• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4610 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ اسفند

نتانياهو از همه‌گيري جهاني كرونا براي استمرار قدرت خودش استفاده مي‌كند

بهره‌برداري شخصي از ويروس

شهاب شهسواري

نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، پيشنهاد داده است بعد از 3 انتخابات ناموفق متوالي در سرزمين‌هاي اشغالي، به بهانه شيوع جهاني بيماري ناشي از ويروس كوويد19، يك دولت وحدت با مشاركت احزاب رقيبش تشكيل شود. نتانياهو در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي توييتر نوشته است: «يك دولت اضطراري وحدت تحت رهبري من تشكيل شود كه در سايه بحران بين‌المللي و داخلي كنوني، بر خلاف دولت پيشبرد امور كنوني بتواند لايحه بودجه ارايه دهد و تصميم‌هاي سخت بگيرد.» واكنش رقيب اصلي نتانياهو، بني گانتز، رهبر حزب آبي‌-‌ سفيد به اين پيشنهاد چندان گرم نبود. به نوشته‌هاي رسانه‌هاي رژيم اشغالگر، نتانياهو دو پيشنهاد جديد را همزمان صبح روز يكشنبه در مقابل رقبايش در ائتلاف آبي‌-‌ سفيد قرار داده است. پيشنهاد اول تشكيل يك دولت وحدت 6 ماهه تحت رياست نتانياهو است، پيشنهاد دوم تشكيل يك دولت 4 ساله دايمي است كه در دو سال اول نتانياهو و در دو سال دوم بني گانتز نخست‌وزير آن باشند. گانتز هم براي پاسخ به نتانياهو از شبكه‌هاي اجتماعي بهره برد و گفت: «وقتي تصميم جدي گرفتي با هم حرف مي‌زنيم.» به نظر مي‌رسد كه در شرايط كنوني گانتز و ائتلاف تحت رهبري او آمادگي براي مذاكره در مورد تشكيل يك دولت فراگير داشته‌باشند، اما موضوع نخست‌وزيري نتانياهو همچنان يك خط قرمز براي آنها محسوب مي‌شود. گانتز در توييتر خود نوشته است: «بگذار افكار عمومي را منحرف نكنيم، كسي كه واقعا وحدت مي‌خواهد، دادگاهش را ساعت يك بامداد به تاخير نمي‌اندازد، كسي كه وحدت بخواهد به جاي اينكه چارچوب مورد نظرش براي دولت اضطراري وحدت را به رسانه‌ها ارسال كند، يك تيم مذاكره‌كننده مي‌فرستد.» آويگدور ليبرمن، وزير جنگ پيشين رژيم و رهبر حزب «اسراييل خانه ما» هم در واكنش به پيشنهاد نتانياهو براي تشكيل دولت اضطراري گفته است: «من نتانياهو را مي‌شناسم، هيچ چيز پشت اين پيشنهاد نيست جز اينكه بعدا بقيه را به عدم همكاري متهم كند.» موشه يعلون، از رهبران ائتلاف آبي -‌ سفيد، گفته است كه نتانياهو از شيوع ويروس كوويد 19 «براي نيازهاي شخصي سياسي‌اش» بهره‌برداري مي‌كند.

تاخير در برگزاري دادگاه نتانياهو
اشاره گانتز به تاخير در برگزاري دادگاه، اعلام نظر وزارت دادگستري رژيم صهيونيستي به تاخير در برگزاري جلسه رسيدگي به اتهامات نتانياهو است. نتانياهو، نخست‌وزير پيشبرد امور، بار ديگر توانست دست كم براي دو ماه ديگر از گزند محاكمه بگريزد، اين‌بار به بهانه شيوع بيماري كرونا، دادستاني رژيم اشغالگر تصميم گرفته است تا محاكمه او را اندكي به تاخير بيندازد. بر اساس بيانيه وزارت دادگستري رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، دادگاه نتانياهو كه قرار بود از فردا آغاز شود، دو ماه به تاخير مي‌افتد. در اين بيانيه آمده است: «به دليل مسائل پديد آمده در رابطه با شيوع ويروس كرونا، جلسه رسيدگي به اتهامات بنيامين نتانياهو از روز 24مارس آغاز خواهد شد.» نتانياهو اولين مقام ارشد رژيم اشغالگر است كه در طول دوران تصدي‌اش محاكمه مي‌شود. مخالفان نتانياهو تصور مي‌كنند كه اين تاخير هفته‌اي به اين دليل باشد كه او با استفاده از فرصت شيوع جهاني بيماري ناشي از ويروس كوويد19 بتواند رقبايش را به تشكيل يك دولت اضطراري به رياست خود قانع كند تا بتواند به عنوان نخست‌وزير از مصونيت برخوردار شود. قرار است محاكمه نتانياهو، از ارديبهشت ماه سال آينده آغاز شود.
آغاز رايزني‌ها براي تشكيل دولت
روون ريولين، رييس رژيم اشغالگر از ديروز رايزني‌هاي خود با احزاب در كنست را آغاز كرده است. اوايل اسفند ماه، رژيم اشغالگر براي سومين بار در يك سال، انتخاباتي برگزار كرد كه بر اساس نتايج آن هيچ يك از گروه‌ها و احزاب اصلي اين رژيم، اكثريت لازم براي تشكيل يك دولت را به دست نياورده‌اند. رييس اين رژيم از احزاب خواسته است كه براي تشكيل يك دولت اضطراري يا يك دولت دايمي به توافق برسند و فردي را به عنوان نخست‌وزير به او معرفي كنند. احزاب راست‌گرا و مذهبي حامي نتانياهو، دست كم 58 كرسي از 120 كرسي كنست را در اختيار دارند، اما به 3 كرسي ديگر براي معرفي نتانياهو به عنوان نخست‌وزير نياز دارند. در برابر احزاب حامي نخست‌وزيري بني گانتز 55 كرسي در اختيار دارند و 5 كرسي براي تشكيل دولت نياز دارند. آويگدور ليبرمن، رهبر حزب راستگراي «اسراييل خانه ما» با 7 كرسي در كنست، حاضر به حمايت از هيچ يك از دو رقيب اصلي مقام نخست‌وزيري نشده است و مي‌گويد فقط در يك دولت وحدت مشاركت خواهد كرد. در چنين شرايطي مانند دو انتخابات گذشته در فروردين و شهريور ماه سال جاري، به نظر مي‌رسد همچنان هيچ دورنمايي براي تشكيل يك دولت اكثريت توسط رژيم اشغالگر وجود نداشته‌باشد. همزمان حزب «فهرست مشترك عربي» كه شامل ائتلافي از احزاب چپ‌گراي ضدصهيونيسم و اعراب ساكن سرزمين‌هاي تحت حاكميت رژيم اشغالگر است، با 15 كرسي در كنست اين رژيم اعلام كرده كه رسما از نخست‌وزيري بني گانتز حمايت خواهد كرد تا اجازه ندهد نتانياهو بار ديگر قدرت را در اختيار بگيرد.

طرح پيشنهادي نتانياهو براي دولت وحدت
به نوشته رسانه‌هاي رژيم اشغالگر، پيشنهاد تشكيل يك دولت اضطراري، شامل تشكيل يك دولت موقت 6 ماهه، با تعداد مساوي وزرا از حزب ليكود و ائتلاف آبي-‌ سفيد است. بر اين اساس، نخست‌وزير حق اخراج هيچ يك از وزراي ائتلاف آبي‌-‌ سفيد را نخواهد داشت و در برابر اين ائتلاف هم حق راي عدم اعتماد به وزراي حزب ليكود را ندارد. در اين پيشنهاد همچنين مساله نخست‌وزيري گردشي هم مطرح شده است، به اين شكل كه در دو سال اول، نخست‌وزير بنيامين نتانياهو باشد و بني گانتز به عنوان معاون نخست‌وزير فعاليت كند و بعد از آن گانتز مقام نخست‌وزيري را بر عهده بگيرد. به نوشته جروزالم پست، اين طرح قبل از اينكه به اطلاع مقام‌هاي ائتلاف آبي-‌ سفيد برسد، در رسانه‌ها منتشر شده‌بود و صبح يكشنبه در آستانه ورود نمايندگان احزاب به كاخ رياست‌جمهوري براي رايزني در مورد دولت آينده، از طريق نماينده حزب ليكود به ائتلاف آبي‌سفيد ابلاغ شد. رسانه‌هاي رژيم اشغالگر نوشته‌اند كه از ميان 4 رهبر اصلي ائتلاف آبي‌-‌ ‌‌‌سفيد، بني گانتز و گابي اشكنازي، با اين پيشنهاد موافق بوده‌اند اما دو رهبر اصلي ديگر يعني موشه يعلون و ياري لاپيد با آن مخالفت كرده‌اند. هرچند گانتز و اشكنازي، روز يكشنبه جداگانه در بيانيه‌هايي خبر دادند كه كل رهبري حزب به شكل واحد با پيشنهاد نتانياهو مخالف است و آن را جدي نمي‌گيرد. گابي اشكنازي، روز يكشنبه با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرد: «هدف نتانياهو نه وحدت است، نه شراكت واقعي و نه حتي دولت اضطراري.» حزب ليكود، در واكنش به رد پيشنهاد تشكيل دولت وحدت، ائتلاف آبي-‌  سفيد را به نزديكي با احزاب عربي متهم كرده است. در اين بيانيه آمده است: «آبي-‌ سفيد به جاي پيوستن به يك دولت اضطراري ملي كه جان مردم به تشكيل آن بستگي دارد، دنبال تشكيل يك دولت اقليت با تكيه بر احزابي همچون بلد و نمايندگان عربي همچون هبت يزبك و هواداران تروريست‌هاست.» حزب ليكود همچنين از عدم تمايل گانتز به ديدار با نتانياهو از پنجشنبه هفته گذشته تاكنون هم انتقاد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون