• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4601 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۳ اسفند

با اعلام سازمان ليگ و موافقت ستاد ملي مقابله با كرونا

فوتبال بالاخره تعطيل شد

بعد از گذشت بيش از دو هفته از اعلام رسمي ورود ويروس كرونا به ايران، بالاخره ليگ برتر فوتبال تعطيل شد. در اين مدت دو هفته از رقابت‌هاي ليگ برتر بدون حضور تماشاگران برگزار شد و حواشي زيادي به همراه داشت. ابتدا بدون تماشاگر شدن بازي پرسپوليس و سپاهان از هفته 20 ليگ برتر كه قرار بود در اصفهان برگزار شود، خشم سپاهاني‌ها را به دنبال داشت و كار به جايي رسيد كه آنها در زمين بازي حاضر نشدند و طبق راي كميته انضباطي 3 بر صفر بازنده شدند. بعد نوبت به استقلال رسيد كه پيش از بازي با گل‌گهر سيرجان در هفته 21 ليگ تهديد كرد عازم سيرجان نمي‌شود اما به هر ترتيبي كه بود در ورزشگاه خالي از تماشاگر شهر سيرجان با يك گل مغلوب شد. در همين چند روز بسياري از مربيان و بازيكنان و پيشكسوتان و مديران در واكنش به تعطيل نشدن ليگ انتقادات زيادي را متوجه فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ و وزارت ورزش و جوانان دانستند. كليدواژه تمام اين اعتراض‌ها را هم مي‌شود در يك جمله خلاصه كرد: «مگر ما كرونا نمي‌گيريم؟» از مهم‌ترين منتقدان ادامه ليگ با اين شرايط مي‌توان از جواد نكونام، فرهاد مجيدي، ميشو سرمربي شاهين بوشهر، مهدي كياني كاپيتان سپاهان و چندين شخص ديگر نام برد كه در تمامي مصاحبه‌ها و صفحات شخصي‌شان در فضاي مجازي بر لزوم تعطيلي ليگ تاكيد داشتند. در اين بين معدود تيم‌هايي هم بودند كه نه تنها مشكلي با ادامه ليگ نداشتند، بلكه به نظر از شرايط راضي هم بودند.

در سمت مقابل اما گويا برخي نهادها اصرار و پافشاري عجيبي بر ادامه برگزاري ليگ با همين شرايط داشتند. اينكه دقيقا چه كسي يا نهادي اين تصميم را گرفته است مدام بين سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان و كميته ملي مقابله با كرونا دست به دست مي‌شد و همين امر عصبانيت و تعجب برخي از اهالي فوتبال را به همراه داشت. اما با گسترده‌تر شدن شيوع بيماري در ساير كشورها و لغو بسياري از بازي‌هاي فوتبال و بدون تماشاگر شدن شماري ديگر گويا بالاخره سازمان ليگ و نهادي ذ‌ي‌ربط به اين نتيجه رسيدند كه آنها نيز بايد كركره فوتبال را فعلا پايين بكشند. بر همين اساس سازمان ليگ خطاب به باشگاه‌هاي فوتبال ايران نوشت: «پيرو اطلاعيه‌هاي قبلي به اطلاع باشگاه‌هاي حاضر در رقابت‌هاي ليگ برتر، دسته اول، دسته دوم و ليگ دسته سوم مي‌رساند به درخواست سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال و موافقت ستاد ملي مقابله با كرونا در ورزش، مستقر در فدراسيون پزشكي ورزشي، به جهت حفظ سلامت بازيكنان، مربيان و عوامل برگزاري مسابقات باشگاهي و نمايندگان رسانه‌هاي گروهي مسابقات هفته بيست و دوم ليگ برتر، هفته جاري دسته اول و رقابت‌هاي ليگ دسته دوم (از روز سه‌شنبه) و سوم از (هفته سيزدهم) رقابت‌ها به تعويق مي‌افتد.»

به اين ترتيب كشور ما نيز بعد از چين و كره و ژاپن تبديل به چهارمين كشوري شد كه فعلا همه مسابقاتش را به تعويق مي‌اندازد. البته در برخي كشورها نظير ايتاليا برخي بازي‌ها لغو شدند، برخي بدون حضور تماشاگر برگزار مي‌شوند و برخي نيز حالت عادي خودشان را دارند. جاني اينفانتينو، رييس فيفا نيز در آخرين مصاحبه خود به نوعي همين سياست مداراگونه را توصيه كرده است. اينفانتينو گفت: «سلامتي افراد از هر بازي فوتبالي مهم‌تر است. به همين خاطر بايد اين وضع را به خوبي بررسي كنيم. اميدواريم در آينده وضعيت بهتر شود. در شرايط كنوني به نظر مي‌رسد ويروس كرونا در حال انتشار است به همين خاطر مجبوريم بازي‌هاي بين‌المللي دوستانه را لغو كنيم و بسياري از بازي‌هاي رسمي را بدون تماشاگر برگزار كنيم تا وضعيت به حالت عادي برگردد.» حال سوال مهمي كه پيش روي مسوولان برگزاري ليگ، تيم‌ها و هواداران قرار مي‌گيرد، اين است كه سرنوشت ليگ به كجا ختم مي‌شود؟ ليگ برتر امسال به خاطر تجهيز ورزشگاه‌ها دير شروع شد و سپس به خاطر آلودگي هوا و برخي شرايط داخلي تعويق‌هاي چند روزه را شاهد بود. از طرفي بحث بازي‌هاي ملي در مقدماتي جام جهاني را هم داريم كه از فروردين ادامه پيدا مي‌كند. بازي‌هايي كه برگزار شدن آنها نيز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. در چنين شرايطي با توجه به اينكه اكثر متخصصان اعلام كرده‌اند درگيري با ويروس كرونا در خوشبينانه‌ترين حالت تا بهار ادامه دارد، تنها سه راه پيش روي ليگ باقي مي‌ماند؛ اول اعلام اتمام ليگ بدون معرفي قهرمان، دوم اتمام ليگ و اعلام تيم صدرنشين به عنوان قهرمان و سوم بي‌نهايت فشرده كردن بازي‌ها در ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد. هر يك از اين سه راه موافقان و مخالفاني خواهد داشت. به عنوان مثال تيم پرسپوليس همين حالا به تعطيلي ليگ اعتراض كرده است، چراكه قهرماني خودش را در خطر مي‌بيند. مديران اين باشگاه معتقدند اگر تيم‌هاي ديگري شانس قهرماني داشتند، ليگ تعطيل نمي‌شد. حال بايد منتظر ماند و ديد تحولات اين ويروس در روزهاي آينده به چه شكلي خواهد بود و مديران فوتبال در ادامه چه تدابيري را اتخاذ مي‌كنند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون