• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4600 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۲ اسفند

اقتصاد بين‌الملل

حمله ويروس كرونا به اقتصاد انگليس

موسسه مشاوره آكسفورد ايكاناميكس در انگليس اعلام كرد اين كشور همواره از تاثير منفي بر گردشگري و اختلال در واردات از شرق آسيا ضربه خورده و كاهش ارزش سهام راه ديگري است كه انتشار اين ويروس مي‌تواند به اقتصاد انگليس آسيب برساند. با گسترش موارد ابتلا به ويروس كرونا در سراسر اروپا، امريكا و مناطقي از آفريقا، ترس از آن در تمام سيستم مالي بين‌الملل احساس مي‌شود. تلاش‌هاي مقامات چين براي مهار شيوع اين ويروس با شكست مواجه شده و سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد در هر چهار قاره، حداقل شش كشور مواردي از ابتلا به اين ويروس را گزارش داده‌اند. قيمت نفت براي اولين بار از تابستان 2017 به زير 50 دلار در هر بشكه سقوط كرده و بازار سهام با از دست دادن 5 تريليون دلار، شاهد بدترين هفته خود بوده است. ارزش شركت‌هاي حاضر در اين بازار 11 درصد سقوط كرده است. كاهش ارزش سهام به پايين‌ترين حد از زمان بحران مالي 2008 باعث هجوم براي خريد سرمايه‌هاي ايمن مثل اوراق قرضه و طلا شده است. نرخ بهره اوراق قرضه خزانه‌داري امريكا به پايين‌ترين حد رسيده است.

فعاليت كارخانجات چين
با شديدترين سقوط روبه‌رو شد

داده‌هاي ماه فوريه (بهمن-اسفند) منتشر شد و نشان داد كه فعاليت كارخانجات چين در اين ماه با سريع‌ترين شتاب در تاريخ خود افت كرده است. اين داده‌ها نشان‌دهنده تاثير سنگين شيوع ويروس كرونا بر اقتصاد چين است. اداره ملي آمار اعلام كرد كه شاخص رسمي مديران خريد (پي‌ام‌آي) چين، از ۵۰.۰ واحد در ماه ژانويه به ركورد پايين ۳۵.۷ واحد در ماه فوريه سقوط كرده است. اين رقم از رقم ۵۰ واحد كه رشد ماهانه را از افت ماهانه جدا مي‌كند، خيلي پايين‌تر است.تحليلگران و اقتصادداناني كه در نظرسنجي رويترز شركت كرده بودند، پيش‌بيني مي‌كردند شاخص پي‌ام‌آي ۴۶.۰ واحد شود. اين اولين گزارش رسمي از اقتصاد چين پس از شيوع ويروس كرونا در اين كشور است.

لوفت‌هانزا پروازهاي خود را كاهش داد

اين شركت هواپيمايي در بيانيه‌اي مطبوعاتي كه روز شنبه منتشر شد، افزود: در نتيجه وضعيت كنوني ناشي از گسترش سريع ويروس كرونا، گروه هواپيمايي لوفت‌هانزا تصميم گرفته اقدامات بيشتري را براي مقابله با تبعات اقتصادي آن به ‌كار بندد. در هفته‌هاي آتي، اين شركت تعداد پروازهاي كوتاه و متوسط خود را نسبت به پيشرفت بيشتر گسترش ويروس كرونا تا ۲۵ درصد كاهش مي‌دهد. اين شركت همچنين اعلام كرده كه كاهش پروازها در مسيرهاي طولاني را نيز در برنامه دارد.

ضرر ۷ تريليون دلاري امريكا
از ممنوعيت فركينگ

ممنوعيت حفاري نفت و گاز با استفاده از تكنيك فركينگ در امريكا كه از سوي نامزدهاي دموكرات انتخابات رياست‌جمهوري پيشنهاد شده است، به اقتصاد اين كشور هفت تريليون دلار ضرر خواهد زد.

موسسه امريكن پتروليوم كه گروه لابي صنعت نفت است در گزارشي اعلام كرد: برنامه برني سندرز و اليزابت وارن، نامزدهاي دموكرات انتخابات رياست‌جمهوري امريكا براي ممنوعيت حفاري به روش فركينگ در يك دهه آينده ۷.۱ تريليون دلار از توليد ناخالص داخلي اين كشور خواهد كاست. همچنين به مشاغل در قطب‌هاي نفتي بزرگ مانند تگزاس ضربه خواهد زد. علاوه بر اين موسسه امريكن پتروليوم در گزارش خود هشدار داد كه ممنوعيت حفاري فركينگ، وابستگي امريكا به سوخت‌هاي فسيلي خارجي را افزايش خواهد داد و هزينه كشاورزان و خانوارها را بالا مي‌برد. با اين حال نامزدهاي دموكرات اظهار كرده‌اند اين اقدامات براي پرداختن به بحران تغييرات جوي و گذر به انرژي‌هاي پاك ضروري هستند.

پروازهاي ازبكستان-كره‌جنوبي لغو شد

شركت هواپيمايي ازبكستان با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه تحت تاثير شيوع گسترده ويروس كرونا در كره جنوبي، تمامي پروازهايش به پايتخت اين كشور را تا اطلاع ثانوي لغو خواهد كرد. بر اساس خبري كه در رويترز منتشر شده است، ازبكستان ايرويز
(Uzbekistan Airways) به عنوان شركت هواپيمايي حامل پرچم اين كشور، با انتشار بيانيه‌اي روز يكشنبه اعلام كرد كه به علت شيوع گسترده ويروس خطرناك و كشنده كرونا در كره جنوبي، تمامي پروازهاي خود به شهر سئول، پايتخت اين كشور را از اول ماه مارس سال جاري ميلادي تا اطلاع ثانوي لغو كرده و به تعويق خواهد انداخت.

درخواست سخنگوي دولتي بخش سلامت امريكا از مردم

پزشك ارشد امريكا كه سخنگوي دولت فدرال اين كشور در رابطه با سلامت عمومي است، از مردم خواست دست از خريدن ماسك بردارند و گفت: اين ماسك‌ها تاثيري در جلوگيري از ابتلا به ويروس كرونا ندارند.

وي در توييتر نوشت: «ديگر ماسك نخريد! اين ماسك‌ها هيچ تاثيري در جلوگيري از ابتلاي شما به ويروس كرونا ندارند ولي اگر در اختيار بيماران نباشند، هم آنها به خطر مي‌افتند و هم كل جامعه.» جروم آدامز گفت: «بهترين راه براي محافظت از خود و جامعه، ماندن در خانه در هنگام بيماري و شستن دست‌ها با آب و صابون است. به اين ترتيب از گسترش اين بيماري تنفسي جلوگيري مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون