• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4623 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۸ فروردين

شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعلام كرد‌

كنكور حضوري برگزار مي‌شود

گروه اجتماعي| نتيجه برگزاري جلسه 129 ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور اعلام برگزاري كنكور به صورت حضوري و با «تاريخ منعطف.» برگزاري امتحانات نهايي دوره متوسطه هم قرار است به صورت حضوري صورت گيرد.
«از نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، كنكور سراسري در سال‌جاري به صورت حضوري و با تاريخ منعطف براساس پروتكل‌هاي ستاد مقابله با كرونا برگزار خواهد شد و بايد بين امتحان نهايي دوره متوسطه و كنكور حداقل ۲۰ روز فاصله باشد.» منصور كبگانيان، قائم‌مقام و دبير ستاد علم و فناوري شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اعلام اين مطلب در حاشيه برگزاري جلسه روز گذشته در مورد امتحانات نهايي گفت: «در اين جلسه وزير آموزش و پرورش و معاون متوسطه اين وزارتخانه اعلام كردند كه ظرفيت‌هاي لازم با حفظ فاصله اجتماعي براي برگزاري آزمون‌هاي حضوري را دارند. بر اين اساس مصوب شد كه تاريخ برگزاري آزمون‌هاي حضوري بايد منعطف براساس پروتكل‌هاي مصوب ستاد مقابله با كرونا تعيين شود.» به گزارش مركز خبر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، كنكور سراسري در سال جاري به صورت حضوري و با تاريخ منعطف براساس پروتكل‌هاي ستاد مقابله با كرونا برگزار خواهد شد. بنا بر اعلام كبگانيان‌ «براساس اعلام وزير علوم و باتوجه به امكانات موجود و با همكاري دستگاه‌ها، امكان برگزاري آزمون سراسري در شرايط آرام و سالم منطبق بر پروتكل‌هاي ستاد مقابله با كرونا وجود دارد.»
در شرايطي كه همچنان ميزان شيوع ويروس در كشور قابل توجه است و هنوز چشم‌انداز دقيقي در مورد ماه‌هاي پيش‌رو وجود ندارد، احتمال مي‌رود كه تصميم شوراي عالي انقلاب فرهنگي در روزهاي پيش‌رو هدف نقد كارشناسان قرار گيرد. 17 فروردين ماه بود كه ميرحمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت كه باتوجه به شرايط حاصل از شيوع كرونا كنكور سال جاري بايد لغو شود و به روش‌هاي جايگزين براي جذب در دانشگاه‌ها انديشيد. ميرزاده به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: «هيچ آزموني مهم‌تر از جان فرزندان ما نيست و قرار نيست كه يك آزموني، چون سال‌ها برگزار شده تغيير نكند. هيچ چيز قابل پيش‌بيني نيست، تاكنون با اين مشكل مواجه نبوديم، بنابراين چاره‌اي نداريم كه براي حفظ جان فرزندان خود فكري اساسي كنيم.» او با تكيه بر قانون كه بر جذب دانشجويان براساس سوابق تحصيلي تاكيد دارد، توضيح داد: «خيلي خوب مي‌توان استعداد دانشجو را باتوجه به سوابق تحصيلي با يك مصاحبه تخمين زد و به جذب دانشجو پرداخت. به راحتي يك دانشگاه مي‌تواند استعداد اين متقاضي را تشخيص دهد. يك روز بايد اين كار شروع شود و به نظر من وقت اجراي جذب صددرصدي دانشجو براساس سوابق تحصيلي هم‌اكنون است. بايد تفويض اختيار كامل به دانشگاه‌ها صورت بگيرد و اينكه دانشگاه‌ها صرفا به پر كردن صندلي خود اقدام نكنند بلكه بايد در اين جذب به نياز جامعه هم توجه شود.» دبير ستاد راهبري ستاد نقشه جامع علمي كشور معتقد است كه استفاده حداكثري از فضاي مجازي نبايد تبديل به فرهنگ شود و بايد دانست كه با خروج از شرايط اضطراري بايد به اين استفاده حداكثري پايان داد: ‌«استفاده حداكثري از فضاي مجازي در شرايط اضطراري هيچ منعي ندارد همان‌طور كه با‌توجه به توصيه‌هاي بهداشتي در اين دوران حتي اماكن متبركه تعطيل شد. اما استفاده حداكثري از فضاي مجازي در شرايط عادي نبايد تبديل به فرهنگ شود، در حوزه تعليم‌وتربيت، معلم و متعلم بايد ارتباط چهره به چهره داشته باشند از اين رو در شرايط عادي استفاده از فضاي مجازي قطعا كاهش خواهد يافت.»

«شاد» براي همه؟
از سوي ديگر سعي و خطا در حوزه آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد. روزهاي گذشته اطلاع‌رساني گسترده وزارتخانه بر برگزاري كلاس‌هاي درس در شبكه اجتماعي دانش‌آموزان كه با نام شاد معروف شده است، سبب شد تا نگراني‌ها و سوال‌هاي بسياري در مورد نحوه دسترسي به اين برنامه مطرح شود. اصلي‌ترين سوال اين بوده كه چگونه تا اطمينان حاصل نكردن از دسترسي همه دانش‌آموزان به گوشي هوشمند مي‌تواند در مورد مجازي شدن آموزش در كشور صحبت كرد؟ در روزهاي گذشته معلمان از مناطق مختلف كشور با رسانه‌ها صحبت كرده يا در شبكه‌هاي اجتماعي در مورد وضعيت دانش‌آموزان در حاشيه شهرها، روستاها و مناطق كمتر برخوردار نوشته‌اند. دسترسي نداشتن به شبكه اينترنت و نداشتن گوشي‌هاي هوشمند از اساسي‌ترين مسائلي است كه مانع حضور همه دانش‌آموزان در كلاس‌هاي درس آنلاين مي‌شود و كارشناسان درمورد دامن زدن به تبعيض آموزشي هشدار مي‌دهند.  روز گذشته سايت روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در مطلب مفصلي به پاسخ به تمامي سوالات احتمالي در مورد استفاده از شبكه شاد پرداخت كه شامل راهنمايي براي معلمان، مديران و دانش‌آموزان است. دغدغه ديگري هم در مورد دانش‌آموزان استتثنايي وجود داشت؛ آموزش و پرورش چگونه مي‌تواند حضور اين دانش‌آموزان را با درنظر گرفتن محدوديت‌هاي احتمالي آنها فراهم كند؟ اين سوالاتي است كه حتي در مطلب مفصل اين وزارتخانه هم پاسخ روشني براي آن وجود ندارد: ‌«براي دانش‌آموزان محروم/ مناطق محروم از امكانات لازم چه بايد كرد؟ جواب: موضوع در دست بررسي است و مراتب متعاقبا به اطلاع مي‌رسد.» همچنان در بخش سوال و جواب دانش‌آموزان استثنايي آمده است: «دانش‌آموزان استثنايي چه كار كنند؟ جواب: برنامه‌ريزي براي دانش‎آموزان استثنايي در حال پيگيري است. در صورت وجود پيشنهاد، ايده‌هاي عملياتي و قابل اجراي خود در محيط شاد را از طريق مديران مناطق به تيم پشتيباني انتقال دهيد تا به نام خودتان اجرا شود.»  آموزش و پرورش همچنين به دغدغه ديگري در مورد نحوه دسترسي دانش‌آموزان اتباع به شاد توضيح داده است. روز گذشته مركز امور بين‌الملل و مدارس خارج از كشور، از رفع مشكل ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجي در شبكه شاد خبر داد. بنا بر اعلام اين مركز، دانش‌آموزان اتباع خارجي توسط مديران مدارس و معلمان كلاس‌ها در شبكه آموزشي دانش‌آموزي موسوم به شاد عضو شده و به‌ صورت كلاسي گروه‌بندي مي‌شوند و به‌ اين‌ ترتيب دانش‌آموزان اتباع خارجي كه تعداد آنها به بيش از نيم ميليون نفر مي‌رسد، از امكانات و ظرفيت اين شبكه همانند دانش‌آموزان ايراني بهره‌مند مي‌شوند.  حالا با يا بدون دسترسي به شاد، مشخص شده است كه برگزاري امتحانات مدارس در تاريخ‌هاي پيش‌بيني شده به قوت خود باقي است. رضوان حكيم‌زاده، معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش روز گذشته با حضور در برنامه تلويزيوني «در انتهاي الوند» گفت: «در مورد بازگشايي مدارس تابع تصميمات ستاد ملي كرونا هستيم. سلامت دانش‌آموزان براي ما اولويت اول است و در هر شرايطي آموزش را تداوم خواهيم داد؛ اما اگر تعطيلات ادامه داشته باشد امتحانات در موعد مقرر، مثل سال‌هاي گذشته، برگزار مي‌شود و سال تحصيلي به پايان خواهد رسيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون