• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4607 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ اسفند

فيلم‌ها و دروغ‌هاي روزگار كرونايي

نيوشا طبيبي

۱- خبرهاي متعددي مي‌رسد كه اهالي بعضي شهرها از ورود مسافران جلوگيري كرده‌اند. وقتي محدوديت‌هاي الزامي توسط عده‌اي ناديده گرفته مي‌شود و دولت هم لابد به هزار دليل راضي به قرنطينه و بستن راه‌ها نيست، خود مردم دست به كار مي‌شوند. غفلتي كه در مورد گيلان شد، براي بسياري از شهرهاي مهمان‌پذير درس عبرت و مايه نگراني است.

نشنيدن صداي واحدي از مراجع و سازمان‌هاي درگير و بالاتر از همه دولت، ظاهر شدن فرماندهان جنگ با كرونا در نقش منتقدين عملكرد دستگاه‌هاي ديگر، چهره‌اي نامطمئن و متزلزل به مردم مي‌نماياند. در اين لحظات است كه احساس مي‌كنيم كسي به فكر نيست و بايد خودمان اقدام كنيم.

روش اتخاذ تصميم در دولت، بر پايه اطلاعات و پيش‌بيني‌ها و رعايت محذوراتي است كه مردمِ عادي فارغ از حكومتداري، خبري از آن ندارند. اگر با مديريت اطلاعات و پرهيز از زياد و بيهوده و پرت سخن گفتن، بتوان چهره‌اي محكم و مصمم و حامي به مردم نشان داد، قطعا توصيه‌ها جدي گرفته مي‌شوند و مردم همراهي خواهند كرد.

۲- فيلم‌هاي متعددي از مسوولان و مديران با موضوع سلامتي شخصي‌شان منتشر و به سرعت دست به دست مي‌شوند. چگونه ممكن است مديري كه سكان رياست و مديريت بر سازماني عظيم در لحظاتي حساس به او سپرده شده، تن به ضبط چنين تصاوير و گفتن چنين اباطيلي در اين موقعيت بدهد؟ في‌المثل: رييس مهم‌ترين سازمان خدمات امدادي و پزشكي كشور در ويديويي نشان داده مي‌شود. تصوير معلوم است به سفارش خود او و توسط نورچشمي‌هاي بي‌مزه برداشته شده. از او مي‌پرسند كه شايعه درگذشت شما پخش شده بود… آقاي رييس سازمان يك حالت منگي و گيجي دارند؛ گويي از خواب بيدار شده‌اند، شايعه مرگ‌شان را تكذيب مي‌كنند و توضيح مي‌دهند كه «مي‌بينيد كه الان در دفترم هستم و روز بسيار شلوغ و پركاري داشته‌ام و…» در ميانه بحران كرونا، كدام شهروند عادي نگران سلامتي آقاي رييس است؟

در چنين موقعيت‌هايي همه انتظار دارند مديراني منظم و مرتب و با صلابت ببينند، نه كساني كه ظاهر خود را خسته و ژوليده مي‌نمايانند تا حجم زحمات‌شان را به رخ ملت بكشند. اصلا مديري كه براي كارش آنقدر ارزش قائل نيست كه موهايش را پيش از حاضر شدن در محل كار شانه بزند، مي‌تواند با قدرت و تدبير و علاقه وظايفش را انجام دهد و پيام نظم و انضباط و جديت را به همكارانش منتقل كند؟

۳- اما در بروز اين بحران بسياري از دستگاه‌ها به خوبي عمل كرده‌اند و اتفاقا كمتر صدايي از آنها شنيده و در نتيجه زحمات‌شان كمتر ديده شده. آموزش و پرورش ايران در اين بحران، كاري سترگ و عظيم انجام داد. در كوتاه‌ترين زمان ممكن روند ادامه تحصيل دانش‌آموزان خانه‌نشين را از طريق تلويزيون پي‌گرفت. البته تجربه دوران جنگ و تعطيلات طولاني مدارس كشور، قطعا به كمك وزارتخانه آمده بود. بسياري از كشورهاي پيشرفته جهان كه درگير كرونا شده‌اند، از مهيا ساختن سريع امكان ادامه تحصيل دانش‌آموزان در خانه، عاجز مانده‌اند.

۴- شنيده‌شدن صدايي واحد و پاسخگو، پيش روي انظار، كسي كه ظاهر و حرف زدنش اطمينان لازم را به مردم بدهد در چنين مواقعي بسيار لازم است. نمايندگان مجلس و مديران دستگاه‌ها و ديگر اركان حكومتي بايد متعهد شوند كه جز به صلاح منافع ملي و براي سلامت مردم چيزي نگويند. تسويه‌حساب كردن و نامه انتقادي و تند اين وزير به آن وزير فقط بازتاب منفي و ناراحت‌كننده‌اي در ذهن مردم به جا مي‌گذارد.

به شهادت سازمان‌هاي بين‌المللي، دولت ايران هيچ آمار كذبي منتشر و پنهانكاري نكرده. جالب است، شواهدي وجود دارند كه چند كشور در اروپا از ترس فرار گردشگران و مشكلات اقتصادي در مورد ميزان مبتلايان پنهانكاري‌هايي كرده‌اند. همسايگان ما در منطقه كه يد طولايي در پنهانكاري و دروغ‌سازي دارند هم مظنون به مخفي‌كردن حقايق كرونايي هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون