• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4612 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ اسفند

سال نو براي همه زيست‌مندان

اسماعيل كهرم

به راستي كه پدران‌مان با انتخاب اين زمان براي سال نو‌، نشان دادند دانش بيشتري از ما داشتند و كره‌زمين را بهتر از ما مي‌شناختند. در هر جايي از نيمكره شمالي كره‌زمين اين روزها هوا تغيير كرده، روزها بلندتر شده و درجه دما چنان بالا رفته كه بسياري شوفاژها را خاموش كرده‌اند. اين توجه به افزايش دما و تغيير سبك زندگي تنها مربوط به جامعه انساني نيست‌، تمام زيست‌مندان اعم از گياهان و جانوران متوجه چنين تغييراتي هستند، نگاهي به درختان خيابان بيندازيد، برخي شكوفه زده‌اند و برخي ديگر برگ‌هاي سبزشان را به رخ مي‌كشند. به جانوران نگاه كنيد، بهار فصل زادآوري براي آنها هم هست‌، آن زمان كه زمين سبز مي‌شود و مي‌توانند از علف‌هاي تازه رسته تغذيه كنند.
با وجود تعلق اين كره به تمام زيست‌مندان‌، انسان‌ها گمان مي‌كنند زمين تنها به آنها تعلق دارد و مي‌توانند هرگونه بخواهند با آن رفتار كنند، از استفاده از نارنجك و ترقه در زمان چهارشنبه‌سوري كه صداي بلندش به سكته و مرگ گونه‌هايي از پرندگان منجر مي‌شود تا رها كردن ماهي‌هاي قرمز سفره هفت‌سين در رودخانه‌ها.
به عنوان يك شكاربان قديمي از همه درخواست مي‌كنم كه مراقب اين طبيعت باشيم. مبادا كاري كنيم خدايي نكرده به گياهاني كه رخت نو به تن كرده‌اند و جانوراني كه در اين زمان فرزندآوري كرده‌اند، آسيب برسانيم. در مقابل نوروز و عيد را با تمام مخلوقات و موجودات جشن بگيريم و بدانيم بدون طبيعت ما هيچ نيستيم، قدردان زمين باشيم و بدانيم نوروز لباس نويي بر تن آن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون