• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4643 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ ارديبهشت

محرز: گرما پاشنه آشيل كرونا نيست

مينو محرز، عضو كميته كشوري مبارزه با بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شايعه خاتمه كرونا با آغاز گرما را رد كرد و گفت: گرما در محيط باعث از بين رفتن سريع ويروس كرونا مي‌شود اما تاثير بسيار كمي در روند كاهش فاكتورهاي سرايت آن يا به ‌طور كلي نابودي آن دارد.
به گزارش ايرنا محرز ضمن ابراز نگراني از احتمال اوج‌گيري مجدد ويروس كرونا بر اثر شروع زودهنگام كار و فعاليت در جامعه، افزود: همه بيرون آمده‌اند و رعايت نمي‌كنند انگار كه اصلا ويروسي نيامده و نبوده! گويا فراموش كرده‌اند. اين در حالي است كه هنوز هم فاصله‌گذاري فيزيكي مهم‌ترين نكته و تنها راهي است كه در دنيا كنترل كرونا توسط آن صورت گرفته است. او با تاكيد بر اينكه مردم حتي المقدور و در موارد غيرضروري نبايد از خانه خارج شوند، تصريح كرد: خوشبختانه در ماه رمضان ماندن در خانه بيشتر شده و به امر مقابله با كرونا كمك كرده اما اگر رفت و آمدهاي روزمره و بي‌توجه به نكات بهداشتي تكرار و ادامه يابد، مشكل خواهيم داشت. محرز درباره شايعه‌اي كه در نخستين روزهاي كرونا منتشر شد مبني بر اينكه كرونا با شروع گرما از بين مي‌رود، خاطرنشان كرد: گرما در محيط باعث مي‌شود ويروس كرونا زودتر از بين برود اما تاثير بسيار كمي در روند كم شدن فاكتورهاي سرايت آن يا به ‌طور كلي از بين رفتن آن دارد. عضو ستاد ملي مقابله با كرونا، گزارش‌هايي كه از يك مركز تحقيقات مطالعات امريكايي به تازگي منتشر و در آن بيان شده كه ويروس جهش يافته و قدرت آن كم شده را خبر خوشي عنوان كرد كه در صورت تاييد صحت آن، كمك به كاهش يا از بين رفتن ويروس كرونا مي‌كند.
او همچنين توضيح داد: در صورت تاييد اين تحقيقات، مي‌توان گفت خود ويروس در حال كمك به بهبود شرايط ما است كه اگر اين روند ادامه يابد به‌طور قطع با عدم حضور در تجمعات، كنترل سفرها، خودداري از تماس‌ها و بيماريابي درست، مي‌توان زودتر به حد ثابت بيماري رسيد. محرز در بخش ديگري از پيش‌بيني‌هاي خود به ترسيم چشم‌انداز اين بيماري پرداخت و هشدار داد: با سردتر شدن هوا، ويروس آنفلوآنزا و كرونا با هم مخلوط شده و مشكل بزرگ‌تري در كمين افراد خواهد بود. بنابراين نبايد از ياد ببريم كه هنوز كرونا در دنيا وجود دارد و خطر افزايش آن مي‌رود. عضو ستاد ملي مقابله با كرونا، با تاكيد بر اينكه مردم فكر نكنند اين بيماري تمام شده و هنوز هستند مواردي كه تمام اعضاي خانواده كرونا گرفته‌اند، يادآور شد: پس تا كشف واكسن آن بايد نكات بهداشتي، ايمني و فاصله‌گذاري اجتماعي رعايت شود. او در پاسخ به اين پرسش كه افراد وقتي به هم مي‌رسند از هم سوال مي‌كنند كرونا كي تمام مي‌شود، صراحتا گفت: هنوز نمي‌دانيم؛ اگر خبرهاي جهش كرونا و كاهش يافتن قدرت بيماري‌زايي آن صحيح باشد مي‌توان ابراز اميدواري كرد كه ديگر به سرعت ادامه نخواهد يافت. اين فوق‌تخصص بيماري‌هاي عفوني همچنين ادامه داد: تقريبا اتفاقي كه براي ويروس سارس افتاد كه بعد از مبتلا كردن افراد بي‌شماري، از قدرت ويروس كم شد. در مورد كرونا هم قابل پيش‌بيني است كه پس از اينكه با قدرت سرايتش جمعيت زيادي را دربرگرفت جهش يابد و كم اثر شود. بنابراين اگر قدرت آن كمتر شود بيماري خفيف‌تر شده و مصونيت جامعه اتفاق مي‌افتد. عضو ستاد ملي مقابله با كرونا تاكيد كرد: در هر صورت افرادي كه به كرونا مبتلا نشده‌اند اگر در معرض آن قرار بگيرند، حتما مبتلا مي‌شوند و به بقيه هم انتقال مي‌دهند. پس فراموش نكنيم هنوز تنها راه مقابله، فاصله‌گذاري فيزيكي است و تا توزيع واكسن نمي‌توان گفت ويروس ديگر نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون