• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4601 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۳ اسفند

پس از تفهيم اتهام باتقديم وثيقه 50 ميليوني

محمد كيانوش‌راد آزاد شد

حالا چند ماهي گذشته از روزي كه بيانيه‌اي ازسوي جمعي از اصلاح‌طلبان در اعتراض به نوع برخوردهاي صورت گرفته با مردم و دفاع از جامعه مدني منتشر شد. آبان‌ ماه بود. حسن روحاني رييس‌جمهوري، علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي و سيدابراهيم رييسي رييس قوه قضاييه در قالب شوراي عالي هماهنگي اقتصادي قيمت بنزين را افزايش دادند؛ اقدامي كه با اعتراضات بخش‌ها و گروه‌هايي از مردم مواجه شد، به‌طوري‌كه شهرها و شهرستان‌هاي كوچك و بزرگ ايران شاهد اعتراضات مردمي بود كه اين مهم را در تضاد با معيشت خود مي‌دانستند. در ميان اعتراضات، اغتشاشاتي بروز كرد كه سبب شد تا برخوردهاي نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي با معترضان و اغتشاشگران نيز شدت بگيرد تا جايي كه اينترنت براي مدت بيش از 10 روز قطع شد. قطع اينترنت اما تنها نتيجه اعتراضات آبان ‌ماه نبود؛ بلكه اخبار تاييد نشده خبر از كشته و دستگير شدن تعدادي از معترضان دارد ولي هنوز هيچ‌يك از نهادهاي مسوول، نه دولت دوازدهم، نه قوه قضاييه، نه شوراي عالي امنيت ملي و نه شوراي امنيت كشور آماري دقيق درباره بازداشت و كشته‌شدگان ارايه نداده‌اند. همان روزها بود كه 77 نفر از اصلاح‌طلبان در بيانيه‌اي به نوع برخوردهاي صورت گرفته با مردم انتقاد كرده و با انتقاد از بي‌توجهي به نقش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و اختيارات قانوني آنان نوشتند.

 

احضار امضاكنندگان

اين بيانيه با بازخوردهاي بسياري مواجه شد و انتقادهاي گسترده اصولگرايان و واكنش‌هاي تند آنان را نيز به همراه داشت تا جايي كه روزنامه كيهان بيست و پنجم آذر ماه تيتر نخست خود را به بيانيه «777 تن از اساتيد دانشگاه» اختصاص داد و درباره بيانيه 77 نفره نوشت: «اكثر ۷۷ تن از مدعيان اصلاحات كه اخيرا با صدور يك بيانيه وطن‌فروشانه از اراذل و اوباش اجاره‌اي حمايت كرده بودند به دادگاه احضار شده و تحت بازجويي قرار گرفته‌اند و تنها برخي از اين ۷۷ نفر كه از اصلاح‌طلبان فراري و پناهنده به كشورهاي خارجي بوده‌اند در شمار احضارشدگان نيستند.»

يك روز پس از حمله كيهان به امضاكنندگان اين بيانيه، غلامحسين اسماعيلي، سخنگوي قوه قضاييه در جريان نشست خبري خود بيانيه 77 نفره را صراحتا «حمايت از آشوبگران» ناميد و تصريح كرد: «اينكه مي‌گويند چون اين بيانيه مربوط به اين جريان بوده است افراد بازداشت شده‌اند درست نيست آنچه اتفاق افتاد اين بود كه بيانيه صادر شده تنها يك بيانيه سياسي نبود، بلكه همراهي با دشمنان و حمايت از اغتشاشگران بود و اين افراد بايد پاسخگو باشند.» نكته قابل‌توجه آنكه 5 روز پيش از اظهارات سخنگوي قوه قضاييه، محمدجعفر منتظري در قامت دادستان كل‌ كشور يكي از روش‌هاي اعتراض را نوشتن نامه توصيف و گفته بود: «يكي از روش‌هاي اعتراض، نوشتن نامه كتبي به صورت فردي يا گروهي است.» دادستان كل كشور اشاره‌اي به برخوردهاي صورت گرفته با امضا‌كنندگان بيانيه 77 نفره نكرد ولي عباس عبدي، روزنامه‌نگار و تحليلگر مسائل سياسي در همين زمينه تاكيد كرده بود: «واقعيت اين است اگر اعتراض موردپسند نباشد؛ مطمئنا با همان نوشتن نامه و... هم برخورد مي‌كنند و نامش را «تبليغ عليه نظام» يا «تباني براي اقدام عليه امنيت كشور» مي‌گذارند. چنانكه تاكنون خيلي‌ها به دليل نوشتن اين‌گونه نامه‌ها متهم به چنين مواردي متهم و مجازات شده‌اند.»

روزگار سخت يك مجلس‌ ششمي

يكي از احضار و البته بازداشت‌شدگان اين بيانيه 77 نفره، محمد كيانوش‌راد، نماينده ششمين دوره مجلس شوراي اسلامي و از فعالان سياسي اصلاح‌طلب بود. بيست و چهارم آذر ماه ماموران امنيتي با مراجعه به منزل محمد كيانوش‌راد عضو سابق شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي علاوه بر تفتيش منزل او، اين فعال سياسي اصلاح‌طلب را بازداشت كردند اما نكته قابل‌توجه اينكه هيچ مرجع و نهاد رسمي دليل بازداشت اين فعال سياسي اصلاح‌طلب را ذكر نكرد. در هر حال كيانوش‌راد يك ماه در زندان ماند و بيست و چهارم دي‌ ماه درست در روزي كه محمدحسين كروبي براي گذراندن 3 ماه حبس تعزيري راهي زندان اوين شد با توديع وثيقه آزاد شد. اين اما پايان ماجراي اين نماينده مجلس ششم نبود و او صبح يكشنبه با حضور در شعبه بازپرسي يك شهيد مقدس براي عناوين اتهامي «نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي» و «فعاليت تبليغي عليه نظام» تفهيم اتهام شد و درنهايت قرار كفالت
۵۰ ميليون توماني را به اين شعبه تسليم كرد. در بخش نخست عنوان اتهامي اين فعال سياسي اصلاح‌طلب درخصوص نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي، مواردي نظير انتشار بيانيه ۷۷ نفره، سياه‌نمايي عليه سپاه، هجمه عليه نهادهاي امنيتي و قضايي، حمايت از اعتراضات كارگري، القاي ناكارآمدي نظام در اداره جامعه، تحريك جريانات قومي عرب، انتشار بيانيه‌ها و سخنراني‌ها و همچنين، حمايت از گروه‌هاي غيرقانوني مطرح شده است.

 


پس از 6 روز با توديع وثيقه 300 ميليوني

ضيا نبوي آزاد شد

سيدضياءالدين نبوي چاشمي يا ضيا نبوي، سال‌هاست در زمره مشهورترين فعالان دانشجويي است. او كه بيست و پنجم خرداد ماه 88 بازداشت و پس از گذراندن 8 سال حبس در بيست و پنجم بهمن‌ ماه 96 آزاد شد، در روزهاي اخير دوباره نامش با زندان اوين گره خورد. ششم اسفند ماه و بعد از بازداشت فعالان سياسي نظير بهاره هدايت و مهدي محموديان در شرايطي بازداشت شد كه هيچ‌يك از نهادهاي مربوطه دليل بازداشت او را اعلام نكردند. در روزهاي حضور ضيا نبوي در زندان اوين، اخبار مختلفي از تب و لرز او در زندان و احتمال ابتلايش به ويروس كرونا در زندان اوين منتشر و با واكنش‌هاي مختلف ناظران و فعالان شبكه‌هاي اجتماعي مواجه شد تا اينكه درنهايت روز گذشته او نيز با توديع وثيقه 300 ميليون توماني از زندان اوين آزاد شد. آزادي و توديع وثيقه اين فعال دانشجويي پس از تفهيم اتهامش صورت گرفته است. در همين راستا شهناز اكملي، مادر مصطفي كريم‌بيگي، از كشته‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات رياست‌جمهوري 88 نيز روز گذشته آزاد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون