• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4629 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۴ ارديبهشت

رييس‌جمهور پايان كرونا را نامعلوم خواند و با اشاره به حجم و سختي كار دولت شهادت داد:

تا 12 شب وزرا مشغول كار ند

شهادت مي‌دهم اين دولت و دستگاه اجرايي از آبان پارسال تا امروز يك روز استراحت نداشت و معاونان و وزرا تا 10 و 11 و 12 شب مشغول كار بودند.

جلسه هيات دولت روز چهارشنبه به رياست حسن روحاني در مجموعه فرهنگي سعدآباد برگزار شد. همه اين نشست هفتگي مطابق معمول 2 ماه اخير نيز متاثر از ويروس ناخوانده كرونا بود؛ توصيه براي ماندن در خانه، شرايط اقتصادي بحران‌زده جهاني، پايان نامشخص اين بيماري و... جملگي در خلال سخنان حسن روحاني ديده مي‌شد. با اين حال از آنجا كه ستاد استهلال اولين روز رمضان را شنبه اعلام كرده ‌است، رييس‌جمهوري نيز سخنان خود را با اشاره به اين ماه كه امسال به دليل شيوع كرونا در شرايط متفاوتي برگزار خواهد شد، آغاز كرد. اشاره تلويحي او به برخي روحانيوني بود كه در اين 2 ماه گذشته با ادعاي طب اسلامي و به بهانه كرونا دست به اقدامات غيرعقلاني و غيرقانوني زدند و البته برخي از آنها دستگير شدند.

حسن روحاني اگر چه در پايان سخنانش، به يكي از پرشمارترين انتقاداتي پاسخ داد كه در 2 ماه گذشته بارها از زبان مخالفان دولت شنيده شد؛ اينكه رييس‌جمهوري يا فلان وزير و رييس در تعطيلات به سر مي‌برد. شايد از همين روي روحاني ديروز در جلسه هيات دولت خدا را گواه گرفت و شهادت داد كه «اين دولت و دستگاه اجرايي از آبان پارسال تا امروز يك روز استراحت نداشت تمام تعطيلات، جمعه، روز عيد، سيزده بدر و در تمام روزها مشغول كار بودند و هيچ روزي نشد كه در آخر وقت، آخر وقتي كه مي‌گويم يعني10 شب و 11 و 12 شب با يك دستگاه و وزارتخانه‌اي تماس بگيرم، مخصوصا وزارت بهداشت و درمان و مخصوصا وزارت كشور اينهايي كه بارشان در اين مقطع سنگين‌تر است و اينها سر كار نباشند و در دفتر كارشان نباشند.»

 

نمره كشورها پس از پايان كرونا

حسن روحاني در بخش ديگري از سخنانش به مديريت كشورهاي مختلف اشاره كرد و گفت كه اين ويروس آزموني براي كارآمدي همه كشورها و نظام‌ جهاني تبديل شده و همه ملت‌ها براي مديريت آن تلاش كردند؛ بعضي بيشتر موفق بودند و بعضي كمتر اما در پايان كار است كه به قول روحاني «نمره‌ها معلوم مي‌شود». به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، او با اين توضيح ادامه داد كه در ايران با اتكا به «مهارت كادر درمان و تسلط آنها بر كار» كه روز به ‌روز بيشتر شد و از طرف ديگر « با هوشمندي و همكاري مردم» مديريت خوبي اعمال شد. آن ‌طور كه روحاني اظهار كرد «در هفته اول فروردين كه تقريبا با سخن گفتن و اقناع مردم از آنان خواسته شده ‌بود كه سفرها را كم كنند، مردم پاسخ بسيار خوبي دادند.» در همين راستا در ماه گذشته «مسافرت با اتوبوس 80 درصد، با ريل و قطار 96 درصد، با هواپيما 83 درصد و سفر دريايي 98 درصد و تردد جاده‌اي 63 درصد كاهش پيدا كرد.» البته اين مديريتي كه ديروز روحاني از آن تمجيد كرد، در روزها و هفته‌هاي نخست شيوع بيماري با انتقادات جدي رو‌به‌رو بود. يكي از مهم‌ترين مشكلات كمبود تجهيزات پزشكي بود كه سلامت كادر درمان را با مخاطره رو‌به‌رو مي‌كرد. البته رييس‌جمهوري ديروز توضيح داد كه در روزهاي اول «تجهيزات كافي، ماسك و لباس مورد نياز كادر درماني به اندازه كافي نبود و شايد در بعضي از بيمارستان‌ها دستگاه تنفس مصنوعي كه مي‌خواستند يا كيت‌هاي تشخيص به اندازه مورد نياز نبود. حتي مواد ضدعفوني‌كننده و وسايل بهداشتي نيز به اندازه كافي نبود.» اما با تلاش «بخش دولتي، خصوصي، عمومي و غيردولتي» درحال حاضر در زمينه مواد ضدعفوني و بهداشتي امروز «نه‌تنها نياز داخلي‌مان تامين مي‌شود حتي قدرت صادرات داريم... نيازهاي داخلي در زمينه ماسك را هم تامين مي‌كنيم... و در زمينه كيت‌هاي تشخيص الان مي‌توانيم صادركننده باشيم.» البته اگر چه به نظر مي‌رسد كه نيازهاي كادر درمان و مواد ضدعفوني‌كننده و بهداشتي با توجه به نياز كشور تامين شده‌ است، همچنان در زمينه استفاده از كيت‌هاي تشخيص در مراكز درماني با ملاحطاتي رو‌به‌رو هستيم؛ موضوعي كه سخنگوي دولت هم به آن اشاره كرد.

 

كاسبان تحريم، كاسبان كرونا

در اين دوران البته شاهد احتكارها يا افزايش قيمت‌هاي غيرطبيعي بوديم كه باعث شد دستگاه قضا به پرونده‌هاي متعددي در اين زمينه ورود كند. رييس‌جمهوري نيز در سخنان خود به كاسبان تحريم و كرونا نيز اشاره كرد و كنايه‌اي هم به كساني زد كه مخالف و منتقد مديريت اين روزهاي كشور هستند و گفت: «يك افكار كودكانه و بچه‌گانه‌اي در ذهن يك اقليت كوچكي سير مي‌كند و خيلي متاسفيم اين اقليت كوچك خط را از بيرون مي‌گيرد و متاسفانه هر چه آنها مي‌گويند، اينها دو مرتبه تكرار مي‌كنند و بلندگويي هستند كه حرف بيگانگان را تكرار مي‌كنند. راجع به آمار ترديد مي‌كنند، راجع به درمان ترديد مي‌كنند، راجع به پيشرفت كشور ترديد مي‌كنند و راجع به كارآمدي نظام ترديد مي‌كنند... در فضاي مجازي و غيرمجازي، گوشه روزنامه، كنار آن رسانه و همه ‌جا دنبال اين هستند كه مردم را به اضطراب و عدم اعتماد دعوت كنند. شما مي‌دانيد هيچ دارويي براي كرونا بالاتر از اعتماد مردم و روحيه مردم نيست و اگر روحيه، اعتماد به هم و نشاط روحي ما بالا باشد، اين ويروس كمتر در ما اثر مي‌گذارد.»

 

پايان نامشخص و سعي و خطا در مديريت

حسن روحاني در ادامه تاكيد كرد كه نبايد كار را تمام شده فرض كنيم و بازگشايي‌ها را به معناي پايان كرونا بدانيم. او با تاكيد بر اينكه «كاري نكنيم، خبط عمل شود»، گفت بازگشايي‌هاي تدريجي ضرورت كشور بوده و اين ضرورت بايد با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي از سوي مردم توام باشد. رييس‌جمهوري همچنين تاكيد كرد كه همچنان «خروج از خانه در غير ضرورت مخالف پروتكل‌هاي بهداشتي و هر گونه تجمعي خلاف است» او همچنين خطاب به برخي دستگاه‌ها و نهاد هشدار داد كه «دستگاه‌ها هم بايد مواظب باشند چيزي را اعلام نكنند كه در يك پيشخواني اجتماع مردمي درست كنند.» رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه «هنوز هيچ دانشمند، هيچ مركز درماني، بهداشتي و هيچ سازمان بين‌المللي نتوانسته پيش‌بيني كند كه بشر كي از كرونا خلاص مي‌شود»، گفت: «اين ويروس قابل پيش‌بيني نيست، ويروس ناشناخته است، بشر با آن آشنا نيست. امروز يك تصميم مي‌گيرند، فردا دومرتبه تغيير مي‌دهند، يك دستورالعمل امروز در سطح جهان صادر مي‌كنند و فردا يكي ديگر و اين روند بدان دليل است كه هنوز در حال سعي و خطا در بعضي از امور و هنوز در حال تحقيق و دستيابي به دستورالعمل‌هاي روشن و مسلم هستند. چون روشن نيست، ممكن است اين بيماري يك ماه روبه‌روي ما باشد، ممكن است 2 ماه، 10 ماه، يا آخر سال. براي ما روشن نيست. تا زماني كه بشر به يك درمان قطعي براي اين بيماري نرسد و يا به يك واكسن مطمئن نرسد، اين شرايط وجود دارد.»

 

خسارت‌هاي نفتي

روحاني در بخش ديگر سخنانش به تاثير كرونا بر اقتصاد اشاره كرد؛ مساله‌اي كه به قول روحاني «اقتصاد را بالا و پايين كرده و تمام پيش‌بيني‌هاي اقتصادي را از بين برده‌ است.» رييس‌جمهوري در ادامه از قيمت نفت گفت كه در روزهاي اخير شاهد كاهش قيمت شديد انواع آن بوده‌ايم. او تاكيد كرد كه در چند ماه اخير شاهد سير نزولي در قيمت نفت و درخواست نفت در دنيا بوده‌ايم؛ موضوعي كه ايران را نيز تحت تاثير قرار داده ‌است. رييس‌جمهوري گفت: «همه كشورهاي نفتخيز ازجمله ما وقتي اين شرايط پيش ‌مي‌آيد، ضرر مي‌كنيم منتها ضرر برخي خيلي بالا است و ضرر ما يك مقداري كمتر است اما نفع نمي‌بريم. بعضي‌ها ديدم تيترهايي را انتخاب كردند مثل اينكه اين يك موفقيت بزرگ براي ما و يك شكست بزرگ براي بعضي بود؛ نه اين اتفاق براي همه و ما مشكل درست كرده است. منتها هر كشوري به نفت خام متكي بود، شرايطش سخت‌تر شده است و چون اتكاي ما به نفت خام خواسته يا ناخواسته و با اراده خودمان يا با تحميل دشمن كمتر شده، حتما خسارت‌هاي ما كمتر خواهد بود.» روحاني در ادامه توضيح داد كه بايد شرايط اقتصادي را متناسب با شرايط شيوع كرونا پيش ببريم.

 

همه‌ چيز زير سايه وحدت

آخرين بخش از سخنان روحاني در جلسه ديروز هم حول محور وحدت بود. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه «همه‌ چيز در سايه وحدت و يكپارچگي به دست مي‌آيد» تاكيد كرد «كشور چندپارچه و چندپاره به هيچ‌ جا نمي‌رسد.» او در اين راستا تلويحا به منازعه‌اي كه بر سر گزارش ديوان محاسبات و قرائت عادل آذر در مجلس پيش آمده بود، اشاره كرد. او گفت: «حالا بنده ‌خدايي آمده گزارشي بدهد يك اشتباهي كرده، حالا اشتباه او را بگيريم و تكرار كنيم و به اين دستگاه بگوييم تو دنبال كن، به آن دستگاه بگوييم تو دنبال كن، خودِ مولف فهميده اشتباه كرده و آمده عذرخواهي كرده، باز دنبال آن اشتباه افتاديد، ما بايد يادمان باشد كه رقابت انتخاباتي سال 96، سه سال است كه تمام شده، 96 رقابت انتخاباتي بود؛ الان 99 هستيم، سال بعد انتخابات است. مجلس هم كه انتخابات آن تمام شد، ديگر رقابت انتخاباتي نداريم. همه بايد براي كشورمان و ملت‌مان كار كنيم، حالا انتخاباتي سال آينده هست، باز سال آينده شروع كنيم. اشكالي ندارد.»

 

تماس تلفني روحاني با پادشاه عمان

در ادامه تماس‌هاي تلفني رييس‌جمهوري با مقامات هم‌تراز خارجي كه از 2 روز گذشته آغاز شده، روز چهارشنبه حسن روحاني با پادشاه عمان گفت‌وگو كرد. رييس‌جمهوري در اين گفت‌وگو بر توسعه و تعميق روابط ايران و عمان در همه زمينه‌ها تاكيد كرد و گفت: «علاقه‌منديم توافقات دو كشور ازجمله انتقال گاز ايران به عمان و سرمايه‌گذاري عمان در بندر چابهار هر چه زودتر اجرايي و عملياتي شود كه به نفع دو دولت و دو ملت خواهد بود.» روحاني با بيان اينكه در سايه روابط خوب دو كشور در طول تاريخ تنگه هرمز در صلح، ثبات و آرامش نگه داشته شده است، گفت: «در سال‌هاي اخير هميشه تلاش كرده‌ايم تا مانع از بروز جنگ و خونريزي در منطقه شويم و همچنان بايد تلاش خود را ادامه دهيم تا جنگ در يمن كه موجب ويراني و قحطي شده، متوقف شود.» از روز دوشنبه تاكنون رييس‌جمهوري در مورد موضوعات مختلفي از كرونا تا مخالفت آمريكا با پرداخت وام به ايران ازسوي صندوق بين‌المللي پول و روابط تجاري و اقتصادي با مقامات برخي كشورها گفت‌وگو كرده ‌است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون