• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4643 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ ارديبهشت

نامه هشدارآميز ظريف به دبيركل سازمان ملل متحد

هرگونه اقدام عليه قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت پيامدهاي جدي خواهد داشت

گروه ديپلماسي| جمهوري اسلامي ايران در حال استفاده از تمام ظرفيت‌هاي سياسي و ديپلماتيك خود براي مقابله با تحريم‌هاي اقتصادي، كارشكني‌هاي سياسي و تفسيرهاي حقوقي يك‌جانبه دولت ايالات متحده امريكا عليه تهران است. محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان ديپلماسي فعال همه‌جانبه‌اي را براي مقابله با سياست‌هاي ضدايراني كاخ سفيد در پيش گرفته و تقريبا مي‌توان گفت روزي نيست كه ظريف با انتشار توييتي يا گفت‌وگو با همتاهاي خود و حتي در جريان نامه‌نگاري‌هاي سياسي نسبت به عملكرد واشنگتن در قبال ايران و همچنين انفعال اروپايي‌ها هشدار ندهد. در سه ماه گذشته وزير خارجه كشورمان بارها تماس تلفني با آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل متحد داشته و در تمام اين تماس‌ها چند مساله را سوژه رايزني قرار داده است: تاكيد بر تبديل شدن تحريم‌هاي يك‌جانبه ايالات متحده به مانعي در مبارزه ايران با ويروس كرونا، تقبيح سكوت و انفعال جهاني در برابر اقدام‌ها و تصميم‌گيري‌هاي يك‌جانبه واشنگتن، اشاره به تاثير سكوت در برابر اقدام‌هاي يك‌جانبه ايالات متحده بر جايگاه سازمان ملل متحد و هشدار درباره فروپاشي برجام و قطعنامه 2231 مصوب ملل متحد. در همين راستا روز گذشته متن دومين نامه وزير خارجه كشورمان به دبيركل سازمان ملل متحد در سه ماه گذشته منتشر شد. همزمان با ارسال اين نامه، محمدجواد ظريف با جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز درباره فرجام برجام، اقدام‌هاي يك‌جانبه ايالات متحده و همچنين لزوم همكاري در مبارزه جهاني با ويروس كرونا هم گفت‌وگو كرد.

 

سازمان ملل متحد فورا به مسووليت دولت ايالات متحده رسيدگي كند

همزمان با دومين سالروز خروج غيرقانوني و بدون دستاورد ايالات متحده امريكا از برجام محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان در نامه‌اي خطاب به آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل متحد توجه وي به عنوان دبيركل سازمان ملل متحد را به برخي موضوعات مرتبط با خروج غيرقانوني ايالات متحده امريكا از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و همچنين اعمال غيرقانوني تحريم‌هاي يك‌جانبه آن دولت عليه ملت و دولت جمهوري اسلامي ايران كه در تناقض روشن با تعهدات آن دولت ذيل حقوق بين‌الملل است، همچنين توجه شوراي امنيت را به موضوعات مرتبط با نقض‌هاي فاحش، مكرر و مستمر منشور ملل متحد، علي‌الخصوص ماده ۲۵ توسط ايالات متحده كه اعتبار و تماميت سازمان ملل متحد را به مخاطره انداخته و صلح و امنيت بين‌المللي را تهديد مي‌كند، جلب كرد. وزير امور خارجه كشورمان در اين نامه با اشار به خروج يك‌جانبه و غيرقانوني ايالات متحده از برجام و خاتمه مشاركت آنان در برجام و اعمال مجدد تمامي تحريم‌هايي كه وفق برجام رفع شده بود و «ناپايبندي اساسي» نسبت به برجام در تناقض آشكار با قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت ملل متحد كه خود امريكا آن را ارايه كرده بود، تاكيد كرد: سازمان ملل متحد ‌بايد فورا به مسووليت دولت ايالات متحده رسيدگي كرده و آن دولت را به دليل تبعات اعمال متخلفانه‌اش كه در تناقض آشكار با منشور ملل متحد و حقوق بين‌الملل قرار دارد، پاسخگو كند. بي‌كيفرماني ايالات متحده در اين مورد و ساير موارد، به اعتبار سازمان ملل متحد به ‌شدت لطمه خواهد زد.

ظريف اعمال غيرقانوني ايالات متحده در بي‌اعتنايي آشكار به حقوق بين‌الملل و منشور ملل متحد را تضعيف‌كننده اصل حل و فصل مسالمت‌آميز اختلافات و به مخاطره انداختن چندجانبه‌گرايي و نهادهاي آن و حاكي از بازگشت به عصر فاجعه‌بار و شكست‌خورده ‌يك‌جانبه‌گرايي دانست كه باعث تشويق ناسازگاري و اعمال غيرقانوني مي‌شود كه همه آنها نشان‌دهنده تهديد واضح عليه صلح و امنيت بين‌المللي است. ظريف افزود: امريكا به خصوص از زمان روي كار آمدن دولت ترامپ تاكنون، بار ديگر به اقدامات قهرآميز يك‌جانبه متوسل شده و نه تنها تعهدات خود وفق برجام را انجام نداده، بلكه در مسير اجراي تعهدات ساير اعضاي برجام و دول عضو ملل متحد به‌طور اساسي مانع‌تراشي كرده است. خروج ايالات متحده از برجام و متعاقب آن اعمال مجدد تحريم‌هاي ظالمانه، جامع و يك‌جانبه خود عليه ايران ‌بايد به عنوان هشداري عليه صلح و امنيت بين‌المللي تلقي شود. وقت آن رسيده كه شوراي امنيت و اعضاي آن، اجراي كامل برجام توسط تمامي طرف‌ها را تضمين كنند و شوراي امنيت به جاي نظارت منفعلانه نسبت به تكرار چنين رويكردهاي توهين‌آميز ايالات متحده همراه با بي‌كيفرماني مطلق، اعمال مجدد تحريم‌هاي غيرقانوني عليه مردم ايران كه نقض منشور، قطعنامه ۲۲۳۱ و حقوق بين‌الملل است را قويا محكوم كند.

وزير امور خارجه كشورمان با ابراز اطمينان از اطلاع دبيركل سازمان ملل از گزارش‌هاي پانزده‌گانه و پي در پي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مورد راستي‌آزمايي پايبندي كامل ايران به تعهداتش وفق برجام افزود: به منظور اثبات حسن‌نيت خود مايلم بار ديگر اعلام كنم جمهوري اسلامي ايران به همكاري كامل و موثر خود با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه مي‌دهد. ظريف در اين نامه بعد از بيان ويژگي‌هاي اصلي قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت تاكيد كرد: بيانيه‌هاي مقامات امريكايي مبني بر قصد آنها براي اقدام عليه قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت بسيار نگران‌كننده و ممكن است اوضاع را به شرايط غيرقابل‌كنترل بكشاند و هرگونه اقدام عليه قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت و برخلاف اين چارچوب، پيامدهاي جدي براي دوام و پايداري شرايط توافق‌ شده به همراه خواهد داشت.

ظريف با استناد به تصريح نامه رييس‌جمهوري اسلامي ايران به همتايان خود در قالب 1+4 (۸ مه ۲۰۱۹) مبني بر اينكه هرگونه تحريم يا محدوديت جديد توسط شوراي امنيت خلاف تعهدات اساسي داده شده به مردم ايران است، تاكيد كرد: در چنين سناريويي، گزينه‌هاي ايران، همان‌طور كه قبلا به اعضاي باقيمانده در برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود و همه مسووليت آن بر عهده ايالات متحده و هر موجوديتي خواهد بود كه يا به ايالات متحده كمك كرده يا تلويحا در قبال رفتار غيرقانوني‌اش سكوت كند. همزمان محمدجواد ظريف با انتشار متن‌ نامه اخير به آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل متحد درباره اقدامات امريكا در صفحه توييترش نوشت: در دومين سالگرد پايان مشاركت امريكا در برجام، از آنتونيوگوترش دبيركل سازمان ملل درخواست كردم كه از ايالات متحده امريكا به خاطر تخطي از وظايفش و مجبور كردن ديگران به انجام چنين كاري حساب‌كشي شود. زورگويي قانون‌شكنانه، اعتبار سازمان ملل را به خطر مي‌اندازد و صلح و امنيت بين‌المللي را تهديد مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون