• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4623 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۸ فروردين

امريكا بودجه سازمان بهداشت جهاني را قطع مي‌كند

مانور تبليغاتي جديد ترامپ

ميثم سليماني

 

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده كه در حال حاضر انتقادات زيادي درخصوص نحوه مديريت او نسبت به بحران كرونا در اين كشور وجود دارد، سعي مي‌كند به هر نحو ممكن اين اتهام را از سر خود باز كند و اين‌بار سازمان بهداشت جهاني را مورد هدف قرار داده است. ترامپ روز سه‌شنبه به وقت امريكا اعلام كرد كه دولتش در حال بازنگري در بودجه‌اي است كه ايالات‌متحده در‌اختيار سازمان بهداشت جهاني قرار مي‌دهد و آن را به زودي متوقف خواهد كرد. او در يك كنفرانس خبري گفت: ما نگراني‌هاي بسيار زيادي در اين خصوص داريم كه آيا كمك‌هاي امريكا به بهترين نحو ممكن استفاده شده است. او گفت: واقعيت آن است كه سازمان بهداشت جهاني نتوانسته به‌طور مناسب اطلاعات به‌موقع و شفاف در‌خصوص كرونا به دست آورد و آن را به اشتراك بگذارد. ترامپ اين سازمان را متهم كرد كه در بحث كرونا به اندازه كافي سريع عمل نكرده و زنگ هشدار را به صدا در نياورده و از سوي ديگر با چين دوستانه برخورد مي‌كند. دونالد ترامپ به دليل اينكه اين سازمان توصيه امريكا براي اعلام ممنوعيت سفر به چين را اجرايي نكرده به مقامات سازمان بهداشت جهاني حمله كرد.
دونالد ترامپ هفته پيش نيز به خبرنگاران در كاخ سفيد گفت: سازمان بهداشت جهاني اشتباه كرده است. آنها از بسياري جهات اشتباه كردند، آنها همچنين تهديد را به‌شدت كمتر از چيزي كه بوده نشان دادند و اين خوب نيست. دونالد ترامپ پيش‌تر نيز اعلام كرده بود كه قصد دارد بودجه سازمان بهداشت جهاني را كاهش دهد. اما روز سه‌شنبه او اين سازمان را به سوءمديريت و لاپوشاني پس از گسترش اوليه اين ويروس در ووهان چين متهم كرد.
اما اين ادعا از سوي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا عليه سازمان بهداشت جهاني تا چه حد حقيقت دارد. واقعيت آن است كه ترس و وحشت از ويروس كرونا در امريكا روز به روز افزايش مي‌يابد و آمار كشته‌شدگان و مبتلايان نيز روند سعودي دارد و همه نگاه‌ها به دونالد ترامپ براي مهار اين بحران است. به نوشته يو‌اس‌اي تودي، براساس آماري كه وب‌سايت اين سازمان منتشر كرده، نشان مي‌دهد طي دو سال ايالات‌متحده 894 ميليون دلار به سازمان بهداشت جهاني كمك كرده است. اين پول حدود 15درصد از بودجه سازمان بهداشت جهاني را به خود اختصاص داده است. سازمان بهداشت جهاني كه در سال 1948 تاسيس شد سازماني مستقل است كه با سازمان ملل متحد همكاري مي‌كند و بخشي از سيستم و ساختار سازمان ملل محسوب مي‌شود. در خلال جلسه توجيهي روز سه‌شنبه رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا به نظر شما اين مناسب است در دوره اوج يك بيماري همه‌گير كه تاكنون بيش از 125 هزار زندگي را در سراسر دنيا گرفته و بيش از دو ميليون نفر را نيز مبتلا كرده، اين‌گونه مسدود كنيم نيز گفت: اين يك دوره ارزيابي است ولي در اين ميان ما همه بودجه‌هاي مربوط به بهداشت جهاني را متوقف مي‌كنيم.
ترامپ گفت كه اين بررسي بين 60 تا 90 روز به طول خواهد انجاميد. او گفت كه دولت براي مقابله با شيوع ويروس كرونا پول را به مناطق ديگر هدايت مي‌كند اما هيچ‌گونه جزيياتي درخصوص نحوه هزينه‌كرد اين پول نداد.
تصميم غيرقابل توجيه
انجمن پزشكي امريكا سريعا اقدام رييس‌جمهور امريكا را مورد انتقاد قرار داد و از او خواست كه در تصميم خود تجديدنظر كند. پاتريس هريس، رييس انجمن پزشكي امريكا در بيانيه‌اي گفت: در بدترين بحران بهداشت عمومي در يك قرن گذشته تعليق بودجه سازمان بهداشت جهاني گامي خطرناك در جهت نادرست است كه باعث نمي‌شود ويروس كرونا آسان‌تر از بين برود. هريس افزود: مبارزه با يك بيماري همه‌گير نياز به يك همكاري و به اشتراك‌گذاري داده‌هاي بين‌المللي دارد. او ادامه داد: كاهش بودجه سازمان بهداشت جهاني به جاي توجه به راه‌حل‌هاي مربوط به آن يك اقدام خطرناك در لحظه‌اي خطرناك براي جهان است.
لسلي داچ، رييس گروه حاميان بيمه درماني اوباماكر و هماهنگ‌كننده سابق جهاني وزارت بهداشت امريكا در بحث ابولا، اين تصميم را تلاشي براي جبران سرزنش‌ها در راستاي شيوع ويروس كرونا در ايالات‌متحده ناميد.
او گفت: اين تلاشي از سوي دولت دونالد ترامپ در راستاي منحرف كردن افكار عمومي از عدم موفقيت دولت در آماده‌سازي كشور براي مبارزه با كرونا است. مطمئنا در اين شرايط سازمان بهداشت جهاني بدون تقصير نيست اما كاهش بودجه اين سازمان در اوج بيماري همه‌گير جهاني غيرمسوولانه است و بدون ترديد اين اقدام باعث مي‌شود كه امريكايي‌ها از امنيت كمتري برخوردار شوند.
جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در واكنش به اين اقدام امريكا در توييتر خود نوشت: عميقا از تصميم ايالات‌متحده مبني بر تعليق بودجه سازمان بهداشت جهاني متاسف شدم، چراكه هيچ دليلي وجود ندارد كه چنين حركتي را در لحظه‌اي كه تلاش‌هاي اين سازمان كه بيش از هر زمان ديگري براي كمك به مهار و كاهش همه‌گيري ويروس كرونا مهم است، توجيه كند. تنها با حمايت از اين نيروها مي‌توانيم بر اين بحران غلبه كنيم كه هيچ مرزي نمي‌شناسد. محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان نيز در واكنش به اين اقدام امريكا در توييتر خود نوشت: جهان در حال تجربه قلدري‌هاي امريكا است.بيل گيتس، موسس مايكروسافت كه سرمايه‌گذاري عظيمي نيز در بحث پيدا كردن واكسن ويروس كرونا انجام داده در توييتر خود نوشت: متوقف كردن بودجه سازمان بهداشت جهاني در طول يك بحران جهاني بهداشتي به اندازه همان بحران خطرناك است. كار آنها كندتر كردن روند همه‌گيري ويروس كروناست و اگر اين بودجه قطع شود هيچ سازمان ديگري نمي‌تواند جايگزين آنها شود. دنيا به سازمان بهداشت جهاني نياز دارد.
عملكرد قابل دفاع
با اين حال گاردين در گزارشي عنوان مي‌كند كه كاخ سفيد نمي‌تواند بودجه موسسات بين‌المللي را كه توسط كنگره موظف شده پرداخت كند را مسدود كند، اما دولت راه‌حل‌هايي در مورد دور زدن قوانين دارد. بودجه آن بخش اگر بناست به‌طور كامل از بين برود اين امر مستلزم آن است كه به تصويب سنا برسد يا اينكه يك برنامه‌ريزي جديد با هماهنگي كنگره براي آن انجام شود. الكساندر فيلان، استاديار مركز علم و امنيت جهاني بهداشت در دانشگاه جورج تاون گفت: اين تصميم ترامپ بسيار كوته‌بينانه و خطرناك در هر زماني است چه رسد به اينكه اكنون در شرايط همه‌گيري يك ويروس قرار داريم.
گاوين يامي، مدير مركز تحقيقات دانشگاه دوك بريتانيا كه روي تاثير سياست در بهداشت جهاني فعاليت مي‌كند، گفت: اين يك تصميم عجيب و غريب است كه به‌شدت براي سلامتي عمومي جهاني مضر است. او (ترامپ) در تلاش است تا افكار عمومي را از خطاهاي خود كه منجر به بدترين واكنش دولت‌ها به بحران كرونا در جهان شده است، منحرف كند. البته مقام‌هاي جهاني در حوزه بهداشت عمومي پاسخ سازمان بهداشت جهاني به اين بيماري همه‌گير را عالي ارزيابي نمي‌كنند اما از نظر عملكرد بسيار بهتر از دوره شيوع ابولا در سال 2014 مي‌دانند و معتقدند بسيار بهتر از نحوه برخورد امريكا با اين ويروس همه‌گير دست به اقدام زد.
سازمان بهداشت جهاني براي اولين‌بار در 5 ژانويه نسبت به شيوع اين بيماري در ووهان هشدار داد و از 7 ژانويه با مقام‌هاي بهداشت عمومي امريكا و ديگر دولت‌هاي ملي در تماس‌هاي منظم با مقام‌هاي بهداشتي جهاني و به‌خصوص امريكا بوده است. از روز 9 ژانويه نيز اين سازمان ارزيابي‌هاي اوليه ريسك خود به ساير كشورها را داد.سازمان بهداشت جهاني در ارزيابي‌هاي اوليه خود عنوان كرده بود كه هيچ مدرك مشخصي درخصوص انتقال انسان به انسان اين بيماري وجود ندارد. طرفداران ترامپ همين موضوع را تبديل به دستمايه خود در راستاي نقد به عملكرد اين سازمان مي‌دانند. كارشناسان بر اين عقيده هستند كه چنين ارزيابي از نتايج اوليه تحقيقات و مداركي كه از كشور مبدا به دست آمده موضوع عجيبي نيست، چراكه سازمان موظف است برمبناي اطلاعات ارايه شده از سوي منبع شيوع گزارش خود را ارايه دهد. تنها چند روز بعد با تكميل شدن اطلاعات سازمان بهداشت جهاني انتقال انسان به انسان اين ويروس را نيز تاييد كرد. حالا امريكا مدعي است كه اين سازمان نتوانسته نمونه‌هاي اوليه اين بيماري را گردآوري كند تا اطلاعات آن را به ساير كشورها ارايه دهد در صورتي كه به نظر مي‌رسد در روزهاي اوليه چين اجازه حضور كارشناسان سازمان بهداشت جهاني براي ارزيابي نداده كه البته چين آن را رد مي‌كند. در حال حاضر مجموعه شواهد نشان مي‌دهد كه اين اقدام ترامپ چيزي جز يك فضا‌سازي رسانه‌اي و تبليغاتي براي مقصر جلوه دادن اين سازمان در شيوع ويروس كرونا نيست

 


تبليغات با چك

نام دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا روي چك‌هايي كه قرار است به عنوان كمك هزينه به ۷۰ ميليون خانوار امريكايي فرستاده شود، درج خواهد شد. وزارت خزانه‌داري امريكا سفارش چاپ نام ترامپ روي اين چك‌ها را داده است و مسوولان اداره درآمدهاي داخلي امريكا مي‌گويند به همين دليل توزيع اين كمك مالي چند روز به عقب افتاده است. يك ماه پيش دولت امريكا اعلام كرد به منظور كمك به شهروندان اين كشور در شرايط ركود اقتصادي ناشي از بحران كرونا به بيشتر خانواده‌ها تا مبلغ هزار و ۲۰۰ دلار كمك مالي مي‌كند. اين كمك هزينه در قالب طرح كمك دو تريليون دلاري دولت امريكا به اقتصاد كشور موسوم به «انگيزش مالي» پرداخت مي‌شود.

.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون