• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4623 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۸ فروردين

سازنده «در كمال خونسردي» از دنيا رفت

ياد سيامك شايقي بخير

تينا جلالي

 

سيامك شايقي كارگردان، نويسنده و تهيه‌كننده سينما را با فيلم‌هاي خاطره‌انگيزي همچون «در كمال خونسردي»، «جهيزيه‌اي براي رباب»، «باغ فردوس پنج بعدازظهر»، «ستاره و الماس» به ياد مي‌آوريم. كارگردان و فيلمساز آباداني‌الاصل، بي‌حاشيه و گزيده‌كاري كه از اواخر دهه شصت كه فعاليتش در سينما را آغاز كرد و اولين فيلمش را ساخت تا سال 94 سرجمع تنها 12 فيلم توانست در كارنامه‌اش ثبت كند ولي در كنار فيلمسازي،  طراحي صحنه و لباس، ‌تدوين فيلم هم مي‌دانست.
او فعاليت حرفه‌اي‌اش را با فيلم «جهيزيه‌اي براي رباب» به عنوان كارگردان آغاز كرد كه اين فيلم تجربه همكاري با هنرمنداني همچون هادي اسلامي، پروانه معصومي، فاطمه معتمدآريا و هومن خسروي را برايش رقم زد و توانست در ششمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در بخش مسابقه سينماي ايران يا همان سوداي سيمرغ براي جايزه سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني نامزد شود. او همچنين اواسط دهه هفتاد سريال مهمي را با عنوان «سياه، سفيد، خاكستري» با بازي نعمت‌الله گرجي، غلامحسين لطفي، احمد قدكچيان و گوهر خيرانديش ساخت كه از شبكه دو سيما پخش شد و در زمان خودش با استقبال زيادي از جانب مخاطبان همراه بود و بازتاب گسترده‌اي در ميان هنرمندان هم داشت. در ميان آثار او فيلم «باغ فردوس پنج بعدازظهر» هم فيلم بحث برانگيزي بود و در ميان منتقدان، مخالفان و موافقان زيادي داشت. اين فيلم در نهمين دوره جشن خانه سينما كانديداي بهترين كارگرداني هم شده بود،  ضمن اينكه به فيلم «در كمال خونسردي» اين كارگردان هم بايد اشاره كرد كه حاصل همكاري او با فريدون جيراني (نويسنده)، رسول صدرعاملي و مهدي صباغ‌زاده (تهيه‌كننده)، ابوالفضل پورعرب، رضا كرم‌رضايي و آتيلا پسياني (بازيگر) بود. اين فيلم در بخش بازيگري و موسيقي نظر هيات داوران سيزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر را جلب كرده بود.  شايد بد نباشد كه درباره علاقه‌مندي و نحوه آشنايي شايقي با سينما بگوييم كه او دلبستگي‌اش به سينما را مديون مادرش بود كه در زمان بارداري او به تماشاي فيلم‌ها در سينماي باشگاه شركت نفت آبادان مي‌نشسته و فيلم‌ها را به زبان اصلي مي‌ديد و در واقع مادر شايقي اولين فردي بوده كه او را با سينما مانوس كرده است.  اين كارگردان همچنين در دسته منتقدان سينمايي هم قرار مي‌گيرد، يعني از اوايل دهه شصت به مقوله نوشتن در مجله فيلم روي آورده و قبل از اينكه فيلم بسازد ابتدا در مجله فيلم نقد و ارزيابي فيلم مي‌نوشته. اين كارگردان درباره چگونگي آشنايي با فضاي مطبوعات از برادر بزرگش سخن گفته بود كه به واسطه دوستي او با خسرو دهقان اين دوستي شكل گرفته و خسرو دهقان او را به فيلم ديدن و نوشتن ترغيب كرده است.
اما آخرين فعاليت اين كارگردان در سينما به ساخت فيلم مستندي با نام «خانه دوست اينجاست؟» مربوط مي‌شود كه سال گذشته مراحل توليد را طي مي‌كرد. شايقي در مورد اين مستند گفته بود با همراهي يك زوج فاطمه معتمدآريا و همسرش (احمد حامد) اين فيلم را روايت مي‌كند.
اين كارگردان روز گذشته در اثر عوارض بيماري سرطان درگذشت و پيكرش امروز پنجشنبه، ۲۸ فروردين در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاك سپرده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون