• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4647 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت

با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي

رقابت با ورزشكاران رژيم صهيونيستي ممنوع شد

علي ولي‌اللهي

روز سه‌شنبه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طرح دو فوريتي را در مقابله با اقدامات خصمانه رژيم صهيونيستي به تصويب رساندند. در بند 11 اين طرح 14 ماده‌اي اين‌طور آمده است: «برگزاري هر گونه مسابقه يا رقابت ورزشي اعم از رسمي يا تداركاتي ميان ورزشكاران و تيم‌هاي ورزشي ايران با حريفان رژيم صهيونيستي ممنوع است. هر يك از فدراسيون‌ها در رشته ورزشي مربوطه موظفند با بهره‌مندي از تمام ظرفيت‌هاي داخلي و بين‌المللي و برقراري ارتباط اصولي با مجامع بين‌المللي ورزشي، تعهدات و اقدامات مقتضي را جهت ممانعت از اعمال هرگونه مجازات و محروميت‌هاي ورزشي بين‌المللي عليه ورزشكاران مستنكف از مواجهه با حريفان رژيم صهيونيستي اتخاذ كرده و با پيش‌بيني تخصيص منابع لازم، به تشويق و حمايت از آنها بپردازد.»

اين طرح در حالي به تصويب مي‌رسد كه ممنوعيت رويارويي با حريفان اسراييلي از سال‌ها پيش در كشور به يك قانون نانوشته بدل شده بود و ورزشكاران كشورمان از رويارويي با حريفاني از رژيم اشغالگر قدس خودداري مي‌كردند. اين خودداري در رسانه‌هاي داخلي ايران يك انتخاب از سوي ورزشكاران عنوان مي‌شد اما برخي رسانه‌هاي خارجي اجبار ورزشكاران را دليل اين اتفاق مي‌دانستند. اين وضعيت در سال‌هاي گذشته به شرايطي منجر شد كه باعث شد مجازات‌هايي عليه ورزش ايران در فدراسيون‌هاي جهاني اعمال شود. 
بسياري از ورزشكاران كشورمان بعد از انقلاب از رويارويي با حريفان اسراييلي سر باز زده بودند اما اين تصميم در سال‌هاي اخير هزينه‌هايي براي ورزش و ورزشكاران به دنبال داشته است. در بازي‌هاي پارالمپيك پكن تيم بسكتبال با ويلچر ايران از رويارويي با تيم امريكا خودداري كرد. در حالي كه مسعود خسروي‌وفا معتقد بود اين عدم رويارويي به دليل برنامه‌ريزي نامناسب مسابقات بوده است اما عده‌اي ادعا كردند ايران به دليل رويارويي احتمالي با اسراييل در مرحله بعد از مسابقه دادن خودداري كرده است. در نهايت مسوولان فدراسيون جهاني از توضيحات مقامات كشورمان قانع نشدند و فدراسيون ايران را تعليق و تيم ملي را از حضور در مسابقات محروم كردند. 
در سال 1396 عليرضا كريمي در رقابت‌هاي كشتي آزاد اميدهاي جهان در حالي كه از حريف روس خود پيش بود با فرياد مربي وقتش كه مي‌گفت: «بايد ببازي» بازي را واگذار كرد تا با حريف اسراييلي در مرحله بعد روبه‌رو نشود. بعد از اين اتفاق اتحاديه جهاني كشتي، فدراسيون ايران را 6 ماه تعليق و كريمي را نيز 6 ماه محروم كرد. با رايزني رسول خادم رييس وقت فدراسيون تعليق برداشته شد اما محروميت كريمي سر جاي خود ماند. رسول خادم بعد از اين اتفاق گفت: «با اتفاقي كه در جريان كشتي عليرضا كريمي در لهستان افتاد، ديگر نمي‌توانيم گواهي پزشك تهيه كنيم. ديگر نمي‌توانيم به حريف پيشين ببازيم. بايد با رفتاري صادقانه، در مواجهه با حريف رژيم اشغالگر قدس، براساس سياست‌هاي ابلاغي كشورمان، رسما از رويارويي با آنها خودداري ورزيم و صادقانه تبعات ناشي از آن را بپذيريم. بعد هم به دنبال هزينه كردن همه داشته‌هاي بين‌المللي‌مان نباشيم كه ما را تعليق نكنند.»
سيد مصطفي كواكبيان نماينده تهران در مجلس در واكنش به صحبت‌هاي خادم و حواشي ايجادشده گفت: «ما بايد اين موضوع كه مسابقه دادن با يك فرد وابسته به رژيم صهيونيستي به معناي به رسميت شناختن اسراييل نيست را در جامعه جا بيندازيم. آن وقت مي‌توانيم مسابقه هم بدهيم و مرگ بر اسراييل هم بگوييم و اشكالي نيز ندارد.»
در همان زمان بحث‌هاي زيادي در مورد تبديل شدن ممنوعيت رويارويي با ورزشكاران اسراييلي به قانون شكل گرفت.
در مسابقات مردان جودوي سال 2019 سعيد ملايي در مبارزه نيمه‌نهايي مقابل حريف بلژيكي شكست خورد و اين در حالي بود كه ساگي موكي جودوكار اسراييلي به فينال رسيده بود. بعد از مسابقه ملايي به كشور برنگشت و به كشور آلمان پناهنده شد. اين جودوكار مدعي بود كه با وجود آمادگي كامل مجبور شده شكست بخورد اما مقامات فدراسيون جودو و در راس آنها آرش ميراسماعيلي رييس فدراسيون ادعاي ملايي را تكذيب كردند. هم‌اكنون فدراسيون جودوي ايران به دليل شهادت ملايي تعليق شده و قرار است اين پرونده در دادگاه CAS مورد رسيدگي قرار بگيرد. آرش ميراسماعيلي در مسابقات المپيك آتن از مسابقه دادن با ورزشكار اسراييلي خودداري كرده بود. 
سال گذشته نيز عليرضا فيروزجا نفر اول رنكينگ شطرنج ايران و اولين سوپراستاد بزرگ شطرنج كشورمان نيز ايران را ترك كرد و در حال حاضر با پرچم فيده در مسابقات شركت مي‌كند. گفته مي‌شود دليل مهاجرت فيروزجا اين بوده كه فدراسيون شطرنج قصد داشته از اعزام تيم به مسابقات سريع و برق‌آساي جهاني به دليل احتمال رويارويي ورزشكاران ايران با ورزشكاران رژيم صهيونيستي خودداري كند. 
قانون جديد مي‌تواند اين وضعيت بلاتكليفي ورزشكاران و فدراسيون‌‌ها را پايان دهد. از اين پس مقامات ورزش ايران مي‌توانند با استناد به قانون جديد بدون اينكه بخواهند از راه‌هاي ديگري نظير مصدوميت يا باخت مصلحتي استفاده كنند مقابل نمايندگان رژيم اشغالگر قدس حاضر نشوند. يكي از روساي فدراسيون‌ها كه نخواسته نامش فاش شود به همشهري گفت: «اينكه اين موضوع در سطح سياسي مطرح شود، به نفع ورزش است. با اين قانون تكليف فدراسيون‌ها مشخص مي‌شود.» با اين حال برخي نيز معتقدند اين قانون ممكن است عواقب حقوقي براي ورزش ايران به دنبال داشته باشد. سيد مصطفي هاشمي‌طبا رييس سابق سازمان تربيت‌بدني معتقد است: «با توجه به فعاليت‌هايي كه اسراييل در مجامع مختلف دارد، كميته بين‌المللي المپيك و فدراسيون‌هاي جهاني را ترغيب مي‌كند تا عضويت ايران را به حالت تعليق دربياورند. به اين دليل كه فدراسيون‌ها دولتي نيستند، شايد تا وقتي كه در عمل اتفاقي نيفتد و ورزشكار ما از مسابقه‌اي كناره‌گيري نكند، سكوت كند، ولي اگر اين كناره‌گيري عملي شود، فدراسيون‌ها مي‌توانند از اين قانون عليه خود ما استفاده كنند.» هاشمي‌طبا پيش از اين در مصاحبه با «اعتماد» راهكار متفاوتي را براي حل اين بحران پيشنهاد داده بود: «ديپلماسي ورزشي ما بايد در برابر اقداماتي كه عليه ورزشكاران ما مي‌شود رسما در IOC اقدام كند و بخواهد اسراييل به دليل عدم رعايت منشور المپيك و نژادپرستي از اين كميته اخراج شود. حقا هم بايد اخراج شود. به اين خاطر كه اين كشور كودك‌كش است و منشور المپيك را لغو كرده است. ما بايد در آن جبهه فعاليت  و آنجا رژيم صهيونيستي را رسوا كنيم تا حق حضور در ميادين بين‌المللي از اين كشور گرفته شود.»
پيشنهاد مصطفي هاشمي‌طبا در مورد استفاده از ديپلماسي ورزشي در حالي مطرح مي‌شود كه بارها ثابت شده است مقامات ورزش كشورمان از قدرت‌لابي‌گري در فدراسيون‌هاي جهاني برخوردار نيستند. سال گذشته AFC ميزباني مسابقات ليگ قهرمانان آسيا را به دليل ادعاي ناامن بودن آسمان كشور از تيم‌هاي ايراني سلب كرد و هنوز مشخص نيست اين ميزباني به كشورمان باز مي‌گردد يا خير. پيش از اين نيز آرش ميراسماعيلي در پرونده سعيد ملايي از لابي گسترده صهيونيست‌ها در فدراسيون جودو خبر داده بود. با اين تفاسير بعيد به نظر مي‌رسد پيشنهاد هاشمي‌طبا براي بيرون كردن اسراييل از IOC و نمايندگان مجلس كه از فدراسيون‌ها خواسته‌اند با ارتباط با جوامع بين‌المللي از مجازات‌هاي احتمالي جلوگيري كنند، به جايي برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون