• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4602 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۴ اسفند

پيدا و پنهان

كرونا يا دلالان؛ كدام‌يك در بازار گوشت قرمز اثرگذارند؟

با شيوع ويروس كرونا در كشور تقاضا براي مصرف مواد غذايي و بعضا ذخيره‌سازي آن بيشتر شد و گوشت قرمز نيز كه از اين قاعده مستثني نبود، با افزايش تقاضا و در نتيجه افزايش قيمت مواجه شد كه در اين راستا سعيد سلطاني مديرعامل اتحاديه دامداران با بيان اينكه افزايش ناگهاني قيمت گوشت فقط مختص به تهران است و اين موضوع در استان‌هاي ديگر كه شيوع كرونا در آنها كمتر است، به چشم نمي‌خورد، گفت: به‌طور معمول روزانه مقداري گوشت به بازار عرضه مي‌شود اما وقتي شايعه شد كه تهران احتمال قرنطينه شدن دارد، برخي مردم به بازار هجوم آوردند و هر چيزي كه مي‌توانستند خريداري كردند و همين باعث شد كه تقاضا در اين چند روز بالا برود. وي اضافه كرد: بازيگردان اصلي اين ميدان دلالان و واسطه‌گران هستند كه هم براي گوشت و هم براي آلايش گوشت قيمت تعيين مي‌كنند.

معطلي ۷۰۰ كاميون ر مرز لطف‌آباد

علي شريعتي عضو اتاق بازرگاني تهران در خصوص آخرين وضعيت مرزها و عبور و مرور كالاها گفت: در مرز لطف‌آباد حدود 700 كاميون ترك و ايراني معطل مانده‌اند هرچند روز گذشته خبرهايي مبني بر عبور محدود چند كاميون كه به صورت پشت به پشت كالاي خود را تخليه كنند، شنيده شد اما هنوز ترافيك سنگيني در اين مرز وجود دارد. اين در حالي است كه وضعيت بهداشتي و دسترسي به ماسك و لوازم ضدعفوني در مناطق مرزي بسيار محدود است. شريعتي افزود: مرز باج‌گيران نيز كاملا بسته شده و مقامات تركمنستان اعلام كردند كه به هيچ‌وجه اجازه ورود مواد غذاي ايراني را صادر نخواهند كرد. وي تصريح كرد: اگر مي‌خواهيم صادرات ما به تركمنستان و كشورهاي حوزه اوراسيا دوباره از سر گرفته شود در شرايط فعلي فقط حمل و نقل واگني جوابگو است. اين در حالي است كه ما در شرايط عادي نيز با كمبود واگن روبرو بوديم.

در پمپ‌بنزين از خودرو خود پياده نشويد

حميد قاسمي ده‌چشمه قائم‌مقام مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: از مردم مي‌خواهيم از خودروي خود پياده نشوند و عمليات سوختگيري توسط اپراتورهاي جايگاه‌ها انجام شود و با اين اقدام، هزينه اضافه نيز پرداخت نخواهند كرد. وي با بيان اينكه در حال حاضر در تمامي جايگاه‌ها، همكاران HSE فعال هستند، تاكيد كرد: از مردم مي‌خواهيم اين موضوع را جدي بگيرند تا فرآيند سوختگيري با رعايت دستورالعمل تعيين‌شده انجام شود. وي درباره سهميه بنزين نوروزي نيز گفت: ما آماده تامين اين سوخت هستيم اما منتظر مصوبه هيات دولت هستيم.

 

اصل ۸۵ شدن بودجه ۹۹ اثير خاصي نخواهد داشت

جمشيد پژويان استاد اقتصاد دانشگاه علامه در خصوص اصل ۸۵ شدن بودجه ۹۹ گفت: اين اقدام تاثير خاصي نخواهد گذاشت، زيرا قوانين بودجه‌ در سال‌هاي قبل هم معمولا به درستي اجرا نمي‌شد و نحوه اجراي بودجه معمولا بستگي به جريان اقتصادي كشور از جهت درآمدها و هزينه‌ها داشت. وي بيان كرد: دولت معمولا يك ترازي در ابتداي سال به مجلس مي‌فرستد كه در آن هزينه‌هاي جاري و عمراني را اعلام مي‌كند در واقع از برنامه‌هاي خود در سال پيش رو خبر مي‌دهد، اما در اكثر سال‌ها اين برنامه‌ها روي كاغذ مي‌ماند و بودجه عمراني صرف امور جاري مي‌شود. جمشيد پژويان افزود: لايحه بودجه ۹۹ با توجه به شرايط تحريمي ايرادات فراواني داشت ولي مجلس هم نمي‌تواند كاري بكند.

كمبود مواد ضدعفوني‌كننده براي اتوبوس‌هاي مسافري

احمدرضا عامري رييس اتحاديه شركت‌هاي مسافربري اظهار داشت: به دنبال تهيه و تامين مواد ضدعفوني‌كننده براي گندزدايي و پاكسازي اتوبوس‌ها هستيم و به‌شدت با كمبود اين مواد مواجهيم. دولت تجهيزات قابل توجهي در اختيار ما قرار نداد‌ه است. با مواد موجود اقدامات مورد نياز را انجام مي‌دهيم اما كافي نيست. وي بيان كرد: ميانگين قيمت بليت اتوبوس در مسير‌هاي مختلف ۵۰ هزار تومان است كه در ايام نبود سفر، اين قيمت هم بسيار كمتر شده‌ است. بنابراين صدماتي كه به بخش حمل و نقل جاده‌اي وارد شده قابل قياس به بخش هوايي نيست چراكه در آن بخش در روزهايي تا سقف بيش از يك ميليون تومان هم بليت فروخته‌اند.

تمديد مهلت بخشودگي جرايم قابل بخشش مالياتي

رييس كل سازمان امور مالياتي كشور با صدور بخشنامه‌اي، مهلت بخشودگي جرايم قابل بخشش اسفندماه ۱۳۹۸ را به دليل شيوع ويروس كرونا در كشور تا پايان خردادماه ۱۳۹۹ تمديد كرد. بر اين اساس مودياني كه بدهي قطعي شده خود را تا پايان خردادماه سال ۱۳۹۹ پرداخت كنند، به ميزان بخشودگي جرايم قابل بخشش اسفندماه ۱۳۹۸ (۹۰ درصد براي موديان واحدهاي توليدي داراي پروانه بهره‌برداري و پروانه كسب توليدي از مراجع ذيربط و ۸۰ درصد براي ساير موديان) از بخشودگي جرايم برخوردار خواهند بود. مودياني كه برگ ماليات قطعي آنها از تاريخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ابلاغ شده است، چنانچه حداكثر تا تاريخ ۱۳۹۹/۳/۳۱ نسبت به پرداخت اصل بدهي قطعي‌شده خود اقدام كنند، مشمول حكم بند (۲) بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۸/۴۵، تاريخ ۱۳۹۸/۵/۲۷ خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون