• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4647 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت

رييس‌جمهوري در نشست دولت با تاكيد بر لزوم به حداقل رساندن خطا در رزمايش‌ها:

دلايل حادثه كنارك به مردم توضيح داده شود

سخنگوي ارتش با رد شايعات در باره حادثه شناور «كنارك» تاكيد كرد

تمامي ابعاد حادثه  در دست بررسي است

 

گروه سياسي

نشست هيات دولت صبح روز چهارشنبه برگزار شد. نشستي كه همچون جلسات هفتگي 2 ماه گذشته عمدتا محتوايي يكسان داشت و رييس‌جمهوري اغلب از آخرين اقدامات دولت در مديريت كرونا در حوزه‌هاي مختلف گزارشي ارايه مي‌كرد و كنايه‌اي هم به ساكنان كاخ سفيد و عوامل تحريم‌هاي ضدانساني‌شان مي‌زد. با اين حال تفاوت جلسه ديروز تغيير و تحول كابينه و صندلي رضا رحماني، وزير بركنار شده صمت بود كه فعلا در اختيار حسين مدرس‌خياباني است. معاون سابق رحماني ديروز در جلسه هيات دولت به عنوان سرپرست جديد اين وزارتخانه عريض و طويل، بر صندلي وزير سابق تكيه زده ‌بود. روحاني البته با اشاره به حادثه ناوچه كنارك تاكيد كرد كه بايد دلايل اين موضوع بررسي و روشن شده و براي مردم توضيح داده شود. حال آنكه بررسي‌هاي صورت ‌گرفته در مورد خطاي انساني كه موجب اسقاط هواپيماي اوكرايني شد، هنوز نتيجه‌بخش نبوده و موضوع را روشن نكرده است.

 

جمع ناآشنا به سياست در كاخ سفيد

رييس‌جمهوري سخنراني خود را اين بار هم با فشار «تحريم‌ها» آغاز كرد. حسن روحاني اذعان كرد كه اگرچه در ابتلا به اين ويروس همه ملت‌ها سهيم هستند، اما هيچ ملتي نيست كه ۲ سال دايم زير ضربات شديد تحريم و حصر باشد و در آن شرايط اين بيماري و ويروس وارد آن كشور شود. او با تاكيد بر اينكه ۲ سال تمام است كه در برابر بدترين حكومت قرار گرفتيم، گفت: «يك جمع ناآشنا در كاخ سفيد هستند و واقعا وقتي آدم به وزير خارجه اين رژيم نگاه مي‌كند مثل اينكه الفباي سياست در عمرش نديده و نخوانده است. امريكا هميشه تروريست بوده ولي تا اين حد، بي‌سابقه است كه حتي در زمان بيماري عالمگير كرونا، براي ورود دارو به كشور مشكل ايجاد كند.» او البته همان‌طور كه از تحريم‌هاي ضدبشري امريكا گلايه كرد به «پدر و پسري عجيب و غريب و بي‌نظير در همسايگي جنوب كشور» نيز اشاره كرد كه ظاهرا منظورش ملك‌عبدالله پادشاه و محمد بن‌سلمان، وليعهد دولت سعودي بود. آنجا كه در كلامي كنايه‌آميز آنها را «آزمايش الهي» خواند و در عين حال ادامه داد: «خداوند همچنين همسايگان خوبي هم نصيب ما كرده و ‌جز آن يكي، دو تا، بقيه همه خوب هستند و ما كنارشان هستيم.»

بار سنگين بر دوش وزارت صمت

رييس‌جمهوري در ادامه با تاكيد بر اينكه تمام مسوولان كشور در معرض آزمايشي الهي قرار گرفته‌اند، از تلاش شبانه‌روزي آنها در ۴ ماه گذشته گفت. از وزارت بهداشت و كادر پزشكي قدرداني و البته يادي از وزارت صمت كرد كه «بار سنگين پشتيباني» را در اين مدت بر دوش كشيده است. او البته تلويحا به خواست محقق نشده، دولت براي تشكيل وزارت بازرگاني مجددا اشاره كرد و گفت كه اين وزارتخانه عملا مجموعه‌اي از 4 وزارتخانه صنعت، صنايع سنگين، معادن و بازرگاني است و مسووليت سنگيني بر دوش دارد. روحاني در ادامه تاكيد كرد كه وزارت اقتصاد، بانك مركزي و سازمان برنامه و بودجه نيز تا پايان خرداد تسهيلات درنظر گرفته شده را به همه واجدين پرداخت خواهند كرد. رييس دولت دوازدهم با اشاره به سهام عدالت و برنامه‌ريزي صورت گرفته براي آن تاكيد كرد كه فروش آن به سهل‌ترين روش ممكن انجام خواهد شد و مصوبه شوراي عالي بورس در زمينه كمك بانك‌ها براي فروش بورس را خوشحال‌كننده توصيف كرد و توضيح داد كه هر كس بخواهد سهام خود را بفروشد، مي‌تواند به بانك مراجعه كند و وكالت دهد تا آن بانك سهامش را بفروشد و پولش را به صاحب سهام باز گرداند.

 

تقدير از صداوسيما

از آنجا كه در روزهاي گذشته شاهد افزايش قيمت سكه و برخي خودروهاي توليد داخل و حتي اقلام ضدعفوني بوديم، روحاني در ادامه از تلاش دولت براي جلوگيري از فشار مضاعف به مردم گفت و تاكيد كرد كه بايد قيمت اجناس در بازار كنترل شود. رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنانش به بازگشايي مساجد براي برگزاري مراسم شب‌هاي قدر با دستورالعمل‌هاي ويژه پرداخت و گفت با اينكه نگراني‌هايي نسبت به رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي ازسوي مردم وجود داشت اما مردم شب گذشته «همه اصول را مراعات كرده و تمدن اسلامي و ايراني و سرمايه اجتماعي را نشان دادند.» او با تجليل از تلاش خوب صداوسيما براي انتقال حال معنوي شب‌هاي قدر به مردم از طريق تلويزيون و از اماكن مقدس مذهبي گفت: «مردم در اماكن مقدس نبودند، اما همگي دل‌شان آنجا بود؛ در خانه‌ها بودند، اما به حق فقط جسم مردم در خانه بود، جان مردم كنار حرم مقدس مولي علي بن موسي الرضا (ع) و ساير اماكن مقدس بود.»

 

خطاي حداقلي در تمرين نظامي

حسن روحاني همچنين در جلسه روز چهارشنبه به حادثه ناوچه كنارك اشاره كرد و گفت: «براي ما بسيار جاي تاثر و تاسف بود كه جوانان غيور دريايي خودمان را در يك حادثه دلخراش از دست داديم؛ شنيدن اين خبر و تحمل آن سخت بود، اما همه مسوولان و مردم در سراسر كشور اظهار همدردي كردند و من به صراحت و با تواضع نسبت به خانواده اين شهدا مي‌گويم كه همه اعضاي دولت را در غم خودشان سهيم بدانند.» رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه «بايد دلايل اين موضوع بعدها بررسي و روشن شده و براي مردم توضيح داده شود.» او همچنين ابراز اميدواري كرد كه اين‌گونه حوادث در جمع تمرين‌هاي نظامي و رزمايش‌ها به حداقل كاهش پيدا كند و بتوانيم نظم دقيق‌تري را در اين‌گونه موارد مراعات كنيم. روحاني در بخش پاياني سخنانش نيز به منش و روش و شهادت اميرالمومنين (ع) اشاره كرد و گفت: كسي كه باعث شهادت ايشان شد «علي‌الظاهر به خداوند معتقد و مبنا را حكومت الهي بر بشر مي‌دانست، اما در عين حال جهل ديني، تحجر و افراط اين آدم او را به بدترين عمل در تاريخ كشاند و اين درس بزرگي براي همه است كه ديندار بودن و شريعتمدار بودن، بدون تعقل، تفكر، عدالت و تعادل و ميانه‌روي و دوري از تحجر نمي‌تواند براي ما مسير هدايت را مشخص كند.» او ادامه داد: «اگر انسان اعتقادي داشته باشد و آن اعتقاد درست و در چارچوب نباشد، همان جهل ديني مي‌تواند باعث انحراف او شده و بزرگ‌ترين لطمه را به جامعه بشري و دنياي اسلام وارد كند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون