• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4600 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۲ اسفند

از خاورميانه تا كونكاكاف

مردان شماره يك و دو تنيس جهان قهرمان شدند

سامان سعادت

در فاصله زماني اندك و در فاصله جغرافيايي وسيع، نفرات اول و دوم تنيس مردان جهان موفق به كسب عنوان قهرماني رقابت‌هاي دوبي و اوپن مكزيك شدند. در منطقه خاورميانه و در شهر دوبي امارات، نواك جوكوويچ صرب كه چندي پيش اولين گرانداسلم فصل را با قهرماني پشت‌سر گذاشته بود، موفق شد با شكست دادن تنيسور يوناني فاتح تنيس دوبي شود. هزاران كيلومتر
آن طرف‌تر و در منطقه كونكاكاف اين رافائل نادال اسپانيايي بود كه موفق شد در رقابت‌هاي اوپن مكزيك موسوم به آكاپولكو با شكست دادن حريفي از كشور امريكا به مقام قهرماني دست پيدا كند.

جوكو ميتازد

رقابت‌هاي تنيس دوبي در بخش مردان از هفته پيش آغاز شد و 32 تنيسور كه در بين آنها تنيسورهاي با رنك تك‌رقمي نيز به چشم مي‌خورد براي كسب عنوان قهرماني كارشان را آغاز كردند. نواك جوكوويچ صربستاني به عنوان بخت نخست قهرماني در بالاي جدول در ديدار نخست به مصاف مالك جزير تونسي رفت. جوكر در اين ديدار اجازه نفس كشيدن به حريف گمنامش را نداد و با نتايج 6 بر يك و 6 بر 2 به پيروزي دست پيدا كرد. تنيسور صرب در دومين رقابت با فيليپ كولشرايبر آلماني روبه‌رو شد و اين تنيسور را نيز به راحتي و با نتايج 6 بر 3 و 6 بر يك مغلوب كرد و به دور سوم راه يافت. نواك در اين مرحله با كارن خاچانوف، بخت هفتم قهرماني از روسيه بازي كرد اما تنيسور جوان روس نيز نتوانست محك محكمي براي قهرمان تنيس آزاد ملبورن باشد. جوكو در اين ديدار در دو ست پياپي و با نتيجه 6 بر 2 پيروز شد و به نيمه نهايي رسيد. گال مونفيل بخت سوم كسب عنوان قهرماني چهارمين حريف جوكو بود كه حسابي تنيسور صرب را به دردسر انداخت. مونفيل فرانسوي در ست نخست مقابل جوكو با نتيجه
6 بر 2 به پيروزي رسيد. گال در ست دوم نيز تا آستانه پيروزي و حذف جوكوويچ پيش رفت. درحالي كه دو تنيسور در گيم شماري در امتياز
6 برابر شده بودند بازي به تاي بريك رفت و اينجا بود كه جوكوويچ با استفاده از تجربه بالا و قدرت ذهني موفق شد با نتيجه نزديك 10 بر 8 به پيروزي دست پيدا كند و از خطر حذف نجات يابد. در ست سوم گال مونفيل كه به نظر مي‌رسيد هر چه در چنته داشته رو كرده و از لحاظ روحي نيز ضعيف شده بود، به راحتي و با نتيجه 6 بر يك مغلوب شد تا قصاب بلگراد راهي رقابت نهايي شود. در ديگر ديدار نيمه نهايي استفانوس سيتسيپاس بخت دوم قهرماني كه از نيمه پايين جدول بالا آمده بود، دان ايوانس امريكايي را مغلوب كرد و ديگر فيناليست مسابقات لقب گرفت. اين براي دومين‌بار پياپي بود كه تنيسور جوان يوناني به فينال اين مسابقات راه پيدا مي‌كرد. سيتسيپاس سال گذشته در فينال به راجر فدرر باخته بود. فدرر امسال به دليل مصدوميت در اين رقابت‌ها غايب بود.

در مسابقه فينال تنيس آزاد دوبي، نواك جوكوويچ در ست اول توانست با نتيجه 6 بر 3 به پيروزي دست پيدا كند. در ست دوم سيتسيپاس تلاش زيادي كرد تا گيم‌هاي سرو جوكو را بريك كند اما موفق به اين كار نشد و با اينكه چهار گيم را نيز پيروز شد درنهايت در مدت زمان كمتر از يك ساعت و نيم بازي را واگذار كرد تا تنيسور صرب براي پنجمين‌بار قهرماني رقابت‌هاي تنيس دوبي را جشن بگيرد. پيش از اين جوكوويچ در سال‌هاي 2009، 2010، 2011 و 2013 موفق به كسب عنوان قهرماني اين رقابت‌ها شده بود؛ رقابت‌هايي كه از سال 1993 آغاز شده است.

بازگشت نادال

رافائل نادال در چند ماه گذشته دو شكست نه‌چندان اميدواركننده را در كارنامه‌اش به ثبت رسانده بود. يكي در رقابت‌هاي تيمي استراليا و ديگري در رقابت‌هاي تنيس آزاد استراليا كه به دومنيك تيم اتريشي باخت و حذف شد. نادال براي جبران ناكامي‌هايش به عنوان بخت نخست كسب عنوان قهرماني راهي مكزيك شد تا در مسابقات اوپن اين كشور حاضر شود. نادال در بازي نخست مقابل هموطنش يعني پابلو آندوخار قرار گرفت و مقتدرانه حريفش را با نتايج 6 بر 3 و 6 بر 2 شكست داد. رافا در دور دوم با ميومير كزمانويچ صرب ديدار كرد. كزمانويچ در ديدار مقابل نادال گرچه در ست اول به راحتي و با نتيجه 6 بر 2 شكست خورد اما در ست دوم حريف قدرتمندش را اذيت كرد و 5 گيم را برنده شد اما درنهايت با نتيجه 7 بر 5 مغلوب شد تا نادال به دور سوم برسد. كئون سون وو تنيسور كره‌اي سومين حريف نادال بود كه نتوانست حريف اسپانيايي‌اش را به دردسر بيندازد. نادال در اين ديدار با نتايج 6 بر 2 و 6 بر يك پيروز شد تا به نيمه نهايي برسد. نادال در نيمه نهايي با گريگور ديميترف بلغار و بخت هفتم قهرماني مسابقه داد و توانست با نتايج 6 بر 3 و 6 بر 2 حريفش را شكست دهد و به ديدار پاياني راه پيدا كند. در ديگر ديدار نيمه نهايي اين تيلور فريتز امريكايي بود كه موفق شد هموطنش جان ايسنر بخت پنجم قهرماني را در يك ديدار نزديك با نتيجه 2 بر يك شكست دهد و به فينال برسد. فريتز از سمت پايين جدول خودش را به ديدار نهايي رسانده بود؛ جايي كه نيك كيرگيوس استراليايي و مدافع عنوان قهرماني نيز در آنجا حضور داشت ولي به دليل مصدوميت در همان ديدار نخست از مسابقات كناره‌گيري كرده بود. كيرگيوس سال گذشته زورف آلماني را در فينال برده بود. زورف امسال بخت دوم قهرماني به حساب مي‌آمد ولي با باخت در دور دوم از رقابت‌ها كنار رفت.

نادال در فينال كار سختي مقابل تنيسور گمنام امريكايي نداشت. برنده 19 عنوان گرانداسلم در ست نخست 6 بر 3 حريفش را شكست داد و در ست دوم نيز 6 بر 2 به پيروزي رسيد تا جام قهرماني را بالاي سر ببرد. نادال با اين قهرماني، در كسب جام مسابقات تنيس آزاد مكزيك هت‌تريك كرد. او پيش از اين در سال‌هاي 2005 و 2013 نيز موفق به كسب عنوان قهرماني رقابت‌ها شده بود؛ رقابت‌هايي كه از سال 1993 آغاز شده است و در آن اسپانيايي‌ها با 12 عنوان قهرماني بهترين عملكرد را به ثبت رسانده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون