• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4640 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت

هشدار مطهري به اقتدارگرايان در آخرين نطق نمايندگي‌اش

مجلس بعد مطيع نخواهد بود

علي مطهري، در طول مجالس هشتم، نهم و دهم همواره جزو صريح‌ترين نمايندگان مجلس بود. چه آن زمان كه به عنوان اصولگرا در پارلمان حضور داشت و چه آن زمان كه با «ليست اميد» اصلاح‌طلبان راهي ساختمان سبز ميدان بهارستان شد و برخلاف بسياري از افراد تا انتها به فراكسيون اميد و اقدامات تشكيلاتي‌اش احترام گذاشت. نام او يادآور اظهارات و نطق‌هاي جنجالي بسياري در تاريخ پارلمان‌هاي ايران است؛ چنانكه در جريان نهمين دوره مجلس كه عمده نمايندگان را اصولگرايان تندرو تشكيل مي‌دادند، در نطقي جنجالي كه بيست‌ويكم دي‌ماه 93 از تريبون پارلمان ايراد شد، به مراسم «9 دي» و نوع واكنش اصولگرايان به آن انتقاد كرد و گفت كه «اگر 9 دي روز تفرقه باشد، ديگر يوم‌الله نيست.» او آن روز همچنين ادامه حصر ميرحسين موسوي، زهرا رهنورد و مهدي كروبي را غيرقانوني خواند؛ اظهاراتي كه با واكنش تند و صريح اصولگرايان مواجه شد. اصولگرايان پارلمان كه در جريان انتخابات اسفندماه 94 تعداد قابل‌توجهي از آنان با راي مردم مجبور به خداحافظي با پارلمان شدند، آن روز ميان اظهارات مطهري با شعارهاي «مرگ بر فتنه‌گر» سبب توقف نطق اين نماينده مجلس شدند.

 

«كف‌گرگي» براي دفاع از «آزادي بيان»

محمدحسن ابوترابي‌فرد كه آن روزها به عنوان نايب‌رييس مجلس، در غياب لاريجاني جلسه را اداره مي‌كرد، كوشيد جو حاكم بر صحن بهارستان را آرام كند، در اقدامي كم‌سابقه، پيش از پايان نطق مطهري، به‌گفته‌هاي اين نماينده مجلس واكنش نشان داد و تاكيد كرد كه «برخورد نظام» با معترضان به انتخابات پرحاشيه سال 88 «همراه با رأفت اسلامي» بوده است. مطهري هم كه ناگزير سكوت اختيار كرده بود، پس از پايان گفته‌هاي ابوترابي به رفتار او اعتراض كرد و به ادامه نطقش پرداخت اما هجوم نمايندگان عمدتا اصولگراي آن روزهاي مجلس به جايگاه ناطقان كه حتي به برخورد فيزيكي ميان مطهري و تني چند از آنان انجاميد، سبب شد تا نطق علي مطهري ناتمام بماند و يكي از جنجالي‌ترين صحنه‌هاي پارلمان را رقم زد؛ زماني كه رييس جلسه مجبور شد آيين‌نامه را زير پا بگذارد و براي كنترل تنش عجيب‌ و غريب صحن، پايان زودهنگام جلسه را اعلام كند. هرچند مطهري هم آنچنان مظلوم، نظاره‌گر ماجرا نبود و واكنش او به حمله پايداري‌ها براي اينكه مانع از نطقش شوند، در ادامه «كف‌گرگي» را هم وارد ادبيات سياسي-رسانه‌اي ايران كرد. او همين اواخر، وقتي به‌ مناسبت روز دانشجو در جمع گروهي از دانشجويان سخنراني مي‌كرد، به آن نطق جنجالي اشاره كرد و درباره غائله كف‌گرگي هم اين‌طور توضيح داد كه «يكي، كتم را مي‌كشيد كه مرا پايين بكشد و من هم او را هل دادم، طوري كه 5 متر آن‌ورتر رفت. بعد گفتند فلاني «كف‌گرگي» زده كه البته گاهي كف‌گرگي هم براي كساني كه جلوي آزادي بيان را مي‌گيرند، لازم است.» اين اما اولين و آخرين اقدام يكي از صريح‌ترين نمايندگان تاريخ مجالس ايران نبود. مطهري، طول سال‌هاي اخير و به‌طور كلي در دوران فعاليتش در مجلس دهم نيز نطق‌ها و اظهارات و البته نامه‌هاي سرگشاده جنجالي كم ندارد. بارها از دخالت‌ها در امور پارلمان از سوي نهادهاي بيروني گلايه كرد و بر لزوم رفع حصر كه آن را غيرقانوني خوانده، تاكيد كرد. سوال اين نماينده تهران در مجلس دهم از وزير دادگستري درباره حصر كه صف‌آرايي رسمي و علني موافقان و مخالفان اين مهم در پارلمان را سبب شد كنار درخواست‌هاي پرتعدادش از رييس قوه قضاييه، رييس‌جمهوري و رييس مجلس براي حل اين معضل از جمله صحنه‌هاي خاطرانگيزي شود كه به‌واسطه حضور مطهري در پارلمان خلق شده است. اين نماينده مجلس از معدود افرادي بود كه بعد از افشاي اشتباه اطلاعاتي رخ داده در قبال مازيار ابراهيمي و ساير متهمان به ترور دانشمندان هسته‌اي، در قبال اين مساله ساكت نماند و خواستار عذرخواهي نهادهاي اطلاعاتي و حاكميتي شد. صراحت لهجه علي مطهري در جريان جلسه روز گذشته پارلمان و در جريان نطق ميان دستورش كه در آخرين نطقش در قامت نماينده مجلس حداقل تا 4 سال آينده بود نيز ادامه داشت. مطهري در نشست روز گذشته از عوامل محدود‌كننده دهمين دوره مجلس، نوع برخوردهاي صورت گرفته با معترضان به افزايش قيمت بنزين و مقصر حوادث خونين آبان‌ماه 98 و البته چندوچون پارلمان يازدهم سخن گفت تا خداحافظي باشكوهي با پارلمان داشته باشد و نشان دهد كه به‌رغم رد صلاحيت، حاضر به كنار گذاشتن صراحت لهجه و دفاع از آزادي و آزادگي نيست.

 

دفاع از اصلاحيه انتخاباتي

اين نماينده تهران در دهمين دوره مجلس در جريان اظهاراتش با بيان اينكه «اعتراض نمايندگان بر رفتار شوراي نگهبان جنبه شخصي ندارد و چنين نيست كه چون خود نماينده رد صلاحيت شده اعتراض كند»، اظهار كرد: «هنگام بررسي اصلاح قانون انتخابات شاهد بوديد كه اصولگرا و اصلاح‌طلب چه كساني كه صلاحيت‌شان رد شده بود و چه افرادي كه صلاحيت‌شان رد نشده بود همه تلاش داشتند اين موضوع به سرانجام برسد و نگراني‌هايي در اين باره داشتند. شوراي نگهبان بايد تجديدنظري در رفتار خود داشته باشد، مخصوصا كه در اين دوره عامل جديدي به خاطر اظهارنظرها در موضوع رد صلاحيت مطرح بود. اساسا چنين چيزي در قانون اساسي نداريم. مي‌گويند اين را گفتي بايد چنين چيزي مي‌گفتي. اين به شما چه ربطي دارد كه نمايندگان چه بگويند؟ ماهيت مجلس اين است كه هر شخصي حرف خودش را بزند و فردا روزي نماينده‌اي ديگر بيايد سخن ديگري را مطرح كند.» مطهري همچنين در بخش ديگري از اظهاراتش با رد برخي مطالب مطرح شده مبني بر مطيع بودن نمايندگان يازدهمين دوره مجلس گفت: «خيال نكنيد كه مجلس يازدهم، مجلس مطيعي خواهد بود. ميان همين نمايندگان مجلس يازدهم، افراد حر و آزاده‌اي خواهند بود كه به رفتارهاي شما اعتراض خواهند كرد.» او همچنين در پاسخ به مباحث مطرح شده مبني بر كارآمدي مجلس دهم اظهار كرد: «گاهي مي‌گويند مجلس ناكارآمد است. مجلس دهم از مجلس نهم و هشتم ضعيف‌تر نبوده و در برخي نقاط قوي‌تر هم بود. اگر كارآمدي آن كاسته شده، نمي‌توان نقش عوامل خارجي را در اين موضوع ناديده گرفت.» او همچنين با اشاره به مواردي نظير ورود شوراي نگهبان به موضوع مدرك تحصيلي سينا كمال‌خاني، منتخب مردم تفرش آن هم پس از كسب راي مردم توسط او، بر لزوم حل اين مسائل اشاره كرد و خطاب به نمايندگان مجلس بعدي گفت: «ما كه ديگر از اين مجلس مي‌رويم اما مجلس يازدهم اين مسائل را دنبال كند.»

 

قصور آباني وزير كشور

اعتراضات صورت گرفته در آبان‌ماه 98 و نوع برخوردها با معترضان از ديگر مواردي بود كه مطهري به آن اشاره و اظهار كرد: «موضوع ديگر مساله استيضاح و مصلحت‌سنجي‌هايي است كه گاهي هيات‌رييسه انجام مي‌داد يا همچنين موضوع تاثيرپذيري از خارج مجلس، براي مثال استيضاح وزير كشور را در آبان يا آذرماه مطرح كرديم. وزير كشور مقصر اصلي حوادث آبان است كه در آن مدت افراد زيادي كشته شدند. ما هم برسر اين موضوع محكم ايستاده بوديم تا از حد نصاب نيفتد. از آقاي لاريجاني با وجود اينكه داماد ما هم هستند، انتقاد داريم ولي اجازه ندادند كه اين كار انجام شود. ابتدا به ما گفته شد اكنون شرايط مناسبي براي اين موضوع نيست و آن را به بعد از انتخابات موكول كنيد. حالا هم گفتند اين موضوع به‌دليل كرونا عقب بيفتد. حال بايد توجه كنيم هنوز هم دير نشده كه اين موضوع را در دستور جلسه بگذاريد، همه امضاكنندگان هم پاي امضاي‌شان هستند.»

 

نماينده مردميم، نه نظام

مطهري در بخش ديگري از اظهارات خود نمايندگان مجلس يازدهم را مخاطب قرار داد و با اشاره به وظايف آنان در قبال عموم جامعه خاطرنشان كرد: «مي‌گويند مجلس دهم ناكارآمد است اما نمي‌گذارند ما كارمان را انجام دهيم. لازم است مجلس يازدهم اين مساله سياست‌هاي كلي را برطرف كند؛ چراكه مجلس بسته مي‌شود اين سياست‌ها همچون قانون اساسي يا متمم قانون اساسي نيست. به مساله آزادي بيان و حقوق ملت اهميت بدهيد. شما نماينده كل مردم ايران هستيد، نه صرفا افرادي كه به شما راي دادند. شما نماينده نظام نيستيد. برخي به اشتباه فكر مي‌كنند كه نماينده نظام هستند؛ در صورتي كه شما نماينده مردم هستيد. اگر تزاحمي ميان حق نظام و حق مردم پيدا شد بايد ببينيد حق با كدام طرف است. اينكه به بهاي حفظ نظام حقوق افراد ضايع مي‌شود شما نبايد بي‌تفاوت باشيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون