• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4600 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۲ اسفند

اعضاي شوراي عالي استان‌ها از آخرين وضعيت منطقه خود در برابر شيوع ويروس مي‌گويند

وضعيت شمال فعلا بحراني نيست اما...

پويش دستياري براي توجه به مردم حاشيه‌نشين در برابر كرونا راه افتاد

حميدرضا خالدي|كيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفته بود افزايش آمار در گلستان نشان مي‌دهد كه اين استان در حال تبديل شدن به كانون شيوع كوويد ۱۹ است و اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد مسوولان استان گلستان هم مثل ساير مسوولان غافلگير شده باشند اما حميدرضا آقا ملايي، نماينده استان گلستان در شوراي عالي استان‌ها در گفت‌وگو با «اعتماد» مدعي شد: «با تلاش‌هاي تمامي مسوولان استاني و اقداماتي كه انجام شده هنوز به شرايط بحراني نرسيده‌ايم.»

در عين حال استان‌هايي كه حتي از آنها به عنوان استان‌هاي كانون انتشار اوليه اين ويروس ياد مي‌شود. در وصف شرايط بحراني اين استان‌ها همين بس كه گيلان امروز، بعد از قم و تهران بيشترين آمار مبتلايان به ويروس كرونا را دارد و سرعت ابتلاي بيماران در آن بيشتر از بقيه استان‌هاست. اين شرايط در حالي است كه به سبب تعطيلي مدارس شاهد مسافرت غيرمتعارف شهروندان به اين استان‌هاي شمالي براي گشت و گذار هستيم و همين امر باعث حادتر شدن وضعيت اين استان‌ها شده است. فرهاد نيك‌نهاد، نماينده استان گيلان در شوراي عالي استان‌ها، در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص آخرين وضعيت اين استان در مواجهه با كرونا گفت: همان‌طور كه حتما شنيده‌ايد اولين مشكل ما در استان گيلان و به خصوص رشت، مسافرت ناگهاني شهروندان براي گردش به اين استان است كه باعث شده آمار اين بيماري در استان روز به روز افزايش يابد و منجر به كمبود ماسك و الكل و ملزومات ضدعفوني در بيمارستان‌ها و مراكز عرضه اين محصولات در شهرها شود.

او با ذكر اينكه با وجود شدت گرفتن روند ابتلاي شهروندان به كرونا در استان گيلان هنوز هم بسياري از شهروندان اين استان و مسافران وضعيت موجود را جدي نگرفته‌اند، گفت: با وجودي كه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها و هتل‌ها و بازارها بسته شده‌اند، ولي هنوز هم مردم بدون توجه به فراگيري اين بيماري در مراكز عمومي مثل مغازه‌ها و نانوايي‌ها و... تردد مي‌كنند و همين باعث شده تا آمار ابتلا در استان ما روز به روز و به شكلي تصاعدي افزايش پيدا كند.

نيك نهاد با ذكر اينكه مشكلي از بابت وجود امكانات پزشكي و تعداد پزشكان در استان وجود ندارد، گفت: در حال حاضر و با توجه به سرعت شيوع اين ويروس در سطح استان، به جز بيمارستان رازي بسياري ديگر از بيمارستان‌هاي سطح استان نيز تجهيز شده و آماده پذيرش بيماران احتمالي هستند. وي البته مدعي است كه هنوز وضعيت گيلان به شرايط بحراني نرسيده ولي اگر وضعيت به همين منوال ادامه پيدا كند احتمال اين امر در آينده‌اي نزديك غيرمحتمل نيست.

 

گلستان در مرز بحران

استان گلستان هم گرچه هنوز آمار چندان زيادي- نسبت به ساير استان‌ها- در مورد ابتلا به كرونا ندارد اما به اعتقاد بسياري از كارشناسان، با توجه به رشد انتشار اين ويروس در اين استان، به زودي وضعيت اين استان نيز در شرايط قرمز قرار خواهد گرفت. با اين حال حميدرضا آقاملايي، نماينده استان گلستان در شوراي عالي استان‌ها در گفت‌وگو با «اعتماد» مدعي است كه شرايط به آن شدت و سختي كه گفته مي‌شود هم نيست: «با تلاش‌هاي تمامي مسوولان استاني و اقداماتي كه انجام شده هنوز به شرايط بحراني نرسيده‌ايم.»

وي با اشاره به برخي از اقدامات صورت گرفته در اين استان براي مبارزه با كرونا نيز گفت: تمام خيابان‌ها، پارك‌ها، وسايل حمل و نقل عمومي، پل‌ها، ساختمان‌هاي شهرداري و شوراهاي شهر و... در چند روز گذشته ضدعفوني شده‌اند و در كنار آنها، علاوه بر بيمارستان تخصصي صياد گرگان، چندين بيمارستان ديگر نيز براي پذيرش بيماران در شرايط حاد، تجهيز شده‌اند. آقا ملايي، با ذكر اينكه بيش از اين، كار چنداني نمي‌توان كرد، گفت: ادامه اين رويه به خود شهروندان و رعايت بهداشت فردي و توصيه‌هاي بهداشتي از سوي آنها برمي‌گردد. يعني اگر شهروندان به توصيه‌هاي بهداشتي توجه داشته باشند و به جز در مواقع ضروري از خانه‌هاي خود خارج نشوند، مي‌توانيم به كنترل اين بيماري در استان اميدوار باشيم ولي در غير اين صورت ممكن است است گلستان به استان‌هاي داراي شرايط بحراني بپيوندد.

او همچنين به يكي ديگر از اقدامات صورت گرفته توسط مديريت شهري براي اقشار كم برخوردار نيز اشاره كرد و گفت: با تلاش‌هاي انجام شده در شهر گرگان 3 هزار پك بهداشتي تهيه و بين خانواده‌هاي حاشيه‌نشين و كم‌برخوردار شهر توزيع شد.

 

پويش «دستياري»

يكي از مراكز و سازمان‌هايي كه به خاطر ماهيت آن، بيشترين حضور را در صف مقابله با كرونا دارد، سازمان هلال احمر است. سازماني كه ديروز و به تازگي كمپين و پويشي جديد را در مواجهه با كرونا آغاز كرده است. اسماعيل رمضاني مديركل روابط عمومي اين سازمان ابتدا در تشريح وضعيت كرونا در دو استان گلستان و گيلان گفت: همان‌طور كه احتمالا در گزارش‌هاي منتشر شده نيز خوانده‌ايد وضعيت استان گيلان تقريبا مشابه قم است و شرايط خوبي ندارد و به يكي از مراكز انتشار اين ويروس بدل شده است ولي شيوع اين ويروس در گلستان تازه آغاز شده و خوشبختانه هنوز در شرايط بحراني و حادي قرار ندارد. وي همچنين به اقدامات هلال احمر در روند مبارزه با كرونا در كشور و از جمله دو استان شمالي ياد شده اشاره كرد و گفت: اصلي‌ترين كاري كه براساس دستور ستاد مبارزه با كرونا به ما محول شده بود فرهنگ‌سازي و آموزش شهروندان براي مواجهه با اين ويروس بود كه در اين راستا و در همان روزهاي اوليه بروشورها و كاتالوگ‌هايي بين مردم و كاركنان سازمان‌ها و ارگان‌ها و همچنين در فضاي مجازي توزيع شد كه براساس بررسي‌هاي انجام شده، بيش از 20 ميليون بار ديده شده است. رمضاني همچنين به مقوله آموزش به عنوان يكي ديگر از اقدامات اين سازمان اشاره كرد و گفت: درحوزه آموزش نيز هلال احمر دوره‌هاي آنلاين آموزشي را برگزار كرده است كه تاكنون بيش از 300هزار نفر از شهروندان از اقصي نقاط كشور در آن شركت داشته‌اند. وي از استقرار نيروهاي هلال احمر در مبادي ورودي شهرها و مراكز عمومي به عنوان اقدامي ديگر از سوي سازمان هلال‌احمر ياد كرد و گفت: براساس وظيفه‌اي كه براي ما تعريف شده بود نيروهاي هلال احمر در مبادي ورودي شهرهاي مبتلا و همچنين برخي از مراكز عمومي مستقر و از شهروندان تست غربالگري و تب‌سنجي را انجام مي‌دهند ضمن آنكه با فراخواني كه داده شده پزشكان داوطلب هلال‌احمر نيز ساماندهي شده و در بيمارستان‌ها مشغول به خدمت‌رساني به شهروندان شده‌اند. اما شايد مهم‌ترين و جديدترين اقدام هلال احمر تشكيل پويشي نوين براي كمك به اقشار كم برخوردار جامعه باشد كه رمضاني در تشريح آن گفت: يكي از بزرگ‌ترين مشكلات ما براي مقابله با كرونا، مناطق محروم و حاشيه‌نشين هستند كه حتي از تهيه مايحتاج روزمره و اوليه خود نيز ناتوانند و نمي‌توانند ماسك و ملزومات بهداشتي را تهيه كنند. براي همين از روز گذشته پويش جديدي با عنوان پويش سراسري «دستياري» را كليد زده‌ايم كه براساس آن شهروندان مي‌توانند كمك‌هاي نقدي خود را به هلا‌ل‌احمر تحويل دهند تا براي اقشار كم‌درآمد و كم برخوردار جامعه پك‌هاي بهداشتي تهيه و بين آنها توزيع شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون