• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4630 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۶ ارديبهشت

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي درباره واگذاري شستا عنوان كرد

شفافيت وصيانت از منافع بيمه‌گذاران

محمد ارغوان

 با ورود و عرضه سهام بزرگ‌ترين هلدينگ اقتصادي ايران در بورس، حالا به گفته وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نشانه‌هايي از «شفافيت» در حساب‌هاي مالي «شستا» نيز ديده مي‌شود. محمد شريعتمداري در توييتي كه با هشتگ «گزارش به مردم» منتشر كرده، عنوان مي‌كند كه «بورسي شدن شستا، تحقق وعده بزرگي است كه به مثابه گام جدي به سوي شفافيت و صيانت از منافع بيمه‌گذاران برداشته شده است.» او مي‌افزايد: «اين بازي برد-برد براي بيمه‌شدگان و اقتصاد ايران است كه جز با تكيه بر مديريت جوان و علمي در شستا محقق نمي‌شود.» 

همزمان با واگذاري شستا در بورس، موج انتقادات از طرف برخي كارشناسان بورسي به سمت اين اقدام دولت روانه شد. منتقدان مي‌گويند در روزهايي كه دولت به ‌شدت با كاهش درآمدها مواجه است؛ واگذاري شستا، اقدامي براي جبران هزينه‌هاي جاري دولت بوده است، اما شريعتمداري در گفت‌وگويي كه با روابط عمومي وزارتخانه متبوعش انجام داده به بيان محل هزينه‌كرد اين واگذاري بزرگ پرداخته است. او مي‌گويد: « يكي از مهم‌ترين خواص بورسي شدن شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي (شستا) اين است كه منابع حاصل از فروش خود را نمي‌تواند به اختيار يا اينكه هر طور خواست هزينه امور جاري كند. به عبارت ديگر بورسي شدن شستا اين امكان را فراهم كرده تا با روش‌هاي متنوعي كه يكي از آنها عرضه اوليه سهام در بدو ورود به شستا بود، به تامين مالي نيازها اقدام كنيم. اين تامين مالي در عرصه‌هايي است كه در خصوص نحوه استفاده از ۷ هزار ميليارد تومان را به سازمان تامين اجتماعي ابلاغ كرده‌ايم.»
وي تصريح كرد: ما قبلا براي ارايه خدمات به مردم، عضو سازمان تامين اجتماعي نهادسازي كرده‌ايم. مثلا بانك رفاه كارگران را تاسيس كرده‌ايم. امروز كمبود سرمايه يكي از مواردي است كه اين بانك براي ارايه خدمات بيشتر به مردم با آن مواجه است. هرچه سرمايه بانك رفاه افزايش يابد طبيعتا امكان ارايه خدمات نيز بيشتر خواهد شد. 
وي گفت: امسال توانسته‌ايم وام قرض‌الحسنه بازنشستگان كارگر سازمان تامين اجتماعي را 10 برابر ارتقا دهيم. اين امر به دليل اقدام محدودي بود كه ما در افزايش سرمايه بانك رفاه كرديم. اما اين بار با افزايش سرمايه بيشتر امكان ارايه خدمات متنوع‌تري چه به ذي‌نفعان و چه به سازمان تامين اجتماعي براي تامين مالي كليه طرح‌ها و پروژه‌ها در بانك رفاه فراهم مي‌كنيم. 
شريعتمداري افزود: همچنين يكي ديگر از اقداماتي كه مي‌توانيم، انجام دهيم اين است كه در مجموعه سازمان تامين اجتماعي خدمات پزشكي را باكيفيت بالاتري عرضه كنيم و تجهيزات مورد نياز در مراكز درماني سازمان را به صورت عادلانه‌تري تهيه و توزيع كنيم. با تكميل اين قبيل تجهيزات امكان ارايه خدمات بيشتر را به مردم شريفي كه از اين خدمات بهره‌مند هستند را بيشتر فراهم كنيم. 
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: امروز سازمان تامين اجتماعي با تعداد زيادي از طرح‌هاي عمراني نيمه‌كاره به دليل كمبود منابع مواجه است كه امكان اتمام اين پروژه‌ها را پيدا نكرده است. طبيعتا يكي از اولويت‌هايي كه ابلاغ كرديم استفاده از اين منابع بود. 
 وي افزود: با تكميل طرح‌هاي نيمه تمام در كشور خصوصا در مناطق كمتر برخوردار و با تاسيس مراكز سازمان تامين اجتماعي در آنها ارايه خدمات عادلانه‌تر در كشور به كارگران كشور تقسيم خواهد شد، لذا يكي از ابلاغيه‌ها تكميل طرح‌هاي نيمه تمام در مجموعه است. همچنين حفاظت و صيانت از جايگاه و ارزش دفترچه‌هاي درماني تامين اجتماعي يكي ديگر از اهداف استفاده از منابع جديد اخذ شده است.

 دولت در انديشه رشد بورس است
در هفته‌اي كه گذشت شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران با96 هزار و 190 واحد رشد در پايان معاملات روز چهارشنبه (سوم ارديبهشت) به عدد ۷۴۱ هزار و ۹۵۲ واحد رسيد كه در مقايسه با پايان هفته گذشته 14.89درصد رشد را تجربه كرد.
در پنج روز معاملات هفته‌ جاري، ارزش معاملات اين هفته بيش از 53 هزار و 650 ميليارد تومان بود و ورودي پول جديد به بازار 4 هزار 176 ميليارد تومان برآورد شده است.
در اين هفته بيشترين رشد را شركت بيمه دانا در نماد حق تقدم آن با 44 درصد رشد، شركت گروه صنعتي سديد با 42 درصد رشد و شركت تجارت الكترونيك پارسيان كيش با 36 درصد تجربه كردند. همچنين شركت كشت و دام گلدشت با 14 درصد كاهش ارزش بيشترين كاهش را در بازار داشت.
در پنج روز معاملاتي اين هفته بازار سرمايه نمادهاي بانك ملت، بانك تجارت، فولاد مباركه اصفهان، گلوكوزان، سرمايه‌گذاري خوارزمي، پالايش نفت اصفهان و شركت ملي صنايع مس ايران در گروه نمادهاي پربيننده قرار داشتند. به ‌اين‌ ترتيب، رشد تاريخي بورس در حالي ادامه مي‌يابد كه تمام اتفاقات نشان مي‌دهد كه اين رشد هنوز ادامه‌دار است. مهدي ناجي، كارشناس و تحليلگر ارشد بازار سرمايه درباره اتفاقات بورس در هفته گذشته و پيش‌بيني روند بورس در هفته جاري گفت: در حال حاضر يكي از بازارهاي جذاب براي سرمايه‌گذاري و كسب بازده مناسب بازار سرمايه است. با ورود سپرده‌ها به اين بازار، مي‌توان نسبتا سود بالايي را عايد اين‌گونه سپرده‌گذاران كند. كاهش نرخ سپرده بانكي درنهايت سپرده سرمايه‌گذاران را به سمت بازار سرمايه سوق مي‌دهد كه در ادامه منجر به ورود نقدينگي بازار سهام مي‌شود. اين نيز يكي از سياست‌هاي جديد دولت در حمايت از بازار سرمايه است.
ناجي در پاسخ به اينكه با توجه به هجوم خريد سهام شستا و در پيش بودن عرضه سهام 16 شركت و استقبال مردم از اين عرضه‌ها، به نظر شما اين استقبال تا كجا ادامه خواهد داشت؟ گفت: عرضه‌هاي اوليه هميشه مورد استقبال بازار سرمايه قرارگرفته است و با هجوم نقدينگي به بازار سرمايه و لزوم استفاده هلدينگ‌هاي بزرگ از اين فرصت شركت‌هاي شستا، ستاد فرمان اجراي امام و بنياد مستضعفان طي هفته گذشته ابراز علاقه كرده‌اند كه شركت‌هاي خود را وارد بازار سهام كنند. همچنين اين عمل به شفافيت مالي اين شركت‌ها كمك شاياني مي‌كند و از طرفي نقدينگي مورد نياز اين شركت‌ها نيز تامين مي‌شود و براي ساير پروژه‌هاي اين هلدينگ‌ها نيز موثر است. اصولا استقبال بازار سرمايه از عرضه‌هاي اوليه هميشگي بوده و بنا بر شرايط بازار سرمايه‌گذاران از اين‌گونه شركت‌ها حمايت مي‌كنند. بنا بر شرايط بازار ميزان رشد اين سهم‌ها متفاوت بوده و بسته به قيمتي كه عرضه مي‌شوند و قيمتي كه مي‌ارزند، مي‌توانند رشد كنند. 
اين كارشناس بازار سرمايه در پاسخ به اين سوال كه از نظر شما دليل حمايت دولت از بازار سرمايه چيست و چه تاثيري بر بورس اوراق بهادار دارد؟ گفت: در گذشته و مقاطع زماني مختلف تعارض زيادي بين سرمايه‌گذاران حقيقي، حقوقي و سياست‌هاي دولت به وجود مي‌آمد. در مواقعي دولت با رشد بازار مسكن موافق نبود اما با هجوم سرمايه‌گذاران باعث رشد قيمت مسكن مي‌شد. يا در مواقعي دولت با رشد قيمت ارز موافق نبود، اما هجوم سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي باعث رشد نرخ ارز مي‌شد. اما در مقطع زماني حال حاضر هر دو اينها به دنبال رشد بازار سرمايه و كسب منفعت است. همچنين دولت نيز به دنبال فروش شركت‌هاي خود از طريق اين بازار و كسب نقدينگي جهت پوشش كسري بودجه است و سرمايه‌گذاران نيز به دليل نبود پتانسيل لازم در بازارهاي ديگر به دنبال كسب سود در اين بازار هستند. 
او با بيان اينكه در هفته‌اي كه گذشت اكثر بازار با رشد قيمتي بسيار خوبي مواجه بودند، افزود: به نظر مي‌رسد در هفته آتي نيز با ورود نقدينگي جديد به بازار سرمايه همچنان شاهد رشد بازار سرمايه در اكثر صنعت‌ها و صنايع مختلف باشيم. در نظرسنجي كه توسط ايسپا صورت گرفته است بيش از يك‌سوم جامعه آماري اعلام كرده‌اند هيچ پس‌اندازي ندارد. اين جامعه آماري مردم ايران بودند كه نشان مي‌دهد بيش از يك‌سوم مردم از وضعيت پس‌اندازي و معيشتي خوبي برخوردار نيستند. او اضافه كرد: 1.2 درصد از مردم نيز اذعان كرده‌اند كه در ارز و طلا سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه اين نيز نشان مي‌دهد دلارهاي مردمي نيز در قيمت ارز تاثيري ندارد. در اين آمار نيز 1.5 درصد از مردم نيز اعلام كرده‌اند كه در بازار سرمايه سرمايه‌گذاري كرده‌اند. چنانچه اين 1.5 درصد به 10 درصد برسد بسيار مي‌تواند براي اقتصاد مفيد و مولد باشد. بقيه اين افراد نيز همچنان سرمايه‌گذاري خود را در بازار مسكن و سپرده‌هاي بانكي انجام داده‌اند.
او اضافه كرد: در هفته گذشته عنوان شد كه شركت‌هاي تپ‌سي و ديجي كالا كه شركت‌هاي دانش‌بنيان محسوب مي‌شوند در راه بازار سرمايه هستند و شركت‌هايي از اين‌ دست نيز مي‌توانند وارد بازار سرمايه شوند و سبد سرمايه‌گذاري را براي سپرده‌گذاران متنوع‌تر و جذاب‌تر كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون