• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4597 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند

نگاهي به آخرين وضعيت رودخانه‌هاي استان لرستان و مردم اين خطه

لرستان دوباره گرفتار سيل شد

حميدرضا خالدي

همان طور كه پيش‌بيني مي‌شد، موج جديد بارش‌هاي شديد باران كه از عصر دوشنبه در كشور آغاز شده بود، باعث شد تا سيل در برخي از استان‌هاي كشور سرازير شود. استان لرستان يكي از همين استان‌ها بوده كه جاري شدن سيل در آن، مردم اين استان را در شرايط بحراني قرار داده است . بالا آمدن سطح آب در رودخانه‌ها و ادامه شدت بارندگي وضعيت برخي شهرستان‌هاي استان لرستان را بحراني كرده است. سيلاب به برخي منازل مسكوني آسيب وارد كرده، راه‌هاي دسترسي به پل‌ها قطع شده، ريزش و رانش در جاده‌هاي لرستان صورت گرفته و با توجه به قطع شدن گاز در شهر معمولان، مردم اين شهر به سوخت نياز دارند، در شهرستان دلفان نيز به علت وقوع سيلاب و تخليه برخي مناطق روستايي مردم نياز شديد به چادر دارند.

 

فوت يك شهروند

با وجود هشدارهاي داده شده، متاسفانه سيل اخير لرستان باعث فوت يك مسافر شد. هوشنگ بازوند، استاندار لرستان در جلسه ستاد مديريت بحران استان و در واكنش به اين حادثه گفت: كميته‌اي از نيروي انتظامي، ستاد مديريت بحران، دادستان و معاونت عمراني استاندار تشكيل شده تا موضوع را در سريع‌ترين زمان بررسي كنند و اگر مديران شهرداري و شخص شهردار در اين حادثه مقصر باشند بدون درنگ به دادگاه تخلفات اداري معرفي خواهند شد و با آنان برخورد قانوني صورت مي‌گيرد. خبرگزاري صدا و سيما در مورد دليل بروز اين حادثه افزود: استانداري از روز قبل حادثه اعلام كرده بود كه ممكن است سيل جاري شود و اخطار داده بوديم اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد مقداري كم توجهي صورت گرفته و مديريت شهري و شهرداري بايد پاسخگو باشد.

 

آخرين وضعيت

با وجودي كه به نظر مي‌رسد با اتمام بارش‌ها سيلاب‌ها كم كم فروكش كنند اما استان لرستان همچنان در وضعيت بحراني قرار دارد. گودرز اميري، معاون استاندار، ديروز در تشريح آخرين وضعيت اين استان سيل‌زده از بارش بيش از 70 ميلي‌متر خبر داد كه گفته مي‌شود احتمالا به ۱۳۵ تا ۱۶۵ ميلي‌متر نيز خواهد رسيد. وي از قطع شدن راه دسترسي ۱۵۰ روستا خبر داد و افزود: ۴۰۰ اكيپ خدماتي و امدادي در سطح استان مستقر شده و ستادهاي مديريت بحران در سطح استان تشكيل شده است. حشمت بهمني، فرماندار دلفان نيز به عنوان يكي از مناطق درگير با موضوع سيل گفت: وضعيت اين شهرستان بحراني است و تاكنون بيش از ۱۳۰ ميلي‌متر بارش باران داشته‌ايم. فرماندار دلفان با بيان اينكه به تجهيزات، لودر و بولدوزر نياز داريم، يادآور شد: هم‌اكنون راه ارتباطي 40 روستا در شهرستان دلفان قطع شده است. اليگودرز يكي ديگر از شهرستان‌هايي است كه اين روزها به سبب بروز سيل در شرايط بحراني قرار دارد. حميد كشكولي، فرماندار اين شهرستان در مورد وضعيت آن گفت: رودخانه «زز» در اين شهرستان طغيان كرده است و بيش از ۱۶۰ ميلي متر در بخش «زز، ماهرو و ذلقي» بارش باران داشته‌ايم. وي با ذكر اينكه به علت ريزش بهمن جاده اليگودرز به زز و ماهر در گردنه «گله بادوش» و جاده اصلي شول‌آباد – خرم‌آباد بسته شده است، گفت: هفت روستا در اليگودرز در محاصره سيلاب بوده و اين مناطق تخليه شده‌اند وتاكنون ۲۷ واحد مسكوني در اليگودرز خسارت ديده است. سيدحبيب‌الله موسوي، بخشدار معمولان، به خبرنگار رسا در خرم آباد، گفت: جاده معمولان - خرم آباد در نزديكي چم حيدر به دليل ريزش كوه و جاده معمولان پلدختر در نزديكي روستاي دمرود افرينه به دليل آبگرفتگي مسدود شد. رضا ميرزايي، مديرعامل شركت آب منطقه‌اي لرستان اما از سه كانون بحراني در لرستان نام برده و گفت: با توجه به ‌شدت بارندگي‌ها كه از سه‌شنبه آغاز شده و تا بعدازظهر چهارشنبه ادامه داشته حوزه رودخانه كشكان، شهرها و روستاهاي مسير آن، رودخانه تيره شهرستان دورود، شهر و روستاهاي مسير آن و شهر نورآباد سه كانون بحران در لرستان خواهند بود.

 

زيرساخت‌هاي سيل‌زده

سيل اما به زيرساخت‌هاي اصلي لرستان نيز آسيب‌هايي جدي را وارد آورده است به‌ طوري‌ كه مديركل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت نيرو از قطع برق ۳۷روستا و آب ۲۳ روستابر اثر بارش شديد باران در اين استان خبر داد. به ‌گزارش مديركل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت نيرو، يكي از فيدرهاي ۲۰ كيلو ولت در استان كهگيلويه و بويراحمد نيز بر اثر بارش و تندباد از مدار خارج شده و ۱۰۰ روستا در حال حاضر(تا ظهر سه‌شنبه) بي‌برق هستند. مديركل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت نيرو افزود: ميانگين بارش‌ها تا ساعت 30: 6 دقيقه امروز ۱۰۴ ميلي‌متر گزارش شده كه بيشترين بارش با ۱۴۵ ميلي‌متر در نورآباد و كمترين بارش با ۷۰ ميلي‌متر در پلدختر ثبت شده است. همچنين بر اساس اخبار واصله گويا بسياري از زمين‌هاي كشاورزي استان لرستان نيز زير آب رفته است. معاون هماهنگي امور عمراني استانداري لرستان با تاييد اين مطلب گفت: اكثر اراضي كشاورزي در شهرستان‌هاي بروجرد و دورود زير آب رفته‌اند. به گزارش ايلنا، گودرز اميري گفت: اكثر اراضي كشاورزي در شهرستان‌هاي بروجرد و دورود زير آب رفته‌اند اما فعلا ميزان دقيق خسارت‌ها مشخص نيست.

 

خبرهاي خوب

اما در كنار اين خبرهاي تلخ، اخباري از خيل عظيم كمك‌هاي سازمان‌هاي مختلف منتشر مي‌شود كه جاي دلگرمي دارد. حضور 1013 امدادگر براي كمك به شهروندان سيل‌زده لرستان يكي از همين اخبار خوب است. صارم رضايي، ‌مديرعامل جمعيت هلال احمر لرستان ديروز در مورد وضعيت امدادرساني به سيل‌زدگان استان لرستان به ايسنا گفت: ‌در حال حاضر آبگرفتگي داريم ولي فعلا سيلي در كار نيست. در واقع شرايط تحت كنترل است و فقط راه‌هاي ارتباطي چند روستا قطع شده كه در حال مديريت آنها هستيم. رييس جمعيت هلال احمر لرستان با ذكر اينكه راه ارتباطي ۷۰ روستا قطع ‌شده‌ كه شامل ۳۸ روستا در ميربك جنوبي و ۲۴روستا در ميربك شمالي است، گفت: در حال حاضر فقط آبگرفتگي منازل را در سطح شهر ‌شاهديم و در همين راستا راه ارتباطي يك روستا در دورود ‌از بخش چالانچولان قطع شده كه در حال رفع مشكل هستيم. رضايي در ادامه به توزيع اقلام امدادي در شهرستان‌ها اشاره كرد و گفت: در ۸۵ نقطه اسكان اضطراري داشته‌ايم. به گفته او خوشبختانه مشكلي در بحث افزايش جايگاه‌هاي احتمالي براي اسكان موقت سيل‌زدگان وجود ندارد. ولي هلال احمر تنها نهاد درگير در امر امدارساني به سيل‌زدگان نيست؛ اميرسرتيپ دوم حمزه بيدادي، فرمانده قرارگاه منطقه جنوب غرب ارتش نيز ديروز با اعلام آمادگي در اين زمينه گفت: همه يگان‌هاي ارتش مستقر در خوزستان و لرستان با همه امكانات و ظرفيت آماده خدمت‌رساني هستند. او با بيان اينكه ارتش به صورت كامل آماده همكاري با ستاد بحران اين دو استان است، گفت: هر كجا كه لازم باشد و از ما بخواهند در مناطق گرفتار سيل حاضر مي‌شويم و خدمت‌رساني مي‌كنيم.

 

جاده‌هاي سيل‌زده

سيل اما باعث آسيب ديدن جدي راه‌ها و جاده‌هاي استان نيز شده است. به‌ طوري كه به معاون سازمان راهداري كشور، راه ارتباطي 243 روستا در لرستان قطع شده و برآورد اوليه نشان از خسارت 500 تا 600 ميليارد توماني سيل به راه‌هاي استان دارد. به گزارش فارس، خداداد مقبلي با بيان اينكه همچنين در 258 نقطه در لرستان ريزش و رانش داريم، افزود: برآورد اوليه نشان از خسارت ۵۰۰ تا ۶۰۰ ميليارد توماني سيل به راه‌هاي لرستان دارد. وي خاطرنشان كرد: عمده مشكل ما مسير خرم‌آباد به پلدختر هست كه در حاشيه رودخانه كشكان است و كليه مسيرهاي اصلي در استان باز هستند. سردار تيمور حسيني، رييس پليس راه راهور ناجا درباره وضعيت راه‌هاي استان‌هاي سيل‌زده كشور نيز در همين زمينه و در مورد آخرين وضعيت راه‌هاي استان‌هاي غربي درگير سيل گفت: تا عصر روز گذشته بخش‌هاي گسترده‌اي از كشور تحت تاثير شرايط جوي قرار داشتند كه استان لرستان به واسطه بارش بسيار سنگين و جاري شدن سيلاب‌ها در وضعيت بدي قرار گرفته بود، اما وضعيت محور‌هاي ديگر مانند گذشته پا برجا بود. رييس پليس راه راهور ناجا با بيان اينكه محور‌هاي خرم‌آباد به پل دختر، خرم آباد به كوهدشت، محصور هستند، گفت: تردد‌ها در اين محور از آزاد راه انجام مي‌شود، لذا محور‌هاي قديم به دليل پايين بودن ضريب ايمني و خطر سيلاب مسدود هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون