• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4623 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۸ فروردين

كارنامه ناتمام

روايت مسكوب در مقام مصاحبه‌شونده

انضباط شاهرخ مسكوب در نوشتن يادداشت‌هاي روزانه شهرت دارد. تا جايي كه زندگي‌ او از خلال يادداشت‌هاي روزانه‌اش قابل رصد كردن است. جداي از كتاب‌هاي «روزها در راه» و نيز «سوگ مادر» كه هر كدام در نوع خود به شناخت بيشتر خواننده از مسكوب كمك مي‌‎كنند، او كتاب «كارنامه ناتمام» را هم دارد.
كتابي حاوي نكته‌هايي كه نويسنده در يادداشت‌هاي روزانه خود به آنها توجه نكرده و آن موضوعات ظريف فقط با پرسيدن يك سوال مورد توجه قرار گرفته‌اند.
«كارنامه ناتمام» مجموعه گفت‌وگوي علي بنوعزيزي با شاهرخ مسكوب است كه بار اول سال 1373 در فرانسه چاپ شد و چند سال بعد در ايران. اين گفت‌وگو سال 1366 طي چند جلسه در شهر بوستون انجام شده و موضوعات متعددي را دربرمي‌گيرد. صحبت‌هايي كه در اين گفت‌وگو شده هم اتفاق‌ها و رويدادهاي تاريخي را شامل مي‌شود و هم تأثير آنها بر زندگي و ذهن مسكوب را. مسكوب در پاسخ به اين سوال‌ها تا حدودي همان سبك و سياق روزانه‌نويسي خود را دنبال كرده است. به اين معنا كه او سعي نمي‌كند رويدادها را شرح دهد يا نقش خودش را در آن رويدادها نشان دهد. يعني كاري كه اغلب روشنفكران ايراني در گفت‌وگوها مي‌كنند. مسكوب بيش از هر چيز درباره‌ تأثير آن رويدادها بر زندگي خودش صحبت مي‌كند. براي همين خواننده با يك كتاب تاريخي صرف سر و كار ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون