• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4607 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ اسفند

رييس‌ جمهوري در نشست هيات دولت مطرح كرد

نوروز؛ فرصت پيروزي بر كرونا

جلسه هيات دولت به روال معمول هر چهارشنبه اما با سبك و سياقي متفاوت برگزار شد. اين روزها كه به دليل شيوع ويروس كرونا، جلسات اغلب نهادها و سازمان‌ها يا لغو مي‌شود يا از طريق ويديو كنفرانس، اين‌ بار هم همچون هفته گذشته جلسه هيات دولت به جاي پاستور در كاخ سعدآباد برگزار شد تا با توجه به فضاي بيشتر محل برگزاري، صندلي دولتي‌ها با فاصله بيشتري از هم قرار گيرد و اعضاي هيات دولت بتوانند با گذاشتن ماسك و رعايت فاصله ايمن و بهداشتي جلسه را برگزار كنند، جلسه‌اي كه البته تحت‌ تاثير برگزاري جلسه‌ها و رياست ستاد ملي مديريت كرونا و همه حواشي آن قرار داشت. از همين روي رييس‌جمهوري در اين نشست علاوه بر توصيه‌هاي بهداشتي وظايف هر وزارتخانه‌‌اي را در ايام درگيري با بيماري كرونا تشريح كرد.

او در آغاز سخن با تاكيد بر اينكه كرونا از آنفلوآنزا خطرناك‌تر نيست و تنها سرعت و قدرت شيوع آن بيشتر است، تاكيد كرد كه براي تغيير شرايط «نسخه واحدي» وجود دارد و آن «قطع زنجيره شيوع است» روحاني توضيح داد كه «اين زنجيره شيوع از يك نقطه از يك فرد شروع مي‌شود؛ وقتي يك فرد در جمعي مي‌رود آنها را آلوده مي‌كند، آن جمع وقتي در جمع ديگر مي‌رود، آنها دچار مشكل مي‌شوند؛ بنابراين يك زنجيره‌اي است كه از نقطه‌اي شروع مي‌شود و ممكن است از كل شهر، يا مناطق شهري، يا بين شهري و حتي بين كشورها عبور كند. پس اولين مساله اين است كه ما اين زنجيره را قطع كنيم.» رييس‌جمهوري در ادامه تاكيد كرد كه اين زنجيره با راه‌هاي متفاوتي قطع خواهد شد كه اولين آن «ضد عفوني» است. همچنين روحاني دومين راهكار قطع اين زنجيره را «عدم تردد و جا‌به‌جايي» توصيف كرد و گفت:«به ذهن بعضي‌ها مي‌آيد كه يعني وقتي از تهران به يك شهر ديگر رفتيم، معنايش تردد است اما اگر از شمال تهران به جنوب تهران از جنوب به شرق و از شرق رفتيم غرب، اين عيبي ندارد و داخل تهران هستيم؛ وقتي مي‌گوييم تردد مضر است و سفر مضر است، سفر درون‌شهري هم همان اثر را دارد و فرق نمي‌كند.» او در ادامه با تاكيد بر اينكه سفر درون‌شهري و برون‌شهري هر دو بايد تا جاي ممكن تقليل يابد، گفت كه برخي پيشنهاد داده‌اند، زمان تعطيلات نوروز جا‌به‌جا شود كه البته به ‌زعم روحاني اين اقدام «علمي و شدني» نيست. او در بخش ديگري از سخنانش به زيارت اماكن و ابقاع متبرك نيز اشاره كرد و گفت:«ما مي‌توانيم زيارت هر امامي را از راه دور انجام دهيم و اگر آن خلوص و توجه باشد، آن امام بزرگوار هم قبول مي‌كند.» رييس‌جمهوري در ادامه توصيه‌هايي در مورد تعطيلات نوروز داشت و با تاكيد بر اينكه «نوروز را براي فرصت شيوع بيشتر نگذاريم. اين براي ما يك اصل باشد. نوروز را براي پيروزي برابر اين ويروس قرار دهيم» از مردم خواست تمام مراسم و مناسك عيد نوروز را امسال به صورت تلفني و مجازي به جا آورند.

وظايف وزارتخانه‌ها و نهادها در مديريت كرونا

در اين روزها آنقدر نقد به عملكرد و مديريت دولت وجود دارد و در رسانه‌ها و فضاي مجازي از آن صحبت مي‌شود كه شايد از همين روي حسن روحاني بخش بيشتري از صحبت‌هاي روز گذشته خود را به تشريح عملكرد وزارتخانه‌هاي دولت براي مقابله با كرونا اختصاص داد. رييس‌جمهوري تشريح كرد كه تمام وزرا و معاونان اقتصادي دولت مشغول رتق و فتق امور اقتصادي از تامين بودجه لازم تا تامين ارز و ريال براي كالاهاي اساسي و بهداشتي هستند. همچنين به گفته روحاني تمام بخش‌هاي تحقيقاتي همچون معاونت فناوري، وزارت علوم و دفاع نيز در زمينه مانند توليد كيت و ماسك و ديگر اقلام مورد نياز كار مي‌كنند و راجع به ريشه‌يابي اين ويروس و نحوه مقابله با آن همه فعال هستند. همچنين تهيه و تامين لجستيك از تامين نيازهاي روزمره مردم تا اقلام بهداشتي مسووليت دارد. او در ادامه به آماده‌سازي ۳ هزار و ۵۰۰ تخت درماني از سوي نيروهاي مسلح اشاره و در ادامه از شهرداري‌ها براي نظافت و ضد عفوني كردن شهر تشكر و قدرداني كرد. رييس‌جمهوري در ادامه تاكيد كرد كه با هماهنگي‌هاي وزارت نيرو، مردم در اين ايام نگراني بابت برق و آب نداشته ‌باشند. از سويي به گفته روحاني مسووليت همه هماهنگي‌هاي خارجي و بين‌المللي در زمينه مديريت كرونا نيز بر عهده وزير خارجه است. در اين ميان نيز مسووليت ترددهاي جاده‌اي را بر عهده دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون