• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4630 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۶ ارديبهشت

نمايندگان از وضعيت شيوع كوويد-۱۹ در شهرهاي مختلف ايران مي‌گويند

صعود كرونايي؛ نزول معيشتي

محمدحسين فرهنگي، عضو كميسيون صنايع مجلس معتقد است كه «بايد به تدريج و با رعايت مسائل بهداشتي و تمهيدات لازم جريان زندگي برگردد.» هرچند همكاران ديگر او در «خانه ملت» از وضعيت نگران‌كننده شيوع كرونا در حوزه‌هاي انتخابيه‌شان خبر مي‌دهند، اما حتي برخي از اين نمايندگان هم معتقدند كه ادامه تعطيلي‌ها به ‌دليل وضعيت اقتصادي بد مردم، شرايط را در آينده دشوارتر خواهد كرد. در عين حال با وجود اينكه برخي نمايندگان و مسوولان از جمله اعضاي دولت موافق بازگشت مردم بر سر كسب و كارهاي‌شان هستند، اما رييس سازمان نظام پزشكي «هرگونه تعجيل در بازگشايي غيرضروري و غير قابل‌كنترل مكان‌هاي تجمعي از قبيل اماكن مذهبي، مدارس، دانشگاه‌ها و... را موجب گسترش بيماري و آسيب جان و سلامت مردم و هدر رفتن زحمات گذشته و فرسودگي كادر درماني كشور» مي‌داند. محمدرضا ظفرقندي كه اين موضوع را در نامه روز پنجشنبه خود خطاب به رييس‌جمهوري مطرح كرده، معتقد است كه تصميم‌ها و سياستگذاري‌هاي كلان و تاريخي ستاد ملي تاثير قطعي و حياتي بر هدف اصلي و انساني «اولويت حفظ جان و سلامت مردم و انسان‌ها بر همه امور ديگر» خواهد داشت. نكته‌اي كه اگرچه ازسوي نمايندگان مجلس، مورد توجه قرار گرفته اما شايد به دلايل عمدتا اقتصادي، چندان با آن موافق نباشند. محمدحسين فرهنگي از جمله نمايندگاني است كه معتقد است: «كنار پيشگيري و درمان چاره‌اي جز همزيستي با بيماري كرونا نداريم.» اين عضو اصولگراي كميسيون صنايع مجلس برهمين اساس بر ضرورت فعال شدن مجدد كسب‌وكارها با فاصله‌گذاري و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي تاكيد كرده و پيشنهاد مي‌دهد كه ستاد ملي مبارزه با كرونا كه زيرنظر مستقيم رييس‌جمهوري فعاليت مي‌كند، اقلام بهداشتي را با قيمت و روش مناسب مثلا توزيع درب منازل در اختيار عموم جامعه قرار گيرد. نماينده اصولگراي تبريز در مجلس به ايسنا مي‌گويد: بعد از اينكه امكاناتي نظير ماسك و دستكش و غيره را در اختيار مردم قرار داديم، همان‌طور كه ظاهرا دولت هم برنامه دارد، مردم بايد با فاصله‌گذاري و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و ضدعفوني محيط‌هاي مختلف به سر كار خود برگردند. او معتقد است كه نمي‌توان همه ‌جا را تعطيل كرد و در توضيح اين مساله مي‌گويد: «بسياري روزمزد زندگي مي‌كنند و درآمد ثابتي ندارند و تداوم اين وضعيت ممكن است آثار سوء گسترده‌تري مثل بروز برخي ناهنجاري‌ها را به دنبال داشته باشد.» اين همان نكته‌اي است كه نماينده اصلاح‌طلب مردم شيراز در مجلس هم به شكلي ديگر آن را مطرح كرده است: «امروز مردم از نظر معاش در مضيقه هستند، جمعيت قابل‌توجهي كارشان دستفروشي و كارگري است و به ‌صورت روزمره معاش‌شان را تامين مي‌كنند اما با شيوع كرونا خانه‌نشين شدند؛ اين وضعيت شايد براي يك هفته و 10 روز قابل‌قبول باشد اما بيشتر كه بگذرد، قابل‌قبول نيست و منجر به اتفاقات بدي مي‌شود.» به گفته اكبري، بركسي پوشيده نيست دولت با محدوديت منابع روبه‌رو است و مي‌دانيم وضعيت درآمدي‌اش چگونه است بنابراين مردم بايد خودشان فاصله فيزيكي را رعايت كنند و وسواس داشته باشند تا به بيماري مبتلا نشوند. او با وجود اينكه از افزايش سير مبتلايان به كرونا خبر مي‌دهد و مي‌گويد كه در استان فارس تا ۷ تا ۸ روز گذشته بيماري كرونا به خوبي كنترل شده بود اما پس از اينكه منع رفت و آمدها آزاد شد و ترددها صورت گرفت، سير مبتلايان به كرونا در اين استان زياد شد، همزمان به ايلنا گفته است كساني كه مي‌توانند از شيوع موج دوم جلوگيري كنند، خود مردم هستند.

 

افزايش مبتلايان به كروناويروس

اكبري اما تنها نماينده‌اي نيست كه از افزايش شيوع كرونا در حوزه انتخابيه‌اش خبر داده، نماينده مردم دزفول در مجلس هم با بيان اينكه «شيوع كرونا تحت تاثير ميزان رعايت قرنطينه كنترل و مهار مي‌شود»، باتوجه به حضور مسافران هرچند كم‌تعداد نوروزي در استان خوزستان، از افزايش تعداد مبتلايان به كوويد-۱۹ در اين استان و شهر دزفول گفته است. عباس پاپي‌زاده همچنين معتقد است كه بايد واقعيت را به صورت درست و دقيق به مردم منتقل كرد و تاكيد مي‌كند كه اگر مسائل را به صورت واقعي و دقيق به مردم منتقل كنيم و آنان در جريان واقعيت قرار بگيرند، قطعا نكات بهداشتي را با دقت و وسواس بيشتري رعايت خواهند كرد. همزمان با نماينده اصولگراي دزفول در مجلس، نمايندگان اصلاح‌طلب اروميه و زاهدان هم از سير صعودي آمار مبتلايان به اين ويروس در حوزه‌هاي انتخابيه خود خبر داده‌اند. نماينده اصلاح‌طلب مردم اروميه در مجلس با بيان اينكه «روند شيوع بيماري كرونا در استان آذربايجان غربي رو به افزايش است»، اعلام كرد كه «۸ درصد مرگ و مير روزانه از اين بيماري براي آذربايجان غربي است» و اين استان كه در روزهاي اول شيوع بيماري از ويروس در امان بوده، امروز جزو «استان‌هاي پيشرو در شيوع كروناست.» سيد هادي بهادري همچنين با انتقاد از نبود «نظارت كافي روي فاصله‌گذاري اجتماعي در اين استان» درباره وضعيت بد معيشتي شهروندان در اين استان هم توضيحاتي ارايه كرد: «متاسفانه استان آذربايجان غربي جزو استان‌هاي محروم است، درآمد سرانه در اين استان از نصف درآمد كشور هم كمتر است و از نظر وضعيت معيشت و اقتصاد جزو استان‌هاي ضعيف به حساب مي‌آييم. در بحران كرونا آسيب‌هاي اقتصادي بيشتر خودش را نشان مي‌دهد. مشاغل مرتبط با خدمات بيشترين آسيب را ديده‌اند. كارگران فصلي و ساختماني، اغذيه‌فروشي‌ها و ... وضعيت ناجوري دارند.» مردم سيستان و بلوچستان هم مانند مردم اروميه و بسياري از مردم كشور، از وضعيت بد معيشتي رنج مي‌برند. به گفته عليم يارمحمدي، نماينده اصلاح‌طلب مردم زاهدان، باتوجه به اينكه مردم اين استان حدود ۷۴ درصد زير خط فقر امنيت غذايي هستند و شغل ثابتي ندارند و اغلب به صورت روزانه فعاليت مي‌كنند و روزمزد هستند و با وجود اينكه حتي با اوج گرفتن كرونا هم اين مردم دست از فعاليت نكشيدند اما پس از اينكه مجوز شروع به كار و فعاليت از سوي دولت داده شد، آمار مبتلايان صعودي شد.

 

تاثيرات نگران‌كننده وضعيت معيشتي

موضوع وضعيت بد معيشتي مردم اما تنها به كرونا برنمي‌گردد. پيش از شيوع كرونا هم به دليل تحريم‌ها بسياري از كسب و كارها با مشكل مواجه شده بودند. همان‌طور كه يكي از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم مي‌گويد: «ما ازگذشته شاهد مشكلاتي همچون تحريم و فشارهاي اقتصادي بوديم كه اين بحران ايجاد شده خود موجب افزايش مشكلات شد.» داوود محمدي در عين حال كه معتقد است مواجهه با شيوع كرونا يك موضوع جهاني است و مساله‌اي نيست كه صرفا مختص كشور ما باشد، به ايسنا مي‌گويد: «مردم ما از فهم لازم برخوردار بوده و مي‌دانند شيوع كرونا مساله‌اي نيست كه دولت و نظام نقشي در آن داشته باشند، در واقع مي‌دانند اين موضوع جهاني است، كشورهاي ديگر در مبارزه با شيوع كرونا نتوانستند بسيار مطلوب عمل كنند با وجود اينكه مثلا كشورهاي اروپايي به ‌لحاظ تجهيزات پزشكي و بهداشتي شرايط بهتري نسبت به ما دارند. در كشور ايران اگر بخواهيم يك ارزيابي صحيح داشته باشيم، بايد گفت امروز كشور در اين بحران از شرايط بهتري نسبت به ساير كشورها برخوردار است.» به‌گفته اين نماينده مردم تهران در مجلس، فشار اقتصادي و معيشتي بر مردم زياد است، به همين جهت تبعات نگران‌كننده‌اي را در آينده به لحاظ سياسي و اقتصادي شاهد خواهيم بود. دولت و مسوولان در اين زمينه اقدامات خوبي انجام دادند، اگرچه بحث معيشتي و فشارهاي اقتصادي تاثيرات نگران‌كننده‌اي بر مردم گذاشته است ولي به علت دركي كه مردم دارند سعي خواهند كرد كه به دولت و مسوولان كمك كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون