• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4630 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۶ ارديبهشت

استاندار خوزستان وضعيت نامناسب اين خطه در شيوع كرونا را تشريح كرد

نگراني‌هاي جديد از شيوع كرونا

گروه اجتماعي

شيوع ويروس كرونا در استان خوزستان به وضعيت بحراني رسيده، اما مسوولان وزارت بهداشت مي‌گويند در حال حاضر هيچ استاني در كشور از بابت تعداد مبتلايان و شيوع ويروس در وضعيت قرمز نيست. تاكيد سخنگوي وزارت بهداشت بر «قرمز نبودن هيچ يك از استان‌هاي كشور» در حالي است كه بنا بر هشدارهاي 10 روز اخير مسوولان استان خوزستان، نه تنها آمار ابتلا و بستري در برخي شهرهاي اين استان رو به افزايش است، بلكه به گفته استاندار خوزستان، شرق و غرب اهواز، خرمشهر، دزفول، رامشير و آبادان، حالا با علامت قرمز روي نقشه استان مشخص شده‌اند و از بابت افزايش تعداد مبتلايان در شرايط نگران‌كننده‌اي هستند. 

روز پنجشنبه و همزمان با بازديد معاون كل وزارت بهداشت از روند درمان مبتلايان كوويد 19 در استان خوزستان، غلامرضا شريعتي؛ استاندار خوزستان هشدار داد كه روند روزانه تحركات ويروس كرونا در اين استان و به خصوص در شهر اهواز «تزايدي» است. شريعتي در توضيح اين هشدار گفته بود: «با وجود كند شدن شيب ابتلا در كشور، سرعت ابتلا در شهر اهواز، نسبت به هفته گذشته افزايش يافته و خيز برداشته است. البته از ۲۶ فروردين ماه، تعداد آزمايشگاه‌هاي تشخيص كرونا در خوزستان به 4 واحد افزايش يافته (دو آزمايشگاه در اهواز، يك آزمايشگاه در دزفول و يك آزمايشگاه در آبادان) و طبيعي است كه با افزايش واحدهاي تشخيصي، آمار بيماران افزايش دارد و البته افزايش بيماريابي، امكان آلوده كردن ساير افراد را كاهش مي‌دهد. نتايج بيماريابي به ما مي‌گويد كه موارد سندروم تنفسي رو به كاهش، اما موارد مثبت آلودگي به ويروس كرونا رو به افزايش است كه نشان مي‌دهد با وجود گرما، هنوز از كرونا رها نشده‌ايم. البته با گذشت ۶۵ روز از بروز موارد مثبت آلودگي به ويروس كرونا، در كنترل بيماري مجرب‌تر شده‌ايم و درصد فوت، روز به روز كاهش مي‌يابد. در اين روزها هم موارد فوت در آبادان و اهواز كمتر بوده و تعداد بهبوديافتگان هم در همه دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها بالاي ۷۰ درصد بوده، اما افزايش ابتلا و مرگ زنان؛ به خصوص زنان خانه‌دار، افزايش ميانگين سني مبتلايان و افزايش فوتي‌هاي كمتر از 60 سال نسبت به هفته‌هاي قبل نشان مي‌دهد كه اولا، در هفته‌هاي اخير زنان بي‌مبالاتي كرده‌اند، ثانيا، افراد مسن نيازمند مراقبت بيشتري هستند چون اين افراد در صورت ابتلا، بيشتر در خطر مرگ هستند و ثالثا، با وجود آنكه افراد مسن، بيشتر مورد مراقبت قرار گرفته‌اند و آمار فوت در اين گروه سني كاهش يافته، اما افراد كمتر از ۶۰ سال كه بيماري زمينه‌اي هم نداشته‌اند، تصور كرده‌اند كه بيماري بر آنها غلبه نمي‌كند و بنابراين، مرتكب رفتارهاي پرخطر و ناديده گرفتن توصيه‌هاي مرتبط با رعايت فاصله اجتماعي شده‌اند. البته همچنان بيشترين آمار فوت در استان، مربوط به آن تعداد از مبتلايان كوويد 19 است كه داراي بيماري قلبي و عروقي، ديابت، فشار خون و مشكلات ريوي بوده‌اند.»
شريعتي كه هفته گذشته از افزايش تعداد بستري‌هاي كوويد 19 در سطح استان، ابراز نگراني كرده بود، دو روز قبل اين هشدار را ضميمه كرد كه اكنون كرونا در حال رفتن از شهر به روستاست و در توضيح مصاديق اين هشدار و تشريح وضعيت برخي مناطق پرخطر استان هم گفت: «يك رفتار خطرناك در يكي از روستاهاي رامشير موجب شد آمار ابتلا در آن منطقه، از چهار بيمار، در طول ۵۰ روز به ۹۵ بيمار برسد و رامشير از بابت تعداد مبتلايان، يك‌باره از انتها به ابتداي جدول رسيد. در هفتكل هم شاهد شرايط مشابه بوديم به اين معنا كه حضور دو خانواده در يك مراسم عزاداري، باعث شد اين شهرستان در رتبه بعدي قرار بگيرد. در روستاي جسانيه اهواز هم به علت رعايت نشدن توصيه‌ها، شاهد افزايش ابتلا بوديم كه اين روستا قرنطينه شد. حالا تعداد بيماران در رامشير، جسانيه اهواز، ميداوود و روستاهاي اطراف باغملك افزايش يافته و رامشير، هفتكل و هويزه زنگ خطري براي ما هستند، آبادان، شوشتر و انديمشك هم شرايط بدي داشتند اما با همراهي مردم و مداخلات ما، اكنون وضعيت بهتري دارند. در خرمشهر، آمار ابتلا رو به كاهش است اما در اهواز، مناطقي مانند گلستان، عين ۲، كيانپارس و باهنر در رده مناطق پر خطر به دليل تعداد بالاي مبتلايان هستند.»
آنچه حالا استاندار خوزستان را به ‌شدت نگران كرده، برخي رفتارهاي پرخطر قبايل جنوب است كه با اصرار بر برگزاري برخي آداب و رسوم همانند ايام عادي، توصيه‌هاي بهداشتي را ناديده مي‌گيرند. چند روز قبل، فرماندار رامشير هشدار داده بود كه در پي بي‌احتياطي جمعي در روز سيزدهم فروردين‌ماه در روستاي «طبره» (از توابع بخش مركزي شهرستان رامشير)، طغيان بيماري در دو روستاي «مطبگ » و «رميله» با جمعيت هزار و ۹۰۰ نفري اتفاق افتاده و 70 نفر از اهالي اين روستاها به كوويد 19 مبتلا شده و بستري يا قرنطينه شده‌اند. 
معاون بهداشت دانشكده علوم پزشكي آبادان هم اخيرا در توضيح علت بالا بودن آمار ابتلا در خرمشهر گفته بود كه بافت خاص جمعيت اين شهرستان، ارتباط با ساير نقاط كشور و به خصوص، تداوم برگزاري مراسم عروسي و عزا در خرمشهر يكي از مهم‌ترين دلايل اين افزايش بوده است. 
افزايش آمار مبتلايان در اين استان، در حالي است كه استان خوزستان طي دو ماه گذشته، در مقايسه با تمام استان‌ها در رده پايين‌تري ايستاده بود و به گفته استاندار، با وجود آنكه نرخ ابتلا در كل كشور 0.1 درصد بود، اما در استان خوزستان 0.02 درصد بود. اما حالا به‌زعم مسوولان استاني، تراكم بالاي جمعيت در برخي كلانشهرهاي استان مي‌تواند يكي از دلايل رشد آمار ابتلا باشد علاوه بر آنكه فرماندار اهواز هم دو روز قبل در توضيح علت اين افزايش در مركز استان، ساكنان اهواز را خطاب گلايه‌هاي خود قرار داد و ضمن آنكه بر افزايش نمونه‌گيري و بيماريابي به عنوان يكي از دلايل رشد آمار مبتلايان تاكيد مي‌كرد، رفع محدوديت‌هاي تردد در سطح شهرها و اماكن عمومي، بازگشايي مشاغل و بي‌توجهي مردم به رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي را از علل افزايش مبتلايان كوويد 19 در اين شهر برشمرد و گفت: «از حدود ۱۰ روز پيش نمونه‌برداري سرپايي از مردم اهواز آغاز شده و 8 هزار نفر از مردم اين شهر، تست تشخيصي كرونا داده‌اند كه با افزايش نمونه‌گيري، شناسايي مبتلايان هم افزايش مي‌يابد و شناسايي به موقع ناقلان بدون علامت، در درمان زودتر و جلوگيري از آلوده شدن افراد بيشتر، تاثيرگذار است. اما رفع محدوديت‌ها و بازگشايي مشاغل كم‌ خطر يا با ريسك متوسط و حضور پررنگ مردم در خيابان‌ها و بازارها و بي‌توجه به رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي، سرعت انتشار ابتلا را هم افزايش داده است.»
اولين موارد ابتلا به كوويد 19 در استان خوزستان، 7 اسفند و يك هفته بعد از اعلام رسمي مرگ دو مبتلاي كوويد 19 در قم، ثبت شد. آن زمان و در حالي كه ويروس كرونا، مساحت كشور چين را درنورديده بود اما هنوز از پاندمي در جهان خبري نبود، فرضياتي با محوريت مصونيت نسبي مناطق گرمسير از اپيدمي كوويد 19 و كاهش فعاليت ويروس در هواي گرم مطرح مي‌شد، اما حالا كه مسوولان استان خوزستان درباره افزايش تعداد مبتلايان در برخي شهرهاي استان هشدار داده و شرايط برخي شهرها را نگران‌كننده ارزيابي كرده‌اند، به نظر مي‌رسد يكي از آخرين اميدها به پايان حيات اين ويروس هم باطل شده چون ديروز سازمان هواشناسي اعلام مي‌كرد كه دماي هوا در اين استان و ظرف روزهاي آينده رو به افزايش خواهد بود و به 33 درجه بالاي صفر مي‌رسد. 
در حالي كه وزارت بهداشت، تفكيك استاني ابتلا به كوويد 19 را از هفته اول فروردين ماه از گزارش روزانه خود حذف كرده، دو روز قبل و به گفته يكي از مسوولان استاني خوزستان، تا روز پنجشنبه، شمار كل مبتلايان در اين استان به هزار و 912 نفر رسيده كه از اين تعداد، 170 نفر فوت كرده‌اند. 
ابتداي فروردين ماه، سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز اعلام كرد: «هر ۲ ساعت يك نفر در استان خوزستان به كوويد 19 مبتلا مي‌شود و هر ۱۵ ساعت، يك نفر در اين استان به دليل ابتلا به اين ويروس جان خود را از دست مي‌دهد. اگر مردم توصيه‌هاي بهداشتي را رعايت نكنند هفته آينده با يك پيك بيماري مواجه خواهيم شد و روزانه ۱۰۰ مبتلاي جديد به ويروس كرونا خواهيم داشت ضمن آنكه آمار مرگ‌ومير افزايش مي‌يابد. با احتساب جمعيت پنج ميليون نفري استان، اگر ۷۰ درصد مردم به آن مبتلا شوند و از اين تعداد 3.5 درصد فوت كنند، تعداد مرگ و ميرها در استان به ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر خواهد رسيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون