• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4653 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ خرداد

آقاي حداد! فارسي را پاس بداريد!

سيد زين‌العابدين‌صفوي

@zeinoddin43

سيد زين‌العابدين‌صفوي در حساب‌هاي خود در شبكه‌هاي اجتماعي با غلامعلي حداد عادل شوخي خواندني كرده است. صفوي نامه‌اي از حداد عادل را زير ذره‌بين گذاشته كه در آن از رييس‌جمهور درخواست مي‌شود دولتي‌ها فارسي را پاس بدارند، حال آنكه خود نامه حدادعادل مملو است از واژه‌هاي عربي است.

آقاي‌حدادعادل در نامه‌اي از رييس‌جمهور خواسته است كه به دست‌اندركاران بهداشت فرمان‌دهد كه در گفتار خود واژه‌هاي بيگانه‌اي را كه همسان‌ فارسي دارند، به كار نبرند. او در كنار نامه‌اش شماري از آن واژه‌هاي بيگانه و همسان فارسي‌شان را نيز فرستاده است.
من با آقاي حداد عادل در اين باره بسيار همدل و همسويم و پيشنهاد وي را سزاوار پافشاري مي‌دانم. ولي از او انتظار است در پاسداشت ديگر زبان‌هاي بومي ايرانيان هم -كه رو به سوي نابودي‌ دارند - برابر قانون اساسي تلاش كند. همچنين او بهتر است اندكي هم نگرانِ‌ عربي شدن زبان فارسي باشد. نيك مي‌دانم كه زبان عربي، زبان قرآن ما است و اين دو زبان خويشاوند يكديگر شده است. اما فارسي‌ آن‌اندازه هم بي‌توشه وتنگدست نيست كه آقاي حداد در يك نامه نيم‌برگي، بيش از چهل واژه عربي بنويسد و همسان‌ها و جايگزين‌هاي ساده فارسي آنها را پيدا‌نكند. در اينجا برخي از واژه‌هاي عربي آن نامه را با واژه‌هاي رساي فارسي (#جايگزين) مي‌كنم تا‌روشن شود كه آقاي حداد خودش تا چه اندازه فارسي را پاس مي‌دارد.
جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمين روحاني
رياست محترم جمهوري اسلامي ايران
در دو ماه اخير (#گذشته) كه كشور ما، مثل (#مانند) همه كشورهاي جهان، گرفتار بيماري ناشي (#برخاسته) از ويروس كرونا شده اهتمام (#تلاش) جنابعالي (#شما- بزرگوار) و مديران (#گردانندگان) ارشد (#بلند-پايه) و مسوولان امر (#دست-‌ اندر-كارانِ) سلامت (#بهداشت) در كشور به مقابله (#رويارويي) با اين بيماري البته (#بي-گمان) درخور تقدير (#ارج-‌ نهادن) و تشكر (#سپاسگزاري) است، لكن (#ولي) فراواني و تنوع (#گوناگوني) برنامه‌هاي رسانه‌اي در باب(#باره) كرونا سب‌شده (#چنين-پيامدي-‌ دارد) كه بسياري از اصطلاحات (#كاربردها) و لغات (#واژه‌هاي) تخصصي (#كارشناسي) كه معادل (#همسان) فارسي (#پارسي) هم دارند به همان صورت (#گونه) فرنگي به كار گرفته شود كه ممكن است (#شايد) در آينده به همين صورت (#گونه) در زبان فارسي رواج (#گسترش) يابد و مهم‌تر از آن، جوازي براي استفاده (#بهره-گيري) از ساير (#ديگر) لغات (#واژه‌ها) و اصطلاحات خارجي (#بيگانه) محسوب شود. (#به-‌‌‌‌شمار-آيد.) به پيوست، فهرستي (#شماري) از اين لغات ((#واژه-ها) و اصطلاحات همراه با معادل (#همسان) فارسي آنها تقديم (#پيشكش) مي‌شود تا با دستور جنابعالي (#شما- بزرگوار) به‌جاي لغات (#واژه-هاي) بيگانه در بيانات (#گفتارهاي) مسوولان (#دست-اندر-كاران) و رسانه‌ها مورد توجه قرار گيرد (#به-كار-‌ برده-‌ ‌شود). 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون