• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4602 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۴ اسفند

محسن حاجي‌ميرزايي با حضور در شبكه آموزش:

در پي توسعه آموزش در شبكه‌هاي تلويزيون هستيم

گروه اجتماعي| بيش از 10 روز است كه كلاس‌هاي درس خالي مانده‌اند. برنامه تعطيلي مدارس به صورت فيزيكي همچنان روز به روز و هفته به هفته از سوي آموزش و پرورش اعلام مي‌شود و با اين حال تاكنون تقريبا مشخص شده كه اين روند احتمالا تا پايان سال جاري ادامه خواهد يافت. از روز شنبه هفته جاري قرار شد كه دانش‌آموزان در خانه و از طريق برنامه‌هاي شبكه آموزش پيوندشان را با درس و كتاب‌ها حفظ كنند. با اين وجود روز گذشته وزير آموزش و پرورش به اين شبكه آمد تا روز جمعه پيش رو درباره وضعيت هفته آينده مدارس تصميم‌گيري خواهد شد كه آيا مدارس تعطيل مي‌شود يا خير و حدود و بازه زماني اين تعطيلي در كدام استان‌ها خواهد بود.

«به همكاران ما گفتيم بالاخره اين حادثه دو يا سه هفته يا يك ماه ديگر تمام مي‌شود و آنچه باقي مي‌ماند بايد برگ زريني از اهتمام جمعي و توانايي ما براي ارايه راه‌حل‌هاي بديل و خلاقانه باشد و خاطره‌اي به ياد ماندني در ذهن دانش‌آموزان به جاي بگذارد كه مجموعه صدا و سيما و آموزش و پرورش خدمات خوبي در زمينه آموزش مجازي ارايه كردند. ما دايما درباره آموزش مجازي، بازخورد مي‌گيريم و متناسب با بازخوردها واكنش نشان مي‌دهيم و به تدريج آمادگي‌هاي ما در زمينه آموزش‌هاي مجازي بيشتر خواهد شد.» محسن حاجي‌ميرزايي روز گذشته گفت كه هيات دولت قدردان همكاري صداوسيما است كه خيلي زود براي تعطيل نشدن آموزش وارد عمل شده است. با اين حال تجربه والدين و دانش‌آموزان 12 مقطع مختلف تحصيلي نشان مي‌دهد كه برنامه‌هاي محدود تلويزيون آن‌گونه كه بايد، پاسخگوي نيازهاي تحصيلي نيست. در مقابل، حاجي‌ميرزايي اعلام كرد كه در گفت‌وگويش با رييس سازمان صداوسيما در حاشيه نشست هيات دولت از او خواسته است كه تا حد امكان ظرفيت‌ها براي امر آموزش از راه دور افزايش پيدا كند: «حدود٢۵٠ درس با هزار كتاب درسي داريم كه نياز است اين فرصت‌ها را تا جايي‌كه مي‌شود در شبكه آموزش توسعه و افزايش دهيم.»

پس از گذشت چهار روز از اجراي طرح آموزش از راه دور از طريق شبكه آموزش، روز گذشته فريبرز حميدي، ‌رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و‌ پرورش اعلام كرد كه برنامه‌هاي درسي احتمالا از ظرفيت‌هاي ساير شبكه‌هاي تلويزيوني هم استفاده خواهند كرد: «خوشبختانه صداوسيما همكاري خوبي با آموزش و پرورش دارد و اعلام كرده‌اند در صورت نياز مي‌توانيم از ساير شبكه‌ها همچون دو و چهارسيما استفاده كنيم. با برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده در شبكه آموزش دروس ارايه شده تقريبا از۱۰عنوان دوره به ۱۴عنوان ارتقا يافته است. در صورت نياز قطعا از ساير شبكه‌ها نيز استفاده خواهيم كرد.» به گفته او كاري كه شبكه آموزش انجام مي‌دهد، آموزش «مكمل» است و جايگزين نيست. او همچنين از امكان‌هاي ديگري كه قرار است فعال شوند خبر داد و گفت: «پويشي در استان‌ها و مراكز استان‌ها از سوي خود معلمان مبني بر اينكه «مدرسه اگر تعطيل شد، آموزش تعطيل نمي‌شود»، راه‌اندازي شده است. معلمان در اين پويش با دانش‌آموزان و والدين آنها ارتباط برقرار كرده‌اند. وزارتخانه نيز براي آگاهي و آموزش خانواده‌ها ضمن شروع به كار، برنامه هوشمندي را طراحي كرده كه آموزش خانواده از طريق مدرسان آموزش خانواده و انجمن اوليا و مربيان انجام پذيرد و آموزش‌هاي لازم به صورت الكترونيك و مجازي در اختيار والدين قرار گيرد.»

مدارس مختلف بسته به دولتي يا غيرانتفاعي بودن‌شان و ميزان حساسيتي كه از سوي اوليا و مربيان مدرسه روي ادامه روند آموزش وجود دارد، به موضوع تعطيلي‌ها واكنش نشان داده‌اند. مدارس مرفه‌تر امكان ادامه كلاس‌ها را به صورت آنلاين پيش مي‌گيرند، برخي مدارس از طريق پيام‌رسان‌ها با دانش‌آموزان در ارتباط هستند و برخي ديگر هم همراه با شيوع بيماري به صورت كلي تعطيل هستند، بدون اينكه پيگيري خاصي از دانش‌آموزان داشته باشند. شايد براي همين است كه روز گذشته مسعود ثقفي، سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرد، از اين به بعد حضور دو نفر از كادر مدرسه در مدارس الزامي خواهد بود: «طي بخشنامه‌اي كه ديروز به مدارس شهر تهران ابلاغ شد تمام مدارس موظف به بازگشايي مدرسه هستند و طي ساعات تعيين شده در بخشنامه يعني بين ساعات 8 تا 12 بايد مدير مدرسه و يك نفر از كادر اداري حضور داشته باشند تا به ادامه روند آموزشي مدرسه بپردازند. آموزش در مدرسه تعطيلي‌بردار نيست. صحيح است كه همه ما درگير بيماري شده‌ايم و مسائل مربوط به بيماري، همه زندگي‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده اما وظيفه مدارس به عنوان پايگاه آموزشي ادامه فعاليت است.» ثقفي درباره وضعيت بهداشتي مدارس گفت: «با توجه به اينكه اكنون تقريبا 10 روز است كه هيچ دانش‌آموزي در مدرسه رفت و آمد نداشته، بنابراين نگراني خاصي در اين زمينه وجود ندارد. ضمن اينكه مدير و معاون مدرسه كه در محل كار خود حاضر مي‌شوند مي‌توانند اتاق‌هاي خود را ضدعفوني كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون