• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4610 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ اسفند

اقتصاد بين‌الملل

سقوط ۲۱‌درصدي سود آرامكو
 با قيمت پايين نفت

غول نفتي عربستان‌سعودي، آرامكو، روز يكشنبه اعلام كرد: با كاهش قيمت نفت و كاهش حجم توليد، سود اين شركت در سال ۲۰۱۹ ميلادي با ۲۱‌درصد افت روبه‌رو شده است. آرامكو اعلام كرد كه سود خالص اين شركت پس از كسر زكات و ماليات تا پايان ۳۱ دسامبر به ۳۳۰.۶۹ ميليارد ريال سعودي (معادل ۸۸.۱۱ ميليارد دلار) رسيده است، در حالي كه در دوره مشابه سال قبل ۴۱۶.۵۲ ميليارد ريال بود. اين در حالي است كه ۱۵ تحليلگر شركت‌كننده در نظرسنجي رفينيتيو پيش‌بيني كرده بودند كه سود خالص آرامكو در ۲۰۱۹ به ۳۴۶.۶ ميليارد ريال (معادل ۹۲.۳۵ ميليارد دلار) برسد.

سقوط آزاد سهام ايرلاين‌هاي جهان در پي محدوديت مسافرت

وضع محدوديت مسافرت براي اروپا توسط ترامپ به علت شيوع ويروس كرونا باعث وحشت سرمايه‌گذاران و سقوط سهام ايرلاين‌هاي جهان شد. سهام ايرفرانس بيش از ۸درصد سقوط كرد و ارزش سهام لوفت‌هانزا ۱۲درصد پايين آمد. سهام گروه اينترنشنال ايرلاينز كه مالك بريتيش ايرلاينز، ايبريا و وولينگ است، ۱۱‌درصد از ارزش خود را از دست داد. سهام هواپيمايي نروژ، شاتل، يكي از بدترين عملكردها را داشت و بيش از ۲۵درصد از ارزش خود را از دست داد و به پايين‌ترين قيمت تاريخ خود رسيد. سهام سازندگان هواپيما هم از اين روند مستثنا نبودند. سهام بويينگ و ايرباس به ترتيب ۱۲‌درصد و ۱۴درصد سقوط كردند. ايرلاين‌هاي امريكا هم از قانون جديد ترامپ ضربه ديدند. سهام يونايتد ايرلاين ۱۶‌درصد و سهام دلتا ۱۳‌درصد سقوط كرد.

خروج سرمايه‌گذاران خارجي
از چين

سرمايه‌گذاري خارجي در چين طي دو ماه اخير كاهش محسوسي يافته است. داده‌هاي منتشر شده از سوي وزارت بازرگاني چين نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري خارجي مستقيم در چين در مجموع دو ماه نخست امسال به ۱۳۴.۴ ميليارد يوان (۱۹.۲۶ ميليارد دلار) رسيده كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۸.۶درصد كاهش نشان مي‌دهد. اصلي‌ترين دليل اين روند كاهشي با وجود شروع نسبتا خوب در ماه ژانويه، ناشي از انتشار ويروس كرونا بوده است. در ماه ژانويه ۳۴۸۵ شركت جديد در چين ثبت شده است. همچنين بيشترين افزايش سرمايه‌گذاري توسط يك كشور خارجي در چين در ماه ژانويه مربوط به كره‌جنوبي بوده كه نسبت به ژانويه سال قبل ۱۵۷.۱‌درصد بيشتر شده است. ژاپن با افزايش ۵۰.۲‌درصدي سرمايه‌گذاري و سنگاپور با افزايش ۴۰.۶‌درصدي نيز ديگر كشورهايي بوده‌اند كه سرمايه‌گذاري خود در چين را شديدا افزايش داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون