• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4612 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ اسفند

بررسي كارنامه يك ماهه شهرداري در مسير مبارزه ملي با كرونا در پايتخت

آزمون دشوار مديريت شهري در روزهاي پر التهاب پايتخت

گروه اجتماعي | «با وجود تمامي تلاش‌هاي صورت گرفته و بسيج امكانات، تجهيزات و امكانات شهرداري تهران به خاطر تحريم‌ها در حدي نيست كه بتوان، پايتخت را قرنطينه كرد.» اينها بخش‌هايي از سخنان شهردار تهران در جلسه روز يكشنبه شوراي شهر است كه ضمن ارايه گزارشي از اقدامات شهرداري در مسير مبارزه با كرونا بيان كرد. پيروز حناچي كه در طول اين يك ماه، به خاطر شيوع كرونا يكي از سخت‌ترين ماه‌هاي دوره مديريت خود در شهرداري را پشت سر مي‌گذارد، از بسيج تمامي امكانات شهرداري و بخش‌هاي مختلف آن براي همراهي با شهروندان و ريشه كن كردن كرونا در پايتخت خبر داد؛ از ايجاد بيش از هزار تخت در سوله‌هاي بحران تا افزايش ساعت‌هاي كاري فروشگاه‌هاي شهروند و سازمان‌هاي ميوه و تره‌بار و ضدعفوني كردن تمامي وسايل حمل و نقل عمومي. با اين وجود تلاش براي مبارزه با ويروسي كشنده در شهري 8 ميليوني به نظر مي‌رسد كار سختي باشد. اقداماتي كه شايد شهروندان تنها آن را در قالب ضدعفوني كردن اتوبوس‌ها يا فروشگاه‌ها و تاكسي‌ها ديده باشند. اما گستردگي انتشار اين ويروس در حدي است كه شهردار تهران را به عنوان مديريت مجموعه‌اي با 65 هزار پرسنل، برآن داشته تا براي ادامه راه دست به دامان شهرهاي بزرگ جهان براي كمك به مديريت شهري تهران شود. وي در نامه‌اي كه خطاب به شهرداران كلان‌شهرهاي جهان نوشته آورده است: شهرداري تهران دست ياري به سوي همه شهرداران كلان‌شهرهاي جهان دراز مي‌كند و به نوبه خود آمادگي دارد هر نوع همكاري لازم براي حركت در چنين مسيري را در برنامه خود قرار دهد شايد كرونا، زمينه‌اي براي تغييري تاريخي در مديريت جهاني در جهاني باشد كه بحران‌ها در آن جهاني ‌شده‌اند، نامه‌اي كه مي‌تواند نشان از درك اوج تمامي كمبودها در بحران كنوني باشد. با اين حال و حتي در همين شرايط هم شهرداري تهران تمامي بخش‌هاي خود را بسيج كرده تا آخرين لحظه، درخط مقدم مبارزه با كرونا در پايتخت باشند. از سازمان بهشت زهرا گرفته تا مترو و اتوبوس‌راني و سازمان ميادين و تره‌بار واداره سلامت وسازمان خدمات اجتماعي و....

باز هم اقشار آسيب‌پذير
در بين مراكز تحت پوشش شهرداري شايد گرمخانه‌ها و كودكان كار بيشترين آسيب‌پذيري را نسبت به ابتلا به كرونا دارند. براي همين از همان نخستين روزها شهرداري از طريق سازمان اجتماعي خود برنامه ويژه‌اي را براي گندزدايي و تامين بهداشت گرمخانه‌ها و آموزش كودكان كار در نظر گرفته است. مالك حسيني سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعي شهرداري با بيان اينكه با كمك سازمان‌هاي مردم‌نهاد در حوزه آموزش و ارايه لوازم بهداشتي به كودكان كار كه در گودهاي زباله اطراف تهران هستند توانستيم اقدامات موثري داشته باشيم، مي‌گويد: با توجه به توقف فعاليت تعدادي از زباله‌گردان، قطعا اين افراد با مشكل معيشتي روبه‌رو مي‌شوند كه ما در اين ميان دغدغه امنيت غذايي آنها را داشتيم كه در همين راستا اقدام به طبخ روزانه 200 پرس غذا ويژه اين افراد مي‌كنيم كه البته آماده هستيم با استفاده از ظرفيت خيرين اين تعداد را به 1000 پرس غذا در روز افزايش دهيم.
وي با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته برنامه‌هاي متعددي در گرمخانه‌هاي تهران و در آستانه سال نو برپا مي‌شد كه حالا با توجه به شيوع كرونا تعدادي از اين برنامه‌ها  متوقف شده است، گفت: در پي شيوع كرونا نمي‌توانيم برنامه‌هاي جمعي برگزار كنيم اما قطعا نسبت به پهن كردن سفره هفت سين و توزيع سبزي پلو با ماهي ميان كارتن‌خواب‌ها اقدام خواهيم كرد.
حسيني به مشكل تامين ماسك براي مراجعان به گرمخانه‌ها اشاره كرده و مي‌گويد: در روزهاي ابتدايي با مشكل تامين ماسك براي مددجويان‌مان مواجه بوديم كه خوشبختانه خط توليد ماسك توسط اين افراد كارتن‌خواب و معتاد كه آشنا به خياطي بودند راه‌اندازي شد و حالا نه تنها براي تمامي گرمخانه‌ها ماسك توليد مي‌كنيم حتي به هلال احمر نيز اين ماسك‌ها را تحويل داديم و روزانه 3000 ماسك توزيع مي‌كنيم.
وي با گلايه از كمبود اعتبارات، شهرداري را تنها نهاد حاضردرصحنه كمك به كودكان كار واقشار آسيب‌پذير مراجعه‌كننده به گرمخانه‌ها دانسته و مي‌گويد: در حالي ما در حوزه كودكان كار و گرمخانه‌ها حتي يك ريال هم دريافت نكرديم كه با توجه به تعطيل شدن جذب معتادان ماده 16 و ندامتگاه‌ها و تشديد پديده افراد بي‌سرپناه در تهران كه توان خروج از پايتخت را ندارند، پذيرش گرمخانه‌هاي پايتخت افزايش يافته است. به گونه‌اي كه در پي شيوع كرونا تعداد مراجعين به گرمخانه‌هاي پايتخت حتي از شب‌هاي برفي تهران نيز بيشتر بوده است و شهرداري به تنهايي بار اين مساله را به دوش مي‌كشد.
اما اقدامات شهرداري تنها محدود به گرمخانه‌ها نمي‌شود. مالك حسيني در مورد اقدامات سازمان اجتماعي نيز به اقداماتي كه توسط كارشناسان اين سازمان و سازمان‌هاي مردم نهاد براي آموزش زباله‌گردها و كودكان كار صورت مي‌گيرد اشاره مي‌كند و مي‌گويد: در حوزه كودكان كار اقدام خوبي با حضور فعالان مدني و سمن‌ها آغاز شد و از چند روز پيش در محل تجمع زباله‌گرد‌ها حضور داريم و خدمات پزشكي و آموزش آنها را در دستور كار خود قرار داديم.  مالك حسيني همچنين به اجراي طرح ويژه‌اي براي گودهاي زباله‌گردي و مراكز تجمعي كودكان اشاره كرد و گفت: در اين طرح ضمن غربالگري اوليه و دادن يك وعده غذاي گرم به آنها تا پايان بحران كرونا، يك خط ويژه ارتباطي به آنها مي‌دهيم تا در صورت بروز مشكل با ما تماس گيرند چرا كه بعضا اين افراد خانواده‌اي ندارند و در صورت بروز مشكل نمي‌دانند كه بايد با چه كساني تماس بگيرند. سازمان اجتماعي شهرداري اين روزها به صورت شبانه‌روزي تلاش مضاعفي را براي حفظ سلامت شهروندان مراجعه‌كننده به گرمخانه‌ها و كودكان كار و زباله‌گردها انجام مي‌دهد كه بسيار متنوع‌تر از اين حرف‌هاست. از توزيع روزانه نزديك به ۲۰۰ پرس غذاي گرم در بين زباله گرد‌ها كه مي‌تواند تا هزار پرس غذا افزايش پيدا كند تا توليد و توزيع بيش از 3هزار ماسك و توزيع آنها در گرمخانه‌ها و ضدعفوني كردن هرروزه اين گرمخانه‌ها.
شهروند در خدمت شهروندان
در اين روزهاي كرونايي يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي شهروندان تامين كالاهاي اساسي است. شهرداري با وجود دو سازمان ميوه و تره‌بار و همچنين شبكه فروشگاه‌هاي شهروند در اين بخش هم به‌طور طبيعي با كرونا درگير است. شهردار تهران در جلسه شوراي شهر از افزايش كار ميادين ميوه و تره‌بار و فروشگاه‌هاي شهروند خبر داد و تاكيد كرد كه شهرداري تلاش خواهد كرد تا درتامين نيازهاي اوليه شهروندان از هيچ كاري فروگذار نكند. علاوه بر اينها شهروند اقدامات ديگري را هم در روزهاي التهاب‌آور كرونايي انجام داده كه اساس آن برپايه خريد‌هاي اينترنتي و تامين سلامت شهروندان در فروشگاه‌هاست. مهدي امراللهي مديرعامل شركت شهروند درخصوص تلاش‌هاي صورت گرفته براي توسعه خريدهاي اينترتي از شهروند مي‌گويد: با شيوع ويروس كرونا، سفارش مجازي در شهروند افزايش پيدا كرده است. در همين خصوص در جلسه اخير ستاد كرونا، با سازمان تاكسيراني توافقي كرديم كه يك سري تاكسي در اختيار ما قرار بدهند تا شهروند بتواند كالاهاي سفارش شده را براي مردم ارسال كند و هم‌اكنون اين همكاري ايجاد شده است؛ اما تعداد درخواست‌هاي مجاز بيش از حد انتظار است. مشكل در بخش فروش مجازي بحث ارسال كالاهاست و غير از اين مساله در تمامي فروشگاه‌هاي شهروند كالا به ميزان كافي وجود دارد و مشكل تنها ارسال كالاهاست كه اين مساله در چند روز آينده رفع خواهد شد.
وي افزود: همچنين با پيك بادپا مدت‌هاست در حال مذاكره هستيم كه البته در بحث هزينه‌ها با اين مجموعه به توافق نرسيده‌ايم و مساله‌اي كه وجود دارد اين است كه ارسال كالا با ارزش 300هزار تومان از سوي شهروند بايد به صورت رايگان انجام شود و سر اين مساله هنوز با پيك بادپا به توافق نرسيده‌ايم كه مجددا فردا جلسه‌اي را با مسوولان اين مجموعه داريم.
وي با ذكر اينكه فروشگاه شهروند از ابتداي شيوع ويروس كرونا در پايتخت اقدامات بسياري را براي پيشگيري از ابتلاي كاركنان شهروند تمهيداتي را انجام داده و آنها را ملزم به استفاده از ماسك و دستكش كرده است در خصوص اقدامات صورت گرفته براي تامين سلامت مراجعه‌كنندگان به شعب شهروند نيز مي‌گويد: براي تامين سلامت شهروندان تمام چرخ‌هاي دستي كه در فروشگاه شهروند مورد استفاده مشتريان قرار مي‌گيرد حداقل سه تا چهار بار ضدعفوني مي‌شوند. در مجموع ضمن صيانت از كاركنان شهروند به مشتريان هم اين توجه انجام مي‌شود همچنين با استفاده از دستگاه تب‌سنج ورود افراد مشكوك به ويروس كرونا به فروشگاه كنترل مي‌شوند.
اما آيا قرار است تمامي شعب شهروند شبانه‌روزي شوند. مديرعامل اين شركت در اين خصوص مي‌گويد: براي ارايه خدمات مناسب به شهروندان تعداد فروشگاه‌هاي شبانه‌روزي شهروند افزايش يافته است كه اين مساله با استقبال مردم مواجه شده است.البته معمولا از ساعت 2 بامداد تعداد مراجعه‌كنندگان به فروشگاه‌هاي شهروند 90 درصد كاهش مي‌يابد.  به گفته وي حتي مصوب شده تا در تمامي فروشگاه‌ها، پزشك مستقر شود .يكي از مشكلات اين روزهاي شهروندان تهيه مواد شوينده و ضدعفوني‌كننده و بعد از آن دستكش و ماسك است كه اين تب با آغاز خانه تكاني‌ها شدت گرفته است.
امراللهي در مورد چگونگي عرضه اين كالاها در شهروند مي‌گويد: در تلاشيم با تأمين اين تجهيزات آنها را در اختيار شهروندان قرار دهيم كه اين مساله را از طريق وزارت بهداشت پيگيري كرديم تا چنانچه امكان داشته باشد سهميه‌اي در اختيار شركت شهروند قرار دهند و مسوولان وزارت بهداشت قول دادند كه آن را تامين كنند.
مديرعامل شركت شهروند همچنين در رابطه با عرضه شوينده در فروشگاه‌هاي شهروند خاطرنشان كرد: عرضه شوينده‌ها در فروشگاه‌هاي شهروند به اندازه كافي انجام مي‌شود؛ ولي در مورد ژل‌هاي آنتي باكتريال يك سري محدوديت‌هايي هست و در حال مذاكره با وزارت بهداشت هستيم و ان‌شاءالله بتوانيم تأمين كنيم.
اما شايد جالب‌ترين بخش ماجرا آنجا باشد كه با وجود چند برابر شدن مشتريان شهروند اين فروشگاه همچنان به رسم سال‌هاي قبل تخفيف‌هاي 10 تا 20 درصدي را براي كالاهاي خود در نظر گرفته است.

زباله‌هاي خطرناك
پسماند وزباله‌ها نيز از جمله مواردي هستند كه اگر در بحران‌هاي بيولوژيكي فكري براي آنها نشود، مي‌تواند عاملي براي گسترش بيشتر بحران شود. اهميت اين موضوع به حدي است كه نماينده سازمان بهداشت جهاني در اين خصوص مي‌گويد: در خصوص دفن و بازيافت پسماندهايي كه در زمان شروع بيماري‌ها توليد مي‌شود حفاظت از مردم در مقابل اين پسماندها اهميت پيدا مي‌كند چرا كه پسماندهاي بيمارستان‌ها در اين زمان مي‌توانند به واقع خطرناك باشند. براي همين به دستور شهردار تهران، در همان روزهاي نخست آغاز توفان كرونا، سازمان پسماند طرح ويژه‌اي را براي جمع‌آوري و دفن پسماندهاي تهران آغاز كرد. اولين اقدام در اين زمينه هم، تعيين محلي در آراد‌كوه براي دفن بهداشتي زباله‌هاي بيمارستاني بود. صدرالدين عليپور مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران با اين وجود مدعي است كه شهرداري از همان روزهاي اول اعلام انتشار اين ويروس تدابير ويژه‌اي را براي جمع‌آوري و دفن زباله‌هاي بهداشتي اتخاذ كرده كه موثر نيز بوده است. وي در اين زمينه مي‌گويد: اقدامات ويژه سازمان پسماند از دو هفته پيش و همزمان با اقدامات ساير كشورها آغاز شد. در ابتدا تلاش كرديم كارگراني كه در مراكز دفع و دفن زباله فعال هستند و كارگران خدمات شهري كه در سطح شهر مشغول هستند را به امكانات محافظتي و مراقبتي مانند دستكش و ماسك تجهيز كنيم.
وي ادامه مي‌دهد: در گام دوم، همزمان با شيوع ويروس كرونا در ايران، به‌دليل احتمال وجود پسماندهاي آلوده مانند دستكش و پد در پسماندهاي خانگي، در اتفاقي هماهنگ مراكز تفكيك پسماند را در مناطق و مركز آرادكوه تعطيل كرديم. اين تعطيلي با پرداخت حقوق كارگران تا ۱۵ فروردين‌ماه ادامه خواهد داشت.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران با بيان اينكه همزمان با شيوع ويروس كرونا، يكي از مشكلات موجود رهاسازي دستكش و ماسك در معابر و تركيب آنها با پسماندهاي عادي در مخازن است، گفت: براي جلوگيري از شيوع ويروس كرونا در افراد زباله‌گرد و انتقال آن به ساير شهروندان، با دادستاني مكاتبه كرديم و خواستار ممنوعيت كامل زباله‌گردي و تفكيك پسماند از سطح مخازن شديم. در نهايت با دستور دادستان محترم به نيروي انتظامي، در اين روزها به‌طور جدي با پديده زباله‌گردي برخورد مي‌شود كه همين امر موجب شده تا كمتر شاهد حضور زباله‌گردها باشيم. البته اميدواريم با اجراي موفق طرح كاپ (كاهش پسماند) در آينده شاهد كم‌رنگ شدن هر چه بيشتر اين پديده مذموم در شهر باشيم.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به موضوع پسماندهاي پزشكي پرداخته و عنوان مي‌كند: در اين خصوص، تلاش كرديم تا تعداد ناوگان‌هاي جمع‌آوري و حمل پسماند را افزايش دهيم كه البته اين مورد شامل پسماندهاي عادي هم مي‌شود. تحت اين شرايط دفعات جمع‌آوري بيشتر شده تا پسماندها در زمان كمتري به ويژه از بيمارستان جمع‌آوري شوند.
عليپور ادامه داد: در مورد بيمارستان‌هايي كه ايزوله هستند و بيماران مبتلا به كرونا را به‌طور ويژه پذيرش مي‌كنند نيز ناوگان جداگانه‌اي پيش‌بيني كرديم و تمهيدات حفاظتي خاصي براي كارگران در نظر گرفتيم. سايت ويژه‌اي هم براي دفن اين نوع پسماند در نظر گرفتيم و عمق دفن و آهك‌پاشي را بيشتر كرديم تا اثرات آن براي محل دفن و كارگران به حداقل برسد.
 با اين وجود به نظر مي‌رسد شبكه خانواده بزرگ رفتگران و پيمانكاران سازمان پسماند و كارگران و پرسنل آن دركنار زباله‌گردها شايد بيشترين ضريب احتمال خطر ابتلا به كرونا را داشته باشند. براي همين مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران از تقويت گشت‌هاي ويژه نظارت بر رفت و روب مناطق و جمع‌آوري و انتقال پسماندهاي خانگي، پزشكي و ساختماني پايتخت خبرمي‌دهد و مي‌گويد: البته حضور شبانه گشت‌هاي سازمان پسماند در شهر امري معمول است كه در سال‌هاي گذشته نيز انجام مي‌شده ولي در اين روزها اين كار با جديت بيشتري دنبال مي‌شود.
«صدرالدين عليپور» اما در عين حال خبر از اضافه شدن 25 خودروي گشت در اين روزهاي كرونايي پايتخت براي نظارت هر چه بيشتر بر روند جمع‌آوري و امحاي زباله‌ها مي‌دهد و مي‌گويد: خوشبختانه ۲۵ خودروي وانت مزداي دو‌كابين جديد خريداري شده تا اقدامات مربوط به نظارت واحدها در مناطقي همچون آبعلي و آرادكوه و نقاط مختلف تهران با سهولت بيشتري صورت بگيرد. به گفته وي اين ۲۵ خودروكه در قالب تيم‌هاي گشت در معابر پايتخت مستقر مي‌شوند، موظفند تا نظارت دقيقي بر رفت و روب مناطق و جمع‌آوري و انتقال پسماندهاي خانگي، پزشكي و ساختماني داشته باشند.
وي با بيان اينكه حضور ويژه اين گشت‌ها در شرايطي كه كشور و به‌طور خاص تهران، با ويروس كرونا دست و پنجه نرم مي‌كند ضروري است، گفت: يكي از ماموريت‌هاي تيم گشت جلوگيري از هر نوع زباله‌گردي در پايتخت است؛ از آن جا كه همزمان با شيوع ويروس كرونا با حكم دادستاني پديده زباله‌گردي كاملا ممنوع اعلام شد، نيروهاي ما با حضور شبانه در خيابان‌ها و محلات در صورت مشاهده زباله گردها، اين موضوع را به نيروي انتظامي گزارش داده و اخطارهاي لازم را به منطقه مي‌دهند.
عليپور خاطر نشان كرد: نيروهاي سازمان پسماند هيچ گونه حق قانوني براي برخورد قهري با اين گروه را ندارند و اين امر به‌طور تام و تمام بر عهده نيروي انتظامي است.
ابلاغ دستورالعمل داخلي توسط واحد HSE سازمان به كليه بخش‌هاي وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهاني؛ ا‌نجام واكسيناسيون هپاتيت پرسنل؛ ارسال دستورالعمل وزارت بهداشت براي ايستگاه‌ها و مراكز دفع،  الزام پيمانكاران به تأمين و به كارگيري تجهيزات حفاظت فردي شامل ماسك، لباس كار و دستكش توسط پرسنل و نظارت سختگيرانه بر انجام آن از جمله ديگر اقداماتي است كه عليپور از آنها به عنوان راهكارهاي اين سازمان براي مقابله با كرونا و جمع‌آوري ايمن زباله‌ها ياد مي‌كند.

ميوه‌هاي كرونايي
در اين روزها بنا بر توصيه پزشكان مصرف مركبات چندين برابر شده است. با اين وجود مديرعامل سازمان ميوه و تره‌بار با تاييد اين مطلب مدعي است كه هيچ مشكلي براي تامين مايحتاج شهروندان در بازارهاي ميوه و تره بار وجود ندارد.
سعيد راد ضمن ضمن اعلام افزايش دو الي سه برابري مصرف مركبات و ميوه در پي شيوع كرونا در تهران با بيان اينكه از آنجايي كه قيمت مركبات، مواد پروتئيني و ميوه در اين ميادين نسبت به بازار آزاد كمتر است اظهار كرد: ميزان مراجعه مردم افزايش يافت كه در همين راستا سنجش تب كليه همكاران در دستور كار قرار گرفت.
پيش از اين گفته شده بود كه قرار است سازمان ميوه و تره‌بار هم به سامانه عرضه آنلاين مجهز شود. مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران در اين خصوص گفت: بايد بگويم سازمان فناوري شهرداري تهران چند سامانه فروش اينترنتي را معرفي كرده كه در حال حاضر كارشناسان ما در حال اتخاذ راهكارهاي اجرايي هستند. البته بايد بگويم ما تاكيد كرديم حتما بايد قيمتي كه در ميادين اعلام مي‌شود بر روي اين سامانه‌ها نيز بارگذاري شود.
همچنين به گفته مديرعامل سازمان مديريت ميادين شهرداري شعب ميوه و تره بار به صورت شبانه‌روزي پاك‌سازي و ضد عفوني مي‌شود و اين در حالي  است كه خدمات‌رساني به شهروندان از طريق تأمين و عرضه ارزاق عمومي و مايحتاج مورد نياز آنها نيز بدون وقفه ادامه دارد.
 وي با اشاره به اينكه با توجه به افزايش تقاضاي شهروندان و لزوم پاسخگويي به اين تقاضاي روزافزون، ساعت كار روزانه ميادين ميوه و تره بار را در هفته آخر ۴ ساعت افزايش داده‌ايم، مي‌گويد: ۲ ساعت تعطيلي بين روز ميادين را حذف كرده و زمان پايان كار اين مراكز را نيز از ۷ عصر به ۹ شب افزايش داده‌ايم.

عزاداري ويروسي
چه بخواهيم و چه نخواهيم ويروس كرونا قاتلي خاموش است كه هر روز ده‌ها نفر از هموطنان‌مان را به كام مرگ مي‌كشاند. از سويي دفن اين فوت‌شدگان به خاطر مسري بودن ويروس كرونا بايد تحت شرايط خاصي صورت گيرد. به همين دليل سازمان بهداشت جهاني پروتكل ويژه‌اي را براي دفن فوت‌شدگان تدوين و ابلاغ كرده است كه در تهران، وظيفه اجراي آن برعهده سازمان بهشت‌زهراست. اين سازمان از جمله دستگاه‌هايي است كه در اين روزها به دور از هر گونه جنجالي، مطابق با پروتكل‌هاي بهداشتي اعلام شده از سوي ستاد مبارزه با كروناي كشور، وظيفه دفن بهداشتي فوت‌شدگان را دارد. گرچه در چند روز گذشته در مورد نحوه دفن فوت‌شدگان و لزوم خواندن نماز ميت و غسل آنها حاشيه‌هايي را موجب شده بود.
با اين حال سعيد خال، مديرعامل سازمان بهشت‌زهراي تهران با تاكيد بر رعايت كليه موارد بهداشتي مورد نياز و مسائل شرعي در بهشت زهرا مي‌گويد: براي كليه متوفيان موارد شرعي با نظارت كامل انجام مي‌شود و همچنين تمام اماكن و امكانات بهشت‌زهرا به صورت روزانه و در چندين نوبت ضدعفوني مي‌شود.
وي تاكيد مي‌كند: ناوگان حمل و نقل ما، پرسنل و كليه لوازم مصرفي هر روز و پس از هر ماموريت مورد گندزدايي و ضدعفوني قرار مي‌گيرد. در كنار اين موضوع لوازم و تجهيزات فردي مورد نياز پرسنل سازمان بهشت‌زهرا در اختيارشان قرار گرفته تا بتوانند از خود در برابر بيماري‌هاي احتمالي محافظت دقيقي داشته باشند.
اين روزها اما مديران بهشت‌زهرا با دغدغه ديگري هم مواجه هستند. اينكه نكند مردم در آخرين پنجشنبه سال به بهشت‌زهرا هجوم آوردند. گرچه تجربه پنجشنبه و جمعه گذشته و ممانعت مردم از حضور در بهشت‌زهرا باعث شد تا مسيرهاي منتهي به اين محل كاملا خلوت باشد. با اين وجود شهردار و مديران شهري اميدوارند مانند هفته گذشته در اين پنجشنبه هم شهروندان در خانه‌ها بمانند و براي زيارت اهل قبور راهي بهشت‌زهرا نشوند تا به تشديد انتشار اين ويروس كمك نكنند. خال در اين خصوص مي‌گويد: ما امسال هيچ برنامه‌اي نداريم. براي همين از تمامي هموطنان استدعا مي‌كنيم تا در خانه‌هاي خود باقي بمانند و پنجشنبه به بهشت‌زهرا نيايند چون در آن صورت شايد مجبور به بستن درهاي اين سازمان شويم.
با اين حال بهشت‌زهرا همچنان بايد به خدمات عادي خود براي دفن‌شدگان روزمره خود ادامه دهد. مديرعامل بهشت‌زهرا در اين خصوص مي‌گويد: ما همچنان به كار خود براي پذيرش و دفن فوت‌شدگان عادي ادامه مي‌دهيم. البته با لحاظ نكات كامل بهداشتي.  وي البته از همه همراهان فوت‌شدگان درخواست مي‌كند تا از حضور در بهشت‌زهرا و برگزاري مراسم‌هاي پرتعداد خودداري كنند، چرا كه اين سازمان جلوي اينگونه ترددها را نيز خواهد گرفت تا در راستاي تامين سلامت شهروندان مانع از ابتلاي عزاداران به ويروس كرونا شود.

 


اهم اقدامات مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري در  روزهاي كرونايي تهران
اداره ارتباط با رسانه

    برگزاري تورهاي بازديد اصحاب رسانه از فعاليت‌هاي شهرداري تهران
   برگزاري بيش از 10 نشست خبري به‌صورت آنلاين و حضور مسوولان در برنامه‌هاي رسانه ملي
   تهيه بيش از 60 خبر درخصوص اقدامات شهرداري و نشر آن در سايت شهرنوشت
   تهيه و تدوين بيش از 500 خبر و گزارش و يادداشت جهت انتشار در پايگاه خبري تحليلي شهر
   تهيه 25 گزارش تصويري فارسي و 19 گزارش تصويري انگليسي توسط آژانس عكس شهرداري
   پوشش اخبار سازماني و آموزش‌هاي مرتبط با موضوع كرونا در پرتال شهرداري
ü معاونت تبليغات و انتشارات

   طراحي و توليد 35 اينفوگرافي با موضوعيت كرونا
   طراحي و توليد 20 موشن گرافي با محوريت كرونا
   طراحي 37 پوستر
   چاپ و توزيع 15 هزار پوستر اطلاع‌رساني
   انتشار و نمايش بيش از30 اينفوگرافي و موشن گرافيك در تلويزيون‌هاي شهري و تلويزيون‌هاي مترو
   چاپ و توزيع طرح‌هاي آموزشي و پيشگيرانه وزارت بهداشت در فضاهاي عمومي
   برگزاري مسابقه «قصه‌هاي من و كرونا» با همكاري اداره كل آموزش شهروندي و استارت‌آپ «آي قصه»
 معاونت روابط عمومي

   تهيه دستورالعمل پيوست رسانه‌اي با عنوان «پيوست رسانه‌اي درخصوص گسترش ويروس كرونا»، درخصوص اقدامات پيشگيرانه از ويروس كرونا و ابلاغ آنها به روابط عمومي‌هاي بخش‌هاي مختلف شهرداري
   معاونت اجرايي

    اعزام همكاران خدمات جهت تست غربالگري كرونا
    اعزام همكاران موتوري جهت تست غربالگري كرونا
    اعزام همكاران عكاس و خبرنگار جهت تست غربالگري
    ضدعفوني كامل و پلمب نمايشگاه گفت‌وگو
    تعطيلي و كنسل كردن تمامي نمايشگاه‌هاي بوستان گفت‌وگو
    برگزاري جلسات به صورت ويديو كنفرانس
معاونت امور بين الملل

    تلاش براي هرچه بهتر برگزار شدن جلسات شهردار و مديران شهرداري با همتايان ساير كشورها درخصوص كرونا
    برگزاري جلسه بزرگ شهردارو مديران ارشد شهرداري با نمايندگان سازمان بهداشت جهاني در مورد ويروس كرونا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون