• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4608 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۴ اسفند

متن كامل نامه ظريف به گوترش

اين نامه را درباره موضوعي بسيار اضطراري براي شما مي‌نويسم

محمدجواد ظريف، وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران ۲۲ اسفند ماه در نامه‌اي به «آنتونيو گوترش» دبيركل سازمان ملل كه رونوشت آن براي روساي سازمان‌هاي بين‌المللي و وزراي خارجه همه كشورها ارسال شد بر ضرورت رفع تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا عليه ايران براي مقابله با كرونا تاكيد كرد. متن كامل اين نامه به شرح زير است.

بسمه تعالي

جناب آقاي آنتونيو گوترش

دبيركل محترم سازمان ملل

اين نامه را درباره موضوعي بسيار اضطراري براي شما مي‌نويسم. همان‌گونه كه مع‌الاسف جنابعالي -و تمامي همتايان اينجانب در سراسر دنيا- مستحضريد، همگي از شب گذشته به‌ طور رسمي گرفتار يك همه‌گيري جهاني شده‌ايم. اكثر ما تحت تاثير شيوع بيماري ويروسي به ‌شدت واگيردار كوويد-۱۹ قرار گرفته‌ايم و كشور من جزو كشورهايي است كه تاكنون بيشترين ابتلاي كرونا در آنها گزارش شده است. در شرايطي كه اين ويروس شهرها و روستاهاي ما را به سرعت درمي‌نوردد، ملت ما- بر خلاف ديگر ملت‌هاي مبتلا شده دنيا- از عواقب شديدترين و گسترده‌ترين تروريسم اقتصادي تاريخ كه به صورت غيرقانوني و فراسرزميني از ماه مه ‌۲۰۱۸ توسط دولت ايالات متحده در پي نقض تعهداش ذيل قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل اعمال شده، رنج مي‌برد. اگرچه تجهيزات پزشكي، پزشكان، پرستاران، بهياران و ديگر دست‌اندركاران بهداشتي ما جزو بهترين‌ها در دنيا هستند اما تلاش‌هاي ما در تشخيص و درمان بيماران و مبارزه با شيوع كرونا و در نهايت شكست اين ويروس با مانع تروريسم اقتصادي دولت ايالات متحده مواجه شده است. رژيم تحريم‌هاي غيرقانوني امريكا علاوه بر هدف‌گيري تجارت مشروع ما با دنيا بر تمامي بخش‌هاي اقتصاد ايران تاثير منفي گذاشته و اين در حالي است كه وزير خارجه امريكا به مردم ما مي‌گويد كه «اگر مي‌خواهند گرسنه نمانند» دولتشان ‌بايد تسليم دستورات وقيحانه بيگانگان شود. اكنون همان مقام امريكايي با بي‌شرمي تمام تا آنجا پيش رفته كه علنا ارسال دارو براي مردم ايران را به گروگان خود گرفته و فروش دارو را به زياده‌خواهي‌هاي غيرقانوني و نامربوط مشروط كرده است. كاملا واضح است كه دولت ايالات متحده سياست تنبيه دسته‌جمعي مردم ايران را- از جمله از طريق محروميت آنها از خريد اقلام بشردوستانه برخلاف شعارهايي كه مكررا توسط دولتمردان امريكايي اعلام مي‌شود- در پيش گرفته است. آنچه تا اينجا و متاسفانه براي جامعه بين‌الملل نامشخص باقي مانده اين است كه تروريسم اقتصادي امريكا چگونه به ‌طور مشخص-و البته مستقيم-تلاش‌هاي ما براي مبارزه با همه‌گيري كرونا در ايران را به شرح ذيل تضعيف كرده است:

تحريم‌هاي ثانويه غيرقانوني ايالات متحده صادرات نفت و اقلام توليدي را براي ايران به‌ شدت سخت كرده بنابراين نه تنها بخش دولتي-كه تهيه و تدارك غذا و داروي يارانه‌اي و ديگر كالاهاي اساسي براي مردم ايران به ويژه آسيب‌پذيرترين قشر جمعيت را برعهده دارد-هدف قرار داده بلكه به تضعيف كل بخش خصوصي ما كه مسوول تامين كالا، ارايه خدمات و اشتغالزايي براي مردم مي‌باشد، منجر شده است. ايالات متحده در تلاش است از طريق سياست شكست خورده و شرم‌آور «فشار حداكثري»- با ارعاب ديگر كشورها در تجارت قانوني با ايران كه اتفاقا به واسطه قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل مشروع قلمداد شده- منابع دولتي و بخش خصوصي مورد نياز ايران براي تضمين اصل بقاي مردمش را از بين ببرد.

تحريم‌هاي ثانويه غيرقانوني ايالات متحده فعاليت اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني و مستقر در ايران براي واردات دارو و تجهيزات پزشكي را تقريبا غيرممكن مي‌سازد و حتي اگر يك شركت خارجي حاضر باشد، اقلام مورد نياز را به ايران بفروشد و ما بهاي آن را از طريق دارايي‌هايمان در خارج از كشور بپردازيم، باز هم تحريم‌هاي درهم تنيده امريكا در حوزه حمل و نقل و كشتيراني، بيمه و بخش‌هاي مالي و بانكي چنين تجارتي را براي طرفين امكان‌ناپذير مي‌كند. اين اقدام نه تنها با قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل ناسازگار است بلكه نقض قوانين كلي بين‌المللي بشردوستانه-كه به مثابه جرم عليه بشريت است- و نيز قرار صادره توسط ديوان بين‌المللي دادگستري مورخ ۳ اكتبر ۲۰۱۸ محسوب مي‌شود.

تحريم‌هاي ثانويه غيرقانوني ايالات متحده هزاران شهروند ايراني را در خارج از كشور سردرگم كرده و آنها را در معرض اختلال فراوان پروازها در فرودگاه‌هاي اروپايي قرار داده است. در واقع، قطع ارتباط فرودگاه‌هاي اروپايي با هواپيمايي ايران اير طي روزهاي گذشته به هيچ عنوان به شيوع كرونا مربوط نبود بلكه مستقيما به تحريم خريد و نصب نرم‌افزار به روز شده برنامه‌ريزي پرواز توسط امريكا مربوط مي‌شود. چنين اقدامات ظالمانه‌اي هزاران خانواده ايراني را در اضطراب و فشار ناخواسته در شرايط بحران مبارزه با كرونا قرار داده و بار ديگر علاوه بر نقض مكرر مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل، مقررات سازمان بين‌المللي هوانوردي(ICAO) و قوانين بين‌المللي بشردوستانه، خلاف قرار صادره توسط ديوان بين‌المللي دادگستري مورخ سوم اكتبر ۲۰۱۸ محسوب مي‌شود.

علاوه بر هدف‌گيري معيشت، دسترسي به مراقبت بهداشتي و دارو و نيز عبور و مرور مردم ايران، تحريم‌هاي ثانويه غيرقانوني ايالات متحده حتي دسترسي شهروندان ما به اطلاعاتي كه دولت به منظور مبارزه با كرونا منتشر مي‌كند را محدود كرده است. اعمال سانسور غيراخلاقي توسط گوگل بر نرم‌افزار موبايلي جديدي تحت عنوان
«AC 19»- طراحي يك شركت ايراني براي كمك به شهروندان براي تشخيص بالقوه و مبارزه با كرونا- نيز به دليل تروريسم اقتصادي امريكاست كه به توليدكنندگان ايراني نرم‌افزارها اجازه افتتاح حساب در گوگل را فارغ از هر هدفي حتي بشردوستانه نمي‌دهد.

عاليجناب، چگونه ممكن است محروميت مردم ايران از دارو و دسترسي به اطلاعات مربوط به درمان كرونا به نفع دنيا و ديگر ملت‌ها تمام شود؟ متاسفانه وضعيت ظالمانه كنوني تا حدودي نتيجه بي‌عملي برخي از اعضاي جامعه بين‌المللي است. براي نمونه در زمان حاضر- و حتي پيش از همه‌گيري جهاني كرونا- چه در حوزه ضدعفوني‌كننده‌هاي بهداشتي، سرنگ يا لوازم تنفسي و چه در كل در حوزه اقلام دارويي و تجهيزات پزشكي، واردات ما از اروپا از لحاظ مقدار و ارزش كمتر از دوره پيش از اجراي كامل برجام در سال ۲۰۱۶ است. واردات لوازم استريل‌كننده پزشكي از اتحاديه اروپا به تنهايي به ميزان ۷۵ درصد كاهش يافته است و همين روند نامبارك در ديگر زمينه‌هاي تجارت ما با اروپا وجود دارد. دولت ايالات متحده در يك اقدام خلاف اصول اخلاقي نه تنها آنچه خود وقيحانه «فشار حداكثري» بر مردم ايران مي‌خواند را افزايش داده بلكه علاوه بر آن- همانند كرونا كه با شيوع خود در حال نابودي آسيب‌پذيرين شهروندان ماست- با وقاحت هر چه تمام ما را درباره مهار اين ويروس موعظه هم مي‌كند به نحوي كه گويا خودش تاكنون قادر به كنترل حمله كرونا بوده است! در شرايطي كه ديگر كشورها اكنون مشغول بحث درباره چگونگي مهار شيوع كرونا هستند-و در حالي كه اقتصادشان ضربه ديده و بيم و هراس در ميان‌شان پديدار گشته- مردم ايران نه تنها از تاثيرات اين ويروس در پي عدم دسترسي كامل و كافي به تجهيزات پزشكي و تامين اقلام بهداشتي در امان نيستند بلكه اقدامات فراوان ديگري كه تروريسم اقتصادي امريكا توسط آن خانوارهاي بي‌شماري را حتي پيش از ابتلاي كرونا نابود كرده منجر به وخامت شرايط در ايران شده است. اين وضعيت آشكارا قابل مشاهده است چراكه تاثيرات اقتصادي و ديگر تاثيرات كرونا حتي در كشورهايي كه تعداد مبتلايان كمتري نسبت به ايران دارند نيز در حال افزايش است. با توجه به مطالب فوق‌الاشاره دولت ايالات متحده ‌بايد به سرعت به كارزار تروريسم اقتصادي خود عليه مردم ايران خاتمه دهد و فورا تمامي تحريم‌هايي را كه به صورت غيرقانوني عليه كشور من در تناقض آشكار با قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل اعمال كرده، لغو كند. به همين منظور لازم است كه سازمان ملل و اعضاي آن به اين خواسته مردم ايران در توقف سياست شرورانه و بدون ثمر دولت امريكا عليه جمهوري اسلامي ايران توجه كافي مبذول دارند.

موجب امتنان خواهد بود چنانچه اين نامه را به عنوان سند مجمع عمومي و شوراي امنيت منتشر كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون