• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4635 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۱ ارديبهشت

در واكنش به يك فراخوان كه در روزگار سيطره كرونا منتشر شد

چه مظلومند اين اهالي سينما

سعيد هنرمند

۱. در آموزه‌هاي عرفي-كلامي جامعه، شهروندان واژه «دله» را هم‌رديف با معاني: طمعكار، حريص، چشم‌چران، شخصي كه سيري ندارد، شكم‌باره، هرزه، دزد و بسياري واژگان تلخ و بد معناي ديگر قرار داده‌اند.

۲. سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باتوجه به توقف توليد آثار سينمايي به دليل شيوع بيماري كوويد 19 و آثار عميق بيكاري ناشي از اين ركود توليد و در نتيجه تحت فشار قرار گرفتن اقتصادي عوامل توليد فيلم (كه اكثريت قريب به اتفاق اين عزيزان شرايط زندگي متوسط رو به پاييني دارند) با راه‌اندازي يك سامانه ثبت‌نام تصميم به شناسايي آسيب‌پذيرترين افراد اين حرفه گرفت و نزديك به چهار هزار نفر در اين سامانه وضعيت مالي و كاري خود را اعلام كردند تا اگر سازمان موفق به تامين اعتبار شد، آن بودجه را در ميان اعضاي واجد شرايط تقسيم و تقديم كند و پس از پايان مهلت ثبت‌نام سازمان سينمايي ليستي را روي خروجي سايت خود قرار داده كه در آن به تعداد افراد ثبت‌نام‌كننده هر صنف سينمايي اشاره كه براي دريافت كمك هزينه يا بسته معيشتي (در تمام سنوات گذشته بالاترين كمك پرداختي به اعضاي صنوف خانه سينما تحت عنوان عيدي مبلغ ششصد هزار تومان بوده است) باتوجه به شرايط فعلي بعيد به نظر مي‌رسد كه مبلغي بيش از يك ميليون به اعضاي داراي اولويت پرداخت شود. 
۳. در سينما اصلي‌ترين شخص كه باني توليد يك اثر مي‌شود تهيه‌كننده است، ايشان كارفرما و رييس تمامي عوامل اعم از فيلمبردار و كارگردان و بازيگران است و مهم‌تر از همه، تمامي مالكيت فيلم نيز براي ايشان است (مگر اينكه بخشي از توليد و پخش فيلم را با شخص ديگري شريك شده باشد) پرداخت حقوق عوامل و بازيگران، پرداخت هزينه‌هاي: ساخت دكور، دوخت لباس، اجاره و خريد تجهيزات فيلمبرداري و نورپردازي و بسياري هزينه‌هاي ديگر با تهيه‌كننده است، در شرايط كنوني براي توليد يك اثر سينمايي به يك بازيگر استار و چند بازيگر معمولي و كمترين ميزان هزينه‌هاي ديگر حداقل پنج ميليارد تومان بودجه نياز دارد. اصولا تهيه‌كننده شدن در سينما شغلي نيست كه كسي صرفا با درس خواندن و علاقه به آن برسد، اولين و مهم‌ترين شرط لازم براي تهيه‌كننده شدن پول است، (البته گاهي شخصي خارج از سينما تحت عنوان اسپانسر يا سرمايه‌گذار هزينه توليد يك فيلم از طريق يك تهيه‌كننده مي‌پردازد و غالبا اين افراد سراغ تهيه‌كنندگان خوشنام و معتبر مي‌روند) به همين دليل هم هست كه تهيه‌كنندگان سينما به لحاظ مالي افرادي هستند كه در رفاه زندگي مي‌كنند و داراي ماشين و خانه‌هاي گران‌قيمت هستند. 
۴. براساس ليست انتشار يافته در سايت سازمان سينمايي، ۴۱ نفر از تهيه‌كنندگان سينما كه 
۳۳ نفر آنها عضو صنف هم‌ هستند براي دريافت كمك هزينه جزيي ثبت‌نام كرده‌اند. تهيه‌كنندگاني كه قرار است پول‌هاي‌شان را در سينما خرج كنند، اگر تعداد تهيه‌كنندگان ثبت‌نام‌كننده كمتر از پنج نفر بود شايد به چشم نمي‌آمد اما ثبت‌نام ۳۳ عضو يعني اين اشخاص ابراز نياز به اندك مبلغي كرده‌اند كه پرداخت يا عدم پرداخت هنوز مشخص نيست. 
۵. تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل 
عضو صنف طراحان فني و مجريان صحنه سينما

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون