• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4653 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ خرداد

ماجراي گفت‌وگوي آيت‌الله جنتي و بهزاد نبوي در آستانه انتخابات مجلس ششم

اميد «آشنا» به كنار رفتن حب و بغض سياسي در قضاوت بزرگان

مجلس دهم به پايان رسيد، اما اختلاف‌نظر ميان نمايندگان و اعضاي شوراي نگهبان در ارتباط با نحوه بررسي صلاحيت كانديداهاي انتخابات همچنان ادامه دارد. اختلاف‌نظري كه ديروز علي لاريجاني، ركورددار رياست قوه مقننه در جمهوري اسلامي را بر آن داشت در آخرين نطق خود در اين مقام، صريح‌تر از هميشه به شوراي نگهبان و نحوه عملكردش انتقاد كند.
 هرچند اعضاي شوراي نگهبان هم بيكار نمانده و از هر فرصت براي پاسخگويي به انتقادها استفاده كردند، يك روز با ابلاغ جوابيه به رسانه‌ها و در آخرين نمونه با انتشار جوابيه به مجلس و در واكنش به اظهارات رييس مجلس در برنامه تلويزيوني گفت‌وگوي وي‍ژه خبري. اين اختلاف‌نظر اما تنها به دو طرف اصلي بحث محدود نماند و چنانكه انتظار مي‌رفت كنشگران سياسي از دو جناح و حتي برخي اعضاي دولت بنا به اينكه نگاه‌شان به شوراي نگهبان نزديك بود يا مجلسي‌ها، وارد گود شدند. چنانكه در آخرين مورد، حسام‌الدين آشنا، مشاور رييس‌جمهوري با انتشار يك رشته‌توييت در حساب كاربري‌ خود  ظاهرا به ‌مناسبت «بازگشايي مجلس جديد» به بيان خاطره‌اي از نحوه تاييد صلاحيت بهزاد نبوي، نايب‌رييس مجلس ششم در آستانه انتخابات آن دوره پرداخت و در پايان، ديدگاهش را در مورد ردصلاحيت غيركارشناسي و سليقه‌اي مبتني بر «حب و بغض جناحي» از جانب شوراي نگهبان بيان كرد. 
آشنا در اين رابطه نوشته است: «سال ۱۳۷۹ مهندس بهزاد نبوي بعد از چند بار اعلام عدم احراز صلاحيت، براي انتخابات مجلس ثبت‌نام كرد. در همان ايام به مناسبتي براي ارايه مشاوره به شوراي نظارت بر انتخابات دعوت شده بودم و از من خواسته شد پرونده آقاي نبوي را بررسي كنم.»
 مشاور فرهنگي رييس‌جمهوري و رييس مركز تحقيقات استراتژيك نهاد رياست‌جمهوري همچنين اضافه كرد: «‏در بررسي آن پرونده به ۷ عنوان اتهامي -از تحكيم مباني رژيم سابق گرفته تا جاسوسي براي امريكا- برخورد كردم. در برگ برگ گزارش‌ها تلاش براي برچسب‌زني و پرونده‌سازي به چشم مي‌خورد و من ۶ مورد از اتهامات را با استناد به اطلاعات ديگر موجود در درون و بيرون پرونده بررسي و رد كردم. ‏اما در مورد يك اتهام شخصي و نه سياسي، صريحا از آيت‌الله جنتي تقاضا كردم خودشان با دعوت از مهندس نبوي و از طريق صحبت رو در رو، موضوع را بررسي و نتيجه كلي را جمع‌بندي كنند. تقاضا پذيرفته شد، ملاقات انجام گرفت و چند روز بعد صلاحيت مهندس نبوي اعلام شد.»  اينكه «مورد هفتم» چه بوده و ميان آيت‌الله جنتي و مهندس نبوي چه گذشته كه در نهايت دبير شوراي نگهبان را قانع كرده حكم به تاييد و احراز صلاحيت عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي بدهد، بر كسي روشن نيست و شايد بايد منتظر باشيم يكي از آن دو -احتمالا بهزاد نبوي- خاطره آشنا را تكميل كند اما به هر تفسير، آشنا پس از شرح اين خاطره، اين‌طور نتيجه‌گيري كرده است: «‏مي‌دانم كه بسياري از اقدامات نظارتي شوراي نگهبان رنجيده‌اند و چه‌بسا حق هم با آنان بوده است، اما آن تجربه به من نشان داد كه اگر صلاحيت‌ها نه توسط مخالفان يك نامزد  بلكه از سوي كارشناسان بي‌طرف مورد بررسي قرار گيرد، مي‌توان اميد داشت كه حب و بغض سياسي يا شخصي در قضاوت بزرگان راه نيابد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون