• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4602 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۴ اسفند

انتظار زيان سه ميليارد دلاري براي گردشگري جهان

هر ماه، يك ميليارد دلار ضرر براي اروپا

گروه اقتصادي

شيوع كرونا در جهان علاوه بر كاهش فعاليت‌هاي اقتصاد و مراودات تجاري، صنعت گردشگري را نيز با چالش فراوان روبه‌رو كرده است. رييس بخش صنعت اتحاديه اروپا معتقد است از زمان ورود اين بيماري به كشورهاي اروپايي گردشگري اين قاره با ضرر يك ميليارد دلاري روبه‌رو بوده است. اين ضرر طي يك ماه اخير برآورد شده و پيش‌بيني مي‌شود اگر مشكلات نشات گرفته از اين ويروس همچنان ادامه‌دار باشد، ضرر به بيش از سه ميليارد دلار مي‌رسد. اما خسارت‌هاي شيوع كرونا بازي‌هاي المپيك ژاپن را نيز در خطر تعطيلي يا برگزاري بدون تماشاگر قرار داده است. اگر المپيك سال جاري به زمان ديگري موكول شود ژاپن خسارتي در حدود 11 ميليارد پوند مي‌بيند. اين در حالي است كه شركت‌هاي خصوصي كه براي برگزاري اين رويداد ورزشي اعلام آمادگي كرده‌اند نيز 6.5 ميليارد پوند آسيب مي‌بينند.

 

سه ميليارد دلار كاهش درآمد براي 4 كشور

نزديك‌ترين كشورهاي آسيايي به چين مانند ژاپن‌، هنگ‌كنگ‌، كره جنوبي و تايلند بيشترين هزينه جهاني در بخش گردشگري را خواهند پرداخت. با بروز اختلال‌هايي در سفرهاي هوايي، لغو كارناوال‌هاي جشن در اروپا و قرنطينه چندين شهر در ايتاليا، فشار بحران شيوع كرونا طي چند هفته اخير به بيشترين حد خود رسيد كه مي‌تواند سال جاري ميلادي را به بدترين سال براي صنعت گردشگري تبديل كند. در سال‌هاي اخير كشورهاي جنوب شرق آسيا به دليل تلاش براي گسترش و توسعه صنعت گردشگري‌، به استراحتگاهي براي گردشگران ساير كشورها به خصوص چين تبديل شده‌اند. از سوي ديگر اين كشورهاي آسيايي به دليل ورود تعداد زيادي از گردشگران چيني، محلي نيز براي سرمايه‌گذاري غول‌هاي بزرگ فعال در اين صنعت بوده‌اند. اما طي هفته‌هاي اخير نه‌تنها حجم مسافران آسيايي به اين كشورها كاهش يافته، بلكه مسافران غربي نيز از ترس گسترش ويروس حاضر نيستند تورهاي مسافرتي به آسيا را خريداري كنند. تجزيه و تحليل شركت «انيمش كومار» كه يك شركت گردشگري است، نشان مي‌دهد با وجود اعلام خبرهاي اميدواركننده از كاهش شمار ابتلايان به اين بيماري در چين و اهتمام كشورها براي به كنترل درآوردن آن‌، همچنان صنعت گردشگري در كشورهايي مانند ويتنام، تايلند، مالزي و سنگاپور خسارت‌هاي فراواني ديده است و انتظار مي‌رود كه حداقل ۳ ميليارد دلار درآمد پيش‌بيني شده حاصل از توريسم را نيز در هفته‌هاي جاري از دست بدهند.

 

آسيا و اروپا، در خطر تعطيلي چندماهه بخش گردشگري

همزماني شيوع كرونا و تعطيلات سال جاري ميلادي همچنين سال نو چيني، صنعت گردشگري كشورهاي آسيايي و اروپايي را در معرض ورشكستگي جدي قرار داد. رونق سفر رفتن از اواخر ژانويه تاكنون متوقف شده و علاوه بر برخي ممنوعيت‌ها در سفر به چين و كره جنوبي، شركت‌هاي اروپايي در زمينه گردشگري نيز سفر به اروپا را ممنوع كردند. علاوه بر اين امريكا و ژاپن نيز اعطاي ويزا به افرادي كه از كشورهاي با شيوع بالا مي‌آيند را متوقف كرده‌اند. اما آثار مخرب در اين بخش همچنان غير قابل پيش‌بيني است. تورهاي گروهي لغو شده‌اند و سفر با كشتي‌هاي كروز به دليل كاهش تقاضا تقريبا انجام نمي‌شود. علاوه بر آن نمايشگاه‌ها و كنفرانس‌هاي بين‌المللي نيز برگزار نمي‌شوند. تقريبا تمام كشورهاي جهان از توريست‌هاي چيني خالي شده‌اند. بر اساس آمار اداره مبادلات ارزي چين، 54 درصد از كل گردشگران جهان را چيني‌ها به خود اختصاص داده‌اند كه در نيمه اول سال گذشته ميلادي حدود 128 ميليارد دلار گردش مالي براي كشورهاي مقصد ايجاد كرده‌اند. رتبه دوم و سوم گردشگران جهان نيز به ترتيب در اختيار امريكايي‌ها با سهم 24 درصد و اروپايي‌ها با سهم 13 درصد بود. اما پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه در سه ماهه اول سال جاري، تعداد گردشگران چيني تقريبا به عدد صفر مي‌رسد كه به معني زيان 128 ميليارد دلاري براي صنعت گردشگري جهان است. از سوي ديگر تعداد گردشگران اروپايي و امريكايي نيز به بيست درصد كاهش خواهد يافت. اما اگر برنامه‌هاي امريكا و برخي كشورهاي اروپايي براي روند «سفر ممنوع» ادامه يابد، به نظر مي‌رسد تعداد گردشگران جهان به كمترين تعداد در بيست سال اخير برسد.

 

اروپا منتظر موج دوم كاهش گردشگري

گردشگري اروپا بيشترين خسارت را از شيوع كرونا در جهان ديد. تحليلگران معتقدند گردشگري اروپا با دو موج كاهش تعداد گردشگر مواجه مي‌شود كه در حال حاضر موج اول آن براي برخي كشورهاي درگير وجود دارد. به نظر مي‌رسد با ممنوعيت سفر به برخي شهرهاي ايتاليا، بايد منتظر ورود موج دوم كاهش گردشگر به اين قاره بود. موج اول خسارت به گردشگري اروپا، با شيوع ويروس كرونا در چين و قرنطينه 15 شهر در اين كشور رخ داد. اما موج دوم، با گسترده شدن سرايت اين ويروس به كشورهاي اروپايي و اعلام وضعيت اضطرار در كشور ايتاليا ايجاد شد، چراكه بسياري از مناطق گردشگري به خصوص در كشورهاي انگليس‌، فرانسه و آلمان عملا تعطيل شد. اما به نظر مي‌رسد بيشترين خسارت را كشور ايتاليا متحمل مي‌شود، چراكه صنعت گردشگري حدود 13 درصد از توليد ناخالص اين كشور را به خود اختصاص داده و نرخ كنسلي هتل در اين كشور به 90 درصد رسيد. هر چند لغو پروازهاي خطوط هوايي امريكا و آسيا به اين كشور نيز در افزايش خسارت‌ها بي‌تاثير نخواهد بود. گفتني است دولت امريكا سطح هشدار براي سفر به برخي نقاط ايتاليا را به سطح «سفر ممنوع» رسانده است.

ادامه در صفحه 11

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون