• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4597 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند

رييس‌جمهوري در جلسه هيات دولت مطرح كرد

ويروس هراس و بي‌اعتمادي از كرونا خطرناك‌تر است

آمار واقعي مبتلايان و جان‌باختگان به مردم اعلام شود؛ نه كمتر، نه بيشتر

جلسه هيات دولت به رياست حسن روحاني، صبح روز چهارشنبه در پاستور برگزار شد. با اين حال خبرنگاران ديروز براي گفت‌وگو با وزرا و معاونان در راستاي رعايت توصيه‌هاي بهداشتي مبني بر پيشگيري از ويروس كرونا به پاستور دعوت نشدند اما نشست ديروز كابينه دولت دوازدهم متاثر از ويروسي بود كه تاكنون ۱۳۹ نفر را در كشور مبتلا كرده و ۱۹ فوتي بر جاي گذاشته است. حسن روحاني سخنراني خود را با گزارش‌هاي اميدواركننده وزارت بهداشت آغاز كرد. او در ادامه از ساخت كيت‌هاي تشخيصي داخلي خبر داد و با اشاره به اضطراب و بي‌اعتمادي كه جامعه را فرا گرفته، در نهايت توصيه كرد كه همه به فعاليت روزمره و روزانه خود باز‌گردند و درعين حال توصيه‌هاي بهداشتي را رعايت كنند؛ نكته‌اي كه در فضاي مجازي بيش از باقي بخش‌هاي سخنراني مورد توجه و البته اعتراض قرار گرفت و برخي از كنشگران و شهروندان بر اين باور بودند كه نبايد تصور كرد كه تعداد مبتلايان و فوتي‌ها عادي است و مي‌توان به شرايط عادي بازگشت. با اين حال روحاني يك روز پيش از اين سخنراني نيز گفته‌بود از شنبه همه‌چيز به حالت قبل باز خواهد گشت. البته علي ربيعي، سخنگوي دولت پس از اين سخنراني اعلام كرد كه تصميم‌گيري نهايي براي از سرگيري فعاليت‌هاي آموزشي در ستاد مبارزه با كرونا انجام خواهد شد و در مورد آن اطلاع‌رساني مي‌شود.

 

واگذاري مسووليت به ستاد مبارزه با كرونا

رييس‌جمهوري اذعان كرد كه در بخش پيشگيري، تشخيص و قرنطينه و البته در بخش درمان تلاش‌هاي خوبي صورت گرفته است و تاكيد كرد كه بايد رفتار تخصصي و جدي در اين زمينه داشت. او همچنين اعلام كرد كه مسووليت بخش‌هاي ذكر شده بر عهده ستاد مبارزه با كرونا است كه رياست آن نيز بر عهده وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است از اين جهت در همه امور، هم به‌لحاظ آمار و ارقامي كه بايد به مردم منتقل شود و هم توصيه‌هايي كه مردم بايد گوش كنند و هم مراكزي كه براي تشخيص و درمان وجود دارد، بايد به صورت متمركز بدون توجه به شايعات به سخنان اين مركز توجه شود. روحاني البته متذكر شد كه براي عبور از اين بحران ممكن است به يك تا ۳ هفته زمان نياز باشد اما گزارش‌هاي وزارت بهداشت تاكنون اميدواركننده است.

 

ساخت كيت‌هاي تشخيص داخلي

رييس‌جمهوري در ادامه خبر داد كه كيت‌هاي تشخيص كرونا در داخل و توسط متخصصان داخلي توليد شده و در حال آزمايش است و تاكنون نيز همه مراحل اوليه آن مثبت و قابل‌قبول بوده است. او همچنين افزود كه (اين كيت‌ها) «درنهايت ظرف امروز و فردا كه به تاييد نهايي رسيد، مي‌توانيم در ظرف مدتي كوتاه، صدها هزار كيت، حتي ميليون‌ها از اين كيت را توليد كنيم و در اختيار همه بيمارستان‌هاي كشور قرار دهيم كه مردم خيال‌شان راحت باشد.» البته بنابه گفته روحاني وارد كردن كيت‌هاي تشخيص از طريق سازمان بهداشت جهاني (WHO) نيز ادامه خواهد داشت.

 

ستاد ملي كرونا؛ مسوول تشخيص تعطيلات

حسن روحاني در ادامه به تشريح بهبود روند درماني بيماران مبتلا پرداخت و گفت: «در مجموع روند كاهش مراجعه و پيشرفت در امر درمان را مشاهده مي‌كنيم. يعني اگر 100 نفر در روزهاي اوليه بستري بودند، از اين 100 نفر ممكن بود 7، 8 نفر از دنيا بروند امروز اين رقم خيلي پايين آمده است. به‌خاطر اينكه بر اين روند مسلط شديم. هم به روند تشخيص و هم روند درمان مسلط شديم و اين همكاري و هماهنگي را بايد ادامه دهيم.»

رييس‌جمهوري اضافه كرد: «ديشب هم تاكيد كردم اگر قرار است جايي بايد براي يكي، دو روز كمتر يا بيشتر تعطيل شود، تشخيصش به عهده اين ستاد است. نه استاندار، نه فرماندار و نه وزارتخانه‌اي مرجع اين تشخيص نيست. يعني اگر فردي بيمار است، تب دارد و علايم اوليه را دارد، بايد مراقبت شود و وارد آن آموزشگاه و دانشگاه نشود. اگر كسي را ديدند و علامتي را ديدند، بلافاصله آن را به پزشك منتقل كنند و مراقبت‌ها انجام گيرد.» او در ادامه توصيه كرد كه اگر مساله ضروري وجود ندارد، مردم از حضور در اجتماعات بپرهيزند و روابط اجتماعي را كاهش داده يا قطع كنند.

 

ويروس اضطراب و بي‌اعتمادي

«ويروس بي‌اعتمادي و اضطراب» مساله ديگري بود كه روحاني به آن اشاره كرد. مساله مهم اعتماد عمومي كه بار ديگر در يك بزنگاه بحراني خودي نشان داد. البته پيش از رييس‌جمهوري، علي ربيعي، سخنگوي دولت نيز تاكيد كرده‌بود كه نبايد ويروس كرونا را سياسي كرد و از بي‌اعتمادي مردم به نهادهاي رسمي گفته‌بود. روحاني هم ديروز گفت: «اما مساله مهم‌تر از مساله ويروس كرونا، ويروس ترس و اضطراب و ترديد و بي‌اعتمادي در ميان مردم است. اين ويروس بدتر از آن ويروس است و نبايد در مردم ترديد و وحشت و اضطراب ايجاد كنيم. اين هم ويروسي است.» او ادامه داد: «تلفات كرونا بيشتر از آنفلوآنزا نيست. بنابر نظر پزشك‌ها و ديشب هم متخصصان همين را مي‌گفتند البته نوع انتشار، سرايتش ممكن است متفاوت باشد اينها همه درست است. متخصصان بايد بيايند و واقعيت را به مردم بگويند و براي مردم توضيح دهند. اضطراب و ترس مردم در حد لازم باشد و وقتي اضافه مي‌شود، خودش خطرناك است و مي‌تواند مشكلات ديگري را درست كند.»

 

قرنطينه در تصميمات كشور وجود ندارد

در روزهاي اخير بارها شايعه‌هاي متعددي در مورد تعطيلي و قرنطينه برخي شهرها در فضاي مجازي منتشر شد كه از سوي نهادها و مقام‌هاي رسمي به سرعت تكذيب شد. با اين حال بسياري از متخصصان معتقدند اين روش مي‌تواند در توقف زودهنگام انتشار اين ويروس كمك شاياني كند اما حسن روحاني ديروز در جلسه هيات دولت تاكيد كرد كه «قرنطينه در تصميمات كشور وجود ندارد. قرنطينه محله و شهر را نداريم. آنچه قرنطينه است، قرنطينه فرد است. يعني اگر فردي علايم اوليه‌اي داشت، اين فرد بايد قرنطينه شود. مراكز زيادي را هم در تهران پيش‌بيني كرديم. ديشب اعلام شد، تخت‌هاي فراواني آماده شده است. در شهرستان‌ها هم آماده شده است و نيروهاي مسلح نيزگفتند كه براي هرگونه كمك آماده هستند.» او ادامه داد: «بنابراين مردم به اين فكر نباشند كه فروشگاهي يا شهري بسته مي‌شود يا قرنطينه عمومي ايجاد مي‌شود... همه مواد غذايي، مواد اوليه، حتي شوينده‌ها هم كه اين روزها مقداري كم بوده در روزهاي آينده جبران خواهد شد و در انبارها و ذخاير وجود دارد.»

 

آمار را نه كم مي‌كنيم، نه زياد

در ادامه بحث بي‌اعتمادي به نهادهاي رسمي روحاني خطاب به مردم تاكيد كرد كه «به هيچ عنوان آماري كه وجود دارد، نه كم مي‌كنيم نه زياد مي‌كنيم و نه بزرگ‌نمايي و نه كوچك نمايي مي‌شود.» پيش از اين نيز آمار برخي رسانه‌هاي خارجي در نشست خبري سخنگوي دولت تكذيب شده‌بود. در واقع رسانه‌هاي خارجي معتقدند كه آمار مبتلايان و فوتي‌ها از الگوي درستي تبعيت نمي‌كند. روحاني اما در اين زمينه توضيح داد: «ديشب هم تاكيد كردم وزارت بهداشت و درمان هر آماري كه هست با واقعيت براي مردم گفته شود؛ اگر فردي در سايه اين بيماري فوت شده به مردم گفته شود؛ روزانه عده‌اي به‌طور طبيعي در همه شهرها فوت مي‌شوند؛ عده‌اي هم سرماخورده فوت مي‌شوند؛ عده‌اي آنفلوآنزا گرفته فوت مي‌شوند؛ اينها را پاي كرونا نگذاريم.»

رييس‌جمهوري توضيح داد: «مردم بايد كاملا اعتماد داشته‌باشند كه آمار و ارقام به دقت براي آنها بيان خواهد شد و از اين نظر نگراني نداشته باشند، نه به‌لحاظ شوينده‌ها و مواد غذايي. بحث قرنطينه هم كه قرنطينه شهر اساسا نداريم و قرنطينه فردي هم مربوط به جايي است كه مشكوك است و ازسوي ديگر امكانات لازم، در كشور وجود دارد. پزشك و متخصصان لازم را هم داريم.»

كرونا تبديل به سلاح دشمن نشود

حسن روحاني در بخش ديگري از سخنراني ديروز خود بار ديگر تاكيد كرد كه بايد همه‌چيز به شرايط عادي بازگردد. او ديروز در بخش‌هاي پاياني سخنراني خود گفت كه «كرونا نبايد تبديل به سلاح و اسلحه دشمنان شود؛ امريكايي‌ها و دشمنان ما در طول اين مدت، حدود 2 سال (21 ماه) كه الان گذشته است، با تحريم و تبليغ‌شان همواره خواستند در اين كشور، توليد و فعاليت اقتصادي بخوابد و مردم در رنج قرار بگيرند.» او ادامه داد: «اين مساله ويروس يك بهانه جديدي دست معاندان نشود كه اين باعث شود، كار، فعاليت و توليد متوقف شود؛ البته مراقبت‌هاي بهداشتي سر جاي خودش است... نمي‌شود دولت را تشكيل ندهيم، مشورت نكنيم، تصويب نكنيم، كار مردم را حل نكنيم. ادارات و همه‌جا، همه مردم؛ در بيمارستان‌ها كه خط مقدم است، پزشكان و پرستاران ايثارگرانه كار مي‌كنند؛ همه مردم، فعالان توليد و كارخانجات همه‌كار مي‌كنند و اين كار بايد ادامه پيدا كند.» روحاني گفت: «نبايد بگذاريم امريكا يك ويروس جديدي را بر ويروس كرونا سوار كند، به‌نام تعطيلي فعاليت‌هاي اجتماعي و ترس فوق‌العاده؛ اين توطئه‌اي است كه امروز مي‌بينيم و در تبليغات خارجي هم شما مي‌بينيد؛ اخيرا يكي از مسوولان رده بالاي امريكا هم راجع به كروناي ايران حرف مي‌زند، خودشان در امريكا، در آنفلوآنزا 16 هزار كشته دادند و براي خودشان را نمي‌گويند. اينجا روي خود را به سمت ايران چرخانده‌اند و با مردم ايران صحبت مي‌كنند.»

 

براي كشور نسخه نپيچيد

رييس‌جمهوي همچنين تاكيد كرد: «خواهش مي‌كنيم آنچه واقعيت است براي مردم بگويند. نسخه براي كشور نپيچند. آنجا كه كشور نسخه‌اش مي‌پيچد، ستاد ملي ما اين مسووليت را دارد. اين تصميم دولت و تصميم شوراي عالي امنيت ملي است و بر آن مبنا عمل مي‌كنيم و ان‌شاءالله از اين مسائل عبور مي‌كنيم و در همين روزها تا آخر سال شاهد افتتاح طرح‌هاي بسيار مهم هستيم و در اين مسائل هم كارمان را پيش مي‌بريم.»

 

بودجه‌اي مبتني بر واقعيت‌ها

حسن روحاني در بخش ديگري از سخنراني خود پس از پرداختن به ويروس كرونا و اقدامات دولت درمورد بودجه سال ۹۹ توضيح داد. كليات بودجه در اولين جلسه مجلس پس از انتخابات رد شد اما درنهايت با مساعدت‌هاي هيات رييسه قرار شد لايحه به كميسيون تلفيق بازگشته و اصلاحات آن انجام شود. روحاني در سخنراني ديروز خود توضيح داد كه قبل از اينكه بودجه در دولت مطرح شود كليات بحث در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران سه قوه بحث و مطرح و چارچوب آن تصويب شده است. به گفته روحاني، رهبري نيز آن چارچوب را تاييد كردند. او در ادامه گفت: وقتي بودجه در كميسيون تلفيق اصلاح و تاييد شده يعني اصل آن را قبول دارند؛ بنابراين حالا هم اگر اصلاحات بيشتري نياز دارد، انجام مي‌شود. او البته از تدبير رييس مجلس و نمايندگان در مورد بودجه تشكر كرد؛ چراكه اگر بودجه تاييد نشود و بودجه سه دوازدهم به مجلس ارسال و تصويب شود، در روزهاي آغاز به كار مجلس يازدهم ممكن است كشور با مشكلات عديده بودجه‌اي و قانوني مواجه شود. روحاني همچنين تاكيد كرد كه بودجه بر اساس واقعيت‌ها تنظيم شده است. روحاني در پايان سخنان خود نيز به استان‌هاي درگير سيل اشاره كرد و گفت كه دولت بيش از گذشته آمادگي مقابله با اين معضل را دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون