• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4615 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ فروردين

جانشين كوربين كيست؟

تغيير رويكرد حزب كارگر بريتانيا
ميثم سليماني | هنگامي كه روز شنبه كر استارمر به عنوان رهبر جديد حزب كارگر انتخاب شد پايان يك رويا در حزب را رقم زد، چرا كه جرمي كوربين رويايي در حزب كارگر بود كه از سال 2015 به وجود آمد. او نماد بخش سنتي و چپ‌گراي حزب كارگر بريتانيا به حساب مي‌آمد كه مدت‌ها به فراموشي سپرده شده و زيرسايه بلريسم حاكم بر حزب قرار گرفته بود. كوربين براي احياي حزب آمده بود و برخي اتفاقات باعث شد كه براي بسياري از طرفدارانش اين اميدواري ايجاد شود كه مي‌تواند نخست‌وزير آينده بريتانيا باشد. اما اتفاقات مربوط به انتخابات اخير در بريتانيا همه اين رويا را نابود كرد چرا كه كوربين شكست سختي را در برابر بوريس جانسون متحمل شد و فشارها براي كناره‌گيري او قوت گرفت و رسما اعلام كرد كه از سمت خود كناره‌گيري مي‌كند. اكنون در حالي انتخابات دروني حزب كارگر براي تعيين جانشين كوربين پس از چند ماه برگزار شد كه بريتانيا درگير بحران كروناست و كشور در شرايط بسيار بغرنجي به‌سر مي‌برد. با اين حال اين دوره از انتخابات داخلي حزب را مي‌توان يكي از كم‌حاشيه‌ترين و كم‌رمق‌ترين دوره انتخابات دانست  زيرا بريتانيا كمترين توجه را به تعيين رهبر اپوزيسيون داشت. با همه اين شرايط كر استارمر توانست با كسب 56 درصد آرا جانشين كوربين شود. ربكا لانگ بيلي كه به عنوان كانديداي نزديك به كوربين محسوب مي‌شد حدود 28 درصد آرا  را به دست آورد و ليسا ناندي نيز تنها 16 درصد آرا را به به خود اختصاص داد.  به نوشته پوليتيكو، پيروزي استارمر نشانگر يك تغيير و تحول در حزب كارگر است چرا كه اين حزب از منتهي‌اليه چپ تحت رهبري كوربين به سمت مركز سوق مي‌دهد. تمام پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه استارمر يك بازيگر ميانه‌رو است كه مسير حزب را به نسبت دوره كوربين تغيير مي‌دهد. همچنين آنگلا راينر كه پيش‌تر وزير آموزش در سايه بود با كسب بيش از 52 درصد آرا به عنوان معاون و جانشين رهبر حزب كارگر انتخاب شد.  استارمر در اولين بيانيه خود عنوان كرد كه اين اتفاق بزرگ‌ترين امتيار زندگي من به حساب مي‌آيد و يادآور شد كه آغاز دوره تصدي‌گري او به عنوان رهبر اپوزيسيون بريتانيا مصادف شده است با گسترش ويروس كرونا در اين كشور. استارمر براي اولين‌بار در سال 2015 توانست وارد مجلس عوام بريتانيا شود. وي در سال 2016 در اعتراض به شيوه رهبري كوربين استعفا داد. هنگامي كه كوربين براي دومين بار  در رهبري حزب ابقا شد استارمر به عنوان وزير دولت در سايه در بحث برگزيت منصوب شد.  گفته مي‌شود استارمر در پيش از برگزاري انتخابات عمومي در اواخر سال 2019 كوربين را ترغيب كرد تا مواضع حزب را در بحث برگزيت نرم‌تر كند و در نهايت حزب پذيرفت كه رفراندوم در بحث برگزيت را به عنوان يك گزينه مطرح كند.  استارمر قبل از ورود به مجلس عوام بريتانيا يكي از وكلاي بنام حوزه حقوق بشر محسوب مي‌شد. او همواره همكاري‌هاي نزديك حقوقي با وزراي كشور بريتانيا در دوره‌هاي مختلف نيز داشته است.
ووكس نيز گزارشي عنوان مي‌كند انتخاب استارمر نشان مي‌دهد كه حزب قصد دارد پس از شكست فاجعه‌بار ماه دسامبر رويكرد خود را نسبت به گذشته تغيير دهد. استارمر قول داده است كه برخي سياست‌هاي گذشته كه در جهت خواسته مردم بوده را ادامه دهد، اما به عنوان فردي ديده مي‌شود كه مي‌تواند در اذهان راي‌دهندگان بريتانيايي يك تغيير ايجاد كند چرا كه او به اندازه كوربين رويكرد چپ ندارد.  با اين حال استارمر در انتخابات با چالش جدي مواجه نشد و شايد فرصتي براي به چالش كشيدن او وجود نداشت چرا كه كرونا همه‌چيز را تحت تاثير قرار داده بود. هدف اصلي حزب اين بود كه تا ماه آوريل رهبر جديد انتخاب شود چرا كه بنا بود انتخابات محلي بريتانيا در ماه مه‌2020 برگزار شود اما به دليل شيوع كرونا اين انتخابات احتمالا در ماه مه‌ سال آينده برگزار خواهد شد.  استارمر57 سال سن دارد و فرصت كافي براي اجراي برنامه‌هاي خود تا انتخابات بعدي دارد. برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه استارمر اقدامات منسجمي را در بحث برگزيت عليه حزب محافظه‌كار پيش برد. او از باقي ماندن در اتحاديه اروپا حمايت مي‌كرد ولي حالا كه برگزيت در حال اجرايي‌سازي است حزب را راضي كرده تا به يك انتقال هموار از اتحاديه تن دهند و برروي آن متمركز شوند.
استارمر همچنين توانسته بود حمايت قابل توجه اتحاديه‌هاي كارگري را به خود جلب كند و اين كار به پيشبرد نامزدي وي كمك بسيار زيادي كرد و يكي از دلايل اصلي پيروزي او در انتخابات محسوب مي‌شد. حالا اعضاي حزب اميدوارند كه با حمايت اين اتحاديه بتوانند جايگاه خود را بازيابي كنند. گفتني است اين اتحاديه‌هاي كارگري در انتخابات دسامبر 2019 پشت سر بوريس جانسون و محافظه‌كاران قرار گرفتند كه اتفاقي قابل توجه محسوب مي‌شد. حالا استارمر در برهه‌اي حساس رهبري اپوزيسيون بريتانيا را برعهده گرفته دوره‌اي كه ويروس كرونا تبديل به اصلي‌ترين تهديد در بريتانيا به حساب مي‌آيد و استارمر تاكيد كرده كه در بحث مبارزه با ويروس كرونا با دولت همكاري لازم را خواهد كرد.  اما در بعد سياست خارجي و به خصوص در بحث ايران، استارمر مخالف رويكرد كنوني امريكا است. او پس از ترور سردار سليماني در عراق طي مقاله‌اي عنوان كرد: جامعه بين‌المللي نبايد دوباره با ايران درگير شود و آن را منزوي كند چرا كه توافق هسته‌اي پس از سال‌ها مذاكره و ديپلماسي نشان داد كه يك رويكرد متفاوت امكان‌پذير است.  با اين حال پروفسور مالكوم چالمرز در سايت نشنال عنوان كرد، مسائل مربوط به سياست خارجي در تبليغات و تعيين رهبري حزب نقش چنداني ندارد. وي افزود: به نظر مي‌رسد استارمر با توجه به تخصصي كه در زمينه حقوق بين‌الملل دارد و سوابق قابل توجهي را نيز از خود برجا گذاشته احتمالا رويكردهاي متفاوتي را در بحث مداخلات نظامي بريتانيا دنبال خواهد كرد و مي‌تواند در اين زمينه نقش‌آفرين باشد.  مايك گپس يكي از نمايندگان سابق حزب كارگر بريتانيا عنوان كرد كه با روي كار آمدن استارمر مشخص نيست كه رويكرد نرم كوربين به ايران و سخت و خصمانه نسبت به عربستان از سوي حزب ادامه پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون