• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4612 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ اسفند

نخستين جلسه مجازي مجلس برگزار و بدون مصوبه پايان يافت

صداي زندانيان سياسي در نشست غيررسمي «بهارستان»

پس از فراز و فرودهاي بسيار روز گذشته سرانجام 76 نفر از نمايندگان مجلس پس از حدود 2 هفته تعطيلي به دليل اعلام ساختمان پارلمان به عنوان يكي از مراكز شيوع كرونا در ايران، حدود يك‌چهارم نمايندگان مجلس به‌طور مجازي گردهم آمدند تا در نخستين نشستِ آنلاين تاريخ «بهارستان» به شكل غيررسمي برگزار شود. براساس آيين‌نامه داخلي، جلسات مجلس تنها زماني رسميت پيدا مي‌كند كه دوسوم به اضافه يك نفر از نمايندگان (حدود 180 نفر) در صحن حاضر باشند؛ از اين‌رو نشست مجازي روز گذشته مجلس نه‌تنها رسميت نداشت، بلكه بدون مصوبه پايان يافت.

ياد زندانيان سياسي
در همين نشست غيررسمي اما مسائل و مباحث قابل‌توجهي مطرح شده است. طيبه سياووشي، نماينده تهران در مجلس در همين راستا به ايسنا گفته كه احمد اميرآبادي فراهاني كنار مجتبي ذوالنوري به عنوان
2 نماينده اصولگراي قم كه در اين نشست مجازي شركت داشتند، از اظهارات مطرح شده توسط مسوولان كه «قم را عامل شيوع كرونا در ايران» معرفي مي‌كنند، انتقاد كرده و خواستار «دستگيري» كساني شدند كه روزگذشته و پس از بسته شدن درب حرم حضرت معصومه(س)، اقدام به شكست در‌ب‌ها و هتك‌حرمت آن كردند. اين اما تنها مبحث قابل‌توجه مطرح شده در اين نشست نبود و سيده‌حميده زرآبادي، عضو فراكسيون اميد از زندانيان سياسي گفت. اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس كه با حكم شوراي نگهبان از حضور در انتخابات يازدهمين دوره مجلس منع شد، در جريان اظهارات خود تاكيد كرد كه باتوجه به درخواست‌هاي مكرر مادران زندانيان سياسي، اين افراد نيز از مرخصي بهره‌مند شوند. زرآبادي پيش‌تر اين درخواست را درقالب فراكسيون حقوق شهروندي و با همراهي عبدالكريم حسين‌زاده، طيبه سياووشي و فاطمه سعيدي نيز مطرح كرده بود ولي قوه قضاييه دست‌كم تا زمان نگارش اين گزارش، واكنش درخوري به آن نشان نداده بود.

انتقاد از كدخدايي
پس از پايان جلسه دو ساعته مجازي نمايندگان، كميسيون تلفيق بودجه را مورد بررسي قرار داد اما نكته قابل‌توجه واكنش نمايندگان به اظهارات اخير عباسعلي كدخدايي، سخنگو و قائم‌مقام شوراي نگهبان بود. او پيش‌تر و در گفت‌وگو با «پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله خامنه‌اي» تلويحا استفاده از حكم حكومتي براي بودجه 99 را ناشي از كم‌‌كاري نمايندگان دانسته بود. از اين‌رو اسدالله عباسي، سخنگوي هيات‌رييسه مجلس روز گذشته با رد اين اتهام اظهار كرد: «مجلس، دقيقا مطابق زمانبندي پيش‌بيني شده در قانون آيين‌نامه داخلي مجلس، بررسي بودجه را در كميسيون‌هاي تخصصي و تلفيق دنبال كرد و چون جلسات صحن براي رسيدگي به بودجه بايد پيوسته و بلاانقطاع باشد، به روال همه سال‌هاي پاياني مجلس، بدون اطلاع از اينكه كرونايي خواهد بود، روند رسيدگي را به بعد از انتخابات موكول كرد.» ازسوي ديگر علي‌اكبري، نماينده اصلاح‌طلب مردم شيراز و عضو كميسيون تلفيق در اظهاراتي جداگانه بدون نام بردن از كدخدايي در انتقاد از گفته‌هاي او به ايسنا گفت: «طرح موضوعاتي مبني بر كم‌كاري مجلس در بررسي لايحه بودجه كم‌لطفي در حق مجلس و نمايندگان است. مجلس طبق موعد مقرر قانوني كه در آيين‌نامه داخلي مجلس آمده بررسي لايحه بودجه را به نتيجه رساند؛ حال اگر شوراي نگهبان نتوانسته يا فرصت رسيدگي در موعد مقرر را نداشته، نبايد كم‌كاري را متوجه مجلس كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون