• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4623 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۸ فروردين

شيوع ويروس كرونا بازار سرگرمي در هنرها را به ركود كشاند

هنر- صنعت‌ها در اغما

ترجمه: فاطمه رحماني

اخيرا اعلام شد كه تاريخ اكران انيميشن سينمايي «روح»، آخرين فيلم استوديو انيميشن پيكسار (PIXAR Animation Studios) به خاطر شيوع ويروس كرونا از ماه ژوئن به ماه نوامبر تغيير خواهد كرد. به عبارتي اكران اين فيلم پنج ماه به تعويق افتاده است.
همه‌گيري بيماري كوويد19 يا همان ويروس كرونا كه براي اولين‌بار در ماه دسامبر 2019 در چين شايع شد، به سرعت بخش‌هايي مانند بهداشت عمومي، بازرگاني، گردشگري و ... را تحت تاثير قرار داد. گرچه پيامدهاي حاصل از اين بحران سلامت براي صنعت سرگرمي در مقايسه با تهديد آشكار آن براي حيات انسان‎ها كمتر است، اما نمي‎توان آثار آشكار و موج ركود در فعاليت‌هاي كساني را كه در سراسر جهان به كار تامين سرگرمي مردم از طريق هنر مشغول بوده‌اند، ناديده گرفت. اين ركود در سينما و موسيقي بسيار مشهود است.
چين، آغازگر لغوها و تعطيلي‌ها
پس از اينكه ويروس كرونا در چين بحران آفريد، سينماهاي آن كشور بلافاصله تعطيل شدند و اكران‌هاي اصلي به حالت تعليق درآمد. اين در حالي است كه سينما در چين صنعت پرسودي است و به لحاظ اقتصادي اهميت زيادي در آن كشور دارد. كمي پس از آن و با گسترده شدن كرونا در دنيا، كشورهاي ديگري نيز خود را ناگزير ديدند كه سينماهاي‌شان را تعطيل كنند. نمونه آن هاليوود است كه در برابر اين مشكل بي‎سابقه چاره‌اي جز عمل كردن بر اساس تجربه‌هاي مشابه ديگر كشورها نمي‌بيند. بالطبع اين وضعيت در روزها و هفته‌هاي آينده بر ميزان تعطيلي‌ها در عرصه‌هاي هنر-صنعت و سرگرمي‌هايي كه پيش‌تر وجود داشت، خواهد افزود.
اين بيماري همه‌گير اما فقط توليد و اكران فيلم‌ها را تحت تاثير قرار نداد، بلكه جشنواره‌هاي فيلم و كمپاني‌هاي پخش فيلم را هم در بر گرفت. علاوه بر آن كنسرت‌ها در سراسر جهان به تعويق افتاده يا لغو شدند و برنامه اجراي تئاترها به كلي منتفي شد. بي‌شك خسارت‌هاي مالي ناشي از اين وضعيت تا ماه‌ها يا حتي سال‌ها متوجه استوديوها، كمپاني‌هاي فيلمسازي، سرمايه‌گذاران تئاتر و عرصه‌هاي ديگر هنري خواهد بود. بنا به آنچه اعلام شده، تئاتر برادوي حداقل تا ژوئن و احتمالا طولاني‌تر به تعويق خواهد افتاد.
لغو كنسرت‌هاي K-pop و تعطيلي‌هاي ناگزير سرگرمي در كره
از گروه‌هاي مشهور موسيقي دنيا كه كنسرت‌هاي‌شان را لغو كردند، يكي گروه محبوب كي-پاپ (K-pop) بود. اين گروه كه‌ آوازه‌اي جهاني دارد، يك‌سري از كنسرت‌هاي برنامه‌ريزي خود در سئول را لغو كه از آن جمله مي‌توان به برنامه‌هايي اشاره كرد كه قرار بود اين هفته و هفته گذشته در روزهاي 11، 12، 18 و 19 آوريل در ورزشگاه المپيك سئول اجرا شود. مدير گروه كي- پاپ سلامتي و ايمني موسيقيدان‌ها و اعضاي گروه و نيز شركت‌كنندگان به كنسرت را دليل برگزار نشدن آن اعلام كرد. اين در حالي است كه دويست هزار هوادار منتظر شركت در اين كنسرت‌ها بودند. گروه‌هاي ديگري نيز در كره دچار چنين وضعيتي شده‌اند كه از آن ميان مي‌توان به گروه معروف وينر (Winner) اشاره كرد. ورايتي اعلام كرده كه درآمد گيشه در كره جنوبي تنها در ژانويه سال 2020 نسبت به سال گذشته 40 درصد كاهش داشته است.
امريكا و لغوهاي پي در پي
در تاريخ 6 مارس 2020 در شهر آستين مركز ايالت تگزاس در جنوب امريكا، وضعيت موجود فاجعه‌بار اعلام اجتماعات عمومي و رويدادهاي مربوط به حوزه سرگرمي لغو شد. آينده نزديك شدند. قابل توجه‌ترين اين موارد، كنسل شدن جشنواره southt است. southt جشنواره مهمي است در حوزه موسيقي، فيلم، تلويزيون و فناوري كه علاوه بر جنبه فرهنگي و هنري، بازوي مهم اقتصادي شهر آستين هم محسوب مي‎شود.اطلاعيه‌اي از سوي شركت‌هاي بزرگ از جمله نتفليكس، اپل، آمازون، وارنر مديا، فيس‌بوك، توييتر و ... منتشر شد مبني بر اينكه پنل‌ها و نمايش‌ها تا اطلاع ثانوي لغو خواهد شد. برگزاركنندگان رويدادها اعلام كردند كه يك‌سوم از كارمندان خود را به خاطر وضعيتي كه آنها آن را «ناگزير و دلهره‌آور» خوانده بودند، اخراج كرده‌اند.
كنفرانس كاميك (Con Emerald City) در منطقه امرالد در شهرستان سن ماتئو، كاليفرنيا از ديگر رويدادهايي است كه به تعويق افتاد. نهاد سازمان‌دهنده اين رويداد كه در نوع خود بزرگ‌ترين كنوانسيون در سياتل و واشنگتن محسوب مي‎شود در تاريخ 6 مارس اعلام كرد كه اين رويداد را تا اطلاع ثانوي به تعويق انداخته و حداقل تا تابستان امسال برگزار نخواهد كرد. قرار بود اين كنفرانس از 12 تا 16 مارس اجرا شود. وب‌سايت كنفرانس به نقل از ريدپاپ، از برگزاركنندگان كنفرانس اعلام كرد: «ما هر كاري توانستيم كرديم كه اين رويداد را طبق برنامه كه ريخته شده بود برگزار كنيم، اما در نهايت از راهنمايي‌هاي مسوولان بهداشت عمومي محلي پيروي كرديم كه به تعويق انداختن همايش‌ها و رويدادهاي جمعي را توصيه كرده‌اند.»
لغو كن و تعطيلي فيلم‌هاي سوني
جشنواره كن كه مطمئنا معتبرترين جشنواره فيلم در جهان است، فعلا برگزار نمي‌شود. در پي اطلاعيه برگزاركنندگان اين جشنواره در 19 مارس اين تعويق دست‌كم تا اواخر ژوئن يا حتي اوايل جولاي ادامه خواهد داشت. اين جشنواره قرار بود از 12 تا 23 ماه مه ‌برگزار شود.كمپاني سوني هم تقريبا تمام فيلم‌هاي خود را تا سال 2021 به تاخير مي‌اندازد. در تاريخ 30 مارس، سوني اعلام كرد تقريبا تمام فيلم‌هاي تابستاني تابستان خود را تا اواخر سال 2020 يا اوايل سال 2021 به تعويق مي‌اندازد.
منبع: vox.com

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون