌طور طبيعي مواجه كند، اما هيچ‌ وقت پروژه‌هاي مهم متوقف نشد.» او در ادامه به وضعيت تحريم‌ها و عزم ساخت بخش ديگري از اين آزادراه در شرايط موجود اشاره كرد و توضيح داد: «ببينيد وقتي دولت ما شروع شد كه ما در تحريم بوديم، در تحريم شديد بوديم تحريمي كه از سال 90، 91 شروع شده بود، 92 كه آمديم در شدت تحريم بوديم. از همان روزهاي اوليه رياست‌جمهوري، آقاي فروزنده را كه آن زمان مسوول بنياد مستضعفان بود، صدا زدم و به او گفتم كه نقشه همين آزادراه شمال را بياورد. ايشان نقشه را آورد و بحث كرديم كه كجا هستيم و چرا اينقدر عقب هستيم و بايد چه كنيم؟ همان طور كه آقاي مهندس فتاح اعلام كردند آن روز 17 درصد از اين پروژه انجام گرفته بود و بايد براي 83 درصد اين پروژه تصميم مي‌گرفتيم لذا از همان روز گفتم كه دولت با تمام كوشش دنبال اين طرح خواهد بود.»

روحاني ادامه داد: «از سال 75 با اين پروژه سر و كار داشتم. خدا رحمت كند آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را كه براي اين پروژه تصميم گرفت. ابتدا طرح ديگري مطرح بود بعد جناب آقاي رفيق‌دوست طرحي به آقاي هاشمي دادند و ايشان مرا صدا زد و مفصل با من صحبت كرد. اين طرح به بنياد واگذار شد و زحماتي را از همان روزهاي اوليه آقاي مهندس فروزنده و بعد آقاي سعيدي‌كيا با همه وجود براي تكميل طرح به صحنه آمد. آقاي مهندس فتاح هم كه هر كجا بوده با همه توان و قدرت در كار خودش فعال است و ما در كارهاي قبلي هم ايشان را ديديم. وزارت راه و شهرسازي هم البته در زمان آقاي دكتر آخوندي براي اين پروژه، ايشان خيلي زحمت كشيد. چند بار هم با هم قرار گذاشتيم از اين پروژه بازديد كنيم كه نشد و جاي ايشان امروز كه اين پروژه افتتاح شده، خالي است. آقاي مهندس اسلامي هم از روز اول عنصر بسيار پركار و خستگي‌ناپذير و جزو وزرايي است كه واقعا خستگي‌ناپذير است. هر ساعتي هم زنگ مي‌زنيم ايشان سر كار است و فعال است و تا حالا موفق نشديم ايشان را در خواب پيدا كنيم. هر ساعتي زنگ زديم بيدار بوده است.»رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنراني خود با اشاره به اهميت زمان در عصر كنوني گفت: «همه ما توجه داريم كه عمر مردم و ساعات زندگي مردم چقدر مهم است. اينكه اين جاده جديد، يك ساعت و نيم زمان را كوتاه مي‌كند، نمي‌شود براي آن ارزش گذاشت. در اين جاده، به‌طور متوسط مثلا در 24 ساعت 16 تا 18 هزار ماشين عبور مي‌كند و در هر ماشين 2، 3 نفر است اگر اين را بر 1.5 ساعت ضرب و تقسيم كنيم، ببينيد چقدر در عمر و زندگي مردم تاثيرگذار است. ما نسبت به مردم، عمر و لذت و شادي مردم متعهديم.»

 

خطر جيبي كه براي سختي مردم دوخته شود

او در ادامه به شيوع بيماري ويروسي كرونا نيز اشاره كرد و افزود: ‌«حادثه‌اي پيش مي‌آيد از يك كشوري يك مصيبتي پيش آمده و ويروسي آمده و الان هم حدود 40 كشور دنيا را مبتلا كرده و همه جا را مبتلا مي‌كند، اين جوري است كه به همه كشورها مي‌رود. نبايد از مشكلات بهراسيم و خداي ناكرده نبايد كسي از اين حوادث سوءاستفاده كند و براي روزي كه مردم در سختي هستند، جيب بدوزد. آن جيب‌هايي كه براي غم و سختي مردم دوخته مي‌شود، بسيار خطرناك است و براي زندگي دنيا و آخرت‌شان جز خسارت هيچ‌ چيز ندارد. آدم براي مردمي كه براي خريد قرص و مواد شوينده و ضدعفوني كننده و حتي ماسك گرفتارند، آنجا بيايد، سوءاستفاده كند اين درست نيست. خداوند اين همه راه براي روزي حلال گذاشته است؛ چرا دنبال طلب درآمد حرام مي‌گرديم؟»

روحاني با تاكيد بر اينكه با همكاري همه ملت با وزارت سلامت (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي) از اين كرونا و اين ويروس هم عبور مي‌كنيم، گفت: «درمورد ويروس سخت آنفلوآنزاي نوع B كه امسال در امريكا 16 هزار نفر تلفات داد، در ايران صد و خرده‌اي تلفات داد و ما از آن سختي عبور كرديم و اين ويروس كرونا سخت‌تر از آن نيست. البته از نظر تماس و سرعت انتقال ويژگي‌هايي دارد و شرايط‌اش فرق مي‌كند ولي نبايد وحشتي در ميان مردم ايجاد شود. همه بايد به دستورالعمل‌هاي وزارت بهداشت، عمل كنند همديگر را ياري و كمك كنيم سلامت و شفا از جانب خداوند است و خدا به همه شفا خواهد داد. ما و پزشك‌ها وسيله ‌هستيم.»

اصل، اعتماد مردم است

رييس‌جمهوري همچنين بعدازظهر ديروز در نشست ستاد ملي مبارزه با كرونا گفته است: «مراجعه‌كننده‌ها كاهش پيدا كرده و ميزان افراد مرخص شده از بيمارستان كه آزمايش‌شان مثبت بود، افزايش پيدا كرده كه هر دو خبر اميدواركننده است.» حسن روحاني مي‌گويد: «اين روزها با تلاش پيگير و همه‌جانبه با اين ويروس مبارزه مي‌كنيم و همه تمام تلاش خود را به كار گرفتند.»

او گفت: «امروز به وزير بهداشت تاكيد كرديم پرسنل بيمارستاني هر نيازي دارند در اولويت باشد، گزارشي كه وزير در آغاز جلسه داد اميدواركننده بود كه حركت به سمت كنترل ويروس است.»

روحاني با بيان اينكه «امكانات بهداشتي و پرسنل ما جزو بخش‌هاي نمونه كشوري است و همه مردم مي‌توانند به‌طور كامل به آنها اعتماد كنند»، گفت: «چند ماه پيش هم كه آنفلوآنزاي نوع «بي» ‌آمد اين پرسنل به خوبي تلاش كردند، الان هم مطمئنم اينها در كوتاه‌ترين زمان ممكن كنترل را انجام مي‌دهند، مردم نبايد نگران باشند.»

روحاني ادامه داد: ضمن اينكه مردم بايد همكاري كامل داشته باشند، همين‌طور كه تاكنون داشته‌اند. دستورالعمل‌ها از سوي وزارت بهداشت صادر مي‌شود، مرجع هم بايد براي مردم صداوسيما باشد و همه توصيه‌هايي كه از طريق وزارت بهداشت و درمان و توسط صداوسيما اعلام مي‌شود مردم بايد به آنها توجه كرده و تلاش كنند تا آنها را اجرا كنند.»

رييس‌جمهوري همچنين گفته است: «كار و فعاليت در كشور بايد به‌ صورت هفته‌هاي گذشته ادامه پيدا كند، هر جا كه جمعيت و اجتماعي است، بايد مراقبت‌هاي پزشكي و بهداشتي توصيه شود اگر مدرسه، دانشگاه و كارگاهي وجود دارد، بايد فعاليت كنند و همه بايد دقت كنند مراقبت‌هاي پزشكي و بهداشتي را انجام دهند. اين يكي از نقشه‌ها و توطئه‌هاي دشمنان است كه با هراس‌افكني زياد كشور را به تعطيلي بكشانند؛ همه بايد كار كنند، همه بايد مراقبت كنند و اگر مورد مشكوكي بود به بيمارستان منتقل كنند.»

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: در اين جلسه نيروهاي مسلح قول دادند از همه نيروهاي خود استفاده كنند، اگر وزارت بهداشت و درمان نياز به پرسنل بيشتري داشته باشند كمك كنند، چنانچه تخت بيمارستاني مورد نياز باشد، نيروهاي مسلح آماده هستند تا در اختيار وزارت بهداشت قرار دهند. همچنين اگر بيمارستان صحرايي فوري نياز باشد، نيروهاي مسلح آماده‌اند و كنار اين ستاد ملي هستند.»

او ادامه داد: «فكر مي‌كنم كه هر موضوعي را ستاد ملي پيشگيري و مبارزه امروز تصميم گرفت و ابلاغ شد، همه آن تصميم را به عنوان امر لازم و شرعي تلقي كنند؛ چراكه اين مصوبه شوراي امنيت ملي و مورد تاييد مقام معظم رهبري قرار گرفته است.»

رييس‌جمهوري در ادامه اظهار داشت: «اين ستاد اگر موردي را از شنبه لازم ديد كه جايي تعطيل شود، اعلام خواهد كرد. در غير اين صورت از روز شنبه، همه روال‌ها به صورت عادي خواهد بود؛ مگر موارد خاص و شرايط ويژه كه خود ستاد ملي اعلام مي‌كند و در اين زمينه اجتهاد برابر نص نداشته باشيم و همه اطاعت كنند.» روحاني همچنين تاكيد كرد: «در خصوص آموزش نيز متخصصان و صداوسيما فعال باشند و واقعيت‌ها به مردم گفته شود، اگر مبتلا داريم، اگر فوت اتفاق افتاده و اگر عده‌اي مرخص شدند همه اينها بايد به مردم گفته شود. نكته مهمي كه بايد مورد توجه قرار گيرد، اعتماد مردم است كه براي ما اولويت دارد و اصل است، همچنين مردم بايد به وزارت بهداشت اعتماد كنند و اين اعتماد سرمايه اصلي ماست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون