• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4612 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ اسفند

كارنامه مثبت ايران‌ خودرو در سالي كه گذشت

كارنامه مثبت ايران‌ خودرو در 98

حسن كريمي‌سنجري

ظرف چند ماه اخير اقدامات مثبت و اثرگذاري در شركت ايران‌خودرو اجرايي شده است. بخش مهمي از اين عملكرد مثبت را بايد نتيجه كارآمدي عملكرد مديريت ارشد اين مجموعه بزرگ صنعتي دانست. «فرشاد مقيمي» پس از به دست گرفتن سكان مديريت اين شركت، تمركزبخشي و همگرايي در اقدامات مختلف توليدي ايران‌خودرو را در اولويت فعاليت‌هاي خود قرار داد. در ابتدا جلساتي ميان كليه ذي‌نفعان اين شركت اعم از سهامداران عمده، قطعه‌سازان و... برگزار و تلاش شد تا نظر همه اين افراد همسو شود. اين نگاه تمركزگرا و يكپارچه ميان ذي‌نفعان، زمينه موفقيت در بسياري از امور را فراهم كرد. توجه به اين نكته ضروري به نظر مي‌رسد زماني كه ايشان به ايران‌خودرو آمدند، قطعه‌سازان مطالبات بالايي از اين شركت خودرويي داشتند؛ در نتيجه از همكاري هميشگي آنان با شركت‌هاي خودرويي كه لازمه موفقيت عملكرد اين صنعت است، كاسته شده بود. با تلاش‌هاي مديريت ارشد شركت ايران‌خودرو، قطعه‌سازان مجددا به همكاري با شركت‌هاي خودرويي ترغيب شدند. در اين دوره با برگزاري جلسات مختلف از قطعه‌سازان براي تامين مالي فرصت گرفته و در ادامه تلاش شد تا شرايط ساخت قطعات خودرو در كشور مساعدتر از گذشته باشد. خوشبختانه اين اقدامات با نتايج مثبتي همراه بود كه ازجمله نتايج آن مي‌توان به رشد تيراژ توليد خودرو ظرف ماه‌هاي پاياني سال 1398 اشاره كرد. همچنين بايد افزود، ارتباطات قوي مهندس مقيمي با نهادهاي دولتي تاثير بسزايي در جلب حمايت از ايران‌خودرو و صنعت خودروسازي كشور داشت.
در راستاي نگاه تمركزگرا و يكپارچه‌اي كه از آن ياد شد، موانع موجود در مسير توليد خودرو شناسايي شدند. در ادامه براي رفع و برطرف كردن اين چالش‌ها اقدامات موثري انجام گرفت. بايد تاكيد كرد اين نتايج مثبت در حالي به دست آمده‌اند كه ظرف يك سال اخير شركت‌هاي خودروسازي اخير از قيمت‌گذاري دستوري و روند سركوب قيمت خودرو، آسيب و زيان قابل‌توجهي را متحمل شده‌اند.
همچنين بايد عملكرد مديريت ايران‌خودرو در داخلي‌سازي قطعات پيشرفته و توسعه محصولات جديد را موفقيت‌آميز ارزيابي كرد. تشكيل ميزهاي ساخت داخل و ايجاد نهضت داخلي‌سازي گام بزرگ ديگري بود كه طي اين مدت از سوي شركت ايران‌خودرو برداشته شد. در واقع اين شركت را بايد پرچمدار داخلي‌سازي صنعت خودرو ايران دانست. اين گام مهم در دوران تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران اجرايي شد و همين موضوع بر اهميت آن بيش از پيش افزود. در واقع بسياري از قطعاتي كه در گذشته از خارج كشور تامين مي‌شدند اكنون داخلي‌سازي شده‌اند و با تكيه بر توان مهندسان ايراني ساخته مي‌شوند. همچنين بايد تاكيد كرد، بخشي از افزايش تيراژ توليد خودرو در ماه‌هاي دي و بهمن سال جاري در نتيجه همين اقدام مهم و به ثمر رسيدن نتايج آن حاصل شده است.
از سوي ديگر، مهندس مقيمي تلاش كرد تا از ظرفيت‌هاي قانوني براي حمايت از صنعت خودروسازي كشور و شركت‌هاي فعال در اين صنعت بهره بگيرد. اين اقدام نتايج مثبتي را به همراه داشت و جاي تقدير و تشكر دارد. در ادامه بايد اذعان كرد كه از زمان شروع فعاليت ايشان در شركت ايران‌خودرو، نگاه استراتژيكي بر فعاليت‌هاي اين شركت جاري شده است. براساس اين نگاه براي عملكرد اين شركت در سال‌هاي آتي برنامه‌ريزي شده است. وجود چنين نگاهي، سهم بسزايي در كسب موفقيت براي يك مجموعه دارد. اين نگاه در تمامي زمينه‌ها شامل تامين منابع مالي، ارتباط با تامين‌كنندگان، ساخت و توليد خودروهاي جديد و... به چشم مي‌خورد. همچنين شاهد آن بوديم كه با اجراي برنامه‌هاي اصلاحي توسط مديريت ارشد اين مجموعه خودروسازي، سرمايه اين شركت از رقم 15.300.000 ميليون ريال به رقم 301.656.068 ميليون ريال افزايش يافت. بدون ترديد اين رشد سرمايه نزديك به ۲هزار درصدي، زمينه اصلاح ساختار مالي اين گروه صنعتي را فراهم خواهد كرد. در چنين شرايطي مي‌توان اميدوار بود كه گروه صنعتي ايران‌خودرو در سال‌هاي آتي در مسير رشد و توسعه قدم بردارد.
كارشناس خودرو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون