• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4653 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ خرداد

به مناسبت تولد دروازه‌باني كه همه جام‌ها را برد

مرور 5 لحظه رويايي «سنت ايكر»

 گروه ورزش

ايكر كاسياس يكي از نام‌هاي دنياي فوتبال است كه هميشه جاودانه خواهد ماند. كاسياس اولين و تنها مرد اسپانيايي است كه به عنوان كاپيتان تيم ملي كشورش را به قهرماني در جام جهاني سوق داد. او در تاريخ 20 مه 39 ساله شده است. بعد از اينكه اين گلر افسانه‌اي در سال 1990 وارد دنياي فوتبال شد، اين اولين جشن تولد كاسياس دور از مستطيل سبز به حساب مي‌آيد. بياييد به همين مناسبت 5 لحظه برتر او را در دوران شكوهمند فوتبالش با هم مرور كنيم.

اولين جام بزرگ در 19 سالگي

برخي عملكردهاي ناموفق كاسياس 19 ساله در طول فصل باعث شده بود او به نيمكت فرستاده شود. در حالي كه در آن برهه سزار سانچز انتخاب اول رئال‌مادريد بود. سانچز درست قبل از فينال مصدوم شد و اين باعث شد كاسياس بتواند درون دروازه رئال بايستد تا لقب جوان‌ترين گلر تاريخ كه در فينال ليگ قهرمانان اروپا فيكس بازي مي‌كند را از آن خود كند؛ ركوردي كه هنوز شكسته نشده و بسيار بعيد است، شكسته شود. رئال‌مادريد در اين بازي با 3 گل خفاش‌ها را شكست داد تا كاسياس جوان در 19 سالگي با ثبت كلين‌شيت در بازي فينال، اولين جام اروپايي خود را به دست آورد.

ايكر مقدس كاپيتان رئال مي‌شود

هواداران رئال‌مادريد هنگامي كه رائول، اسطوره باشگاه‌شان خبر عزيمتش را بعد از 16 سال حضور در سانتياگو برنابئو اعلام كرد، اشك مي‌ريختند. اما وقتي رييس باشگاه فلورنتينو پرز اعلام كرد از اين پس كاسياس به عنوان جانشين رائول در تيم بازوبند كاپيتاني را به بازو خواهد بست، آن اشك‌ها تبديل به اشك شوق شدند. كاسياس زماني كه كاپيتان رئال بود با درخشش خود درون دروازه و هدايت تيم درون زمين، لوس بلانكوس را به قهرماني در لاليگا، كوپا دل‌ري و ليگ قهرمانان اروپا رساند تا اينكه در سال 2015 رئال را به مقصد پورتو ترك كرد و افسانه او در برنابئو پايان يافت.

فصل رويايي

در فصل 12-2011 رئال‌مادريد لاليگا را تسخير كرد و اين چيزي است كه كاسياس هميشه از به‌ياد آوردنش لذت مي‌برد. تيم رئال در آن فصل با ثبت 121 گل زده و با حضور بازيكناني چون رونالدو و كاكا و اوزيل و هدايت كاسياس از درون دروازه فصل را با 100 امتياز به پايان رساند تا ركوردي بي‌نظير از خود در تاريخ لاليگا به جاي بگذارد. تيم رئال در آن فصل از 38 بازي 32 برد به دست آورد و تنها دو بار طعم شكست را چشيد. آنها از 19 بازي خارج از خانه 16 پيروزي به‌دست آوردند. كاسياس در آن فصل 32بار دروازه‌اش باز شد و عنوان دومين دروازه‌بان برتر فصل را به‌دست آورد.

لادسيما در ليسبون

رئال‌مادريد، تيمي كه بيشترين عناوين اروپايي را به دست آورده است از سال 2002 تا سال فصل 14-2013 رنگ فينال ليگ قهرمانان را نديده بود تا اينكه در سال 2014 آنها با همشهري خود اتلتيكو به فينال رسيدند. در ابتداي بازي ديه‌گو گودين روي يك اشتباه كوچك از كاسياس سرخپوست‌ها را پيش انداخت و نزديك بود رئال يك شكست دراماتيك را تجربه كند. اما آنها آن‌قدر شجاع بودند كه بتوانند در دقيقه 93 با ضربه سر راموس بازي را در وقت‌هاي قانوني به تساوي بكشانند. در طول 30 دقيقه اوقات اضافه بازي اتلتيكو نتوانست از زير بار فشار خارج شود و رئالي‌ها 3 بار ديگر دروازه آنها را گشودند تا كاسياس تبديل به دروازه‌باني شود كه به عنوان كاپيتان دهمين جام قهرماني اروپا را بالاي سر مي‌برد.

قهرماني جهان در ژوهانسبورگ

شايد تمام جام‌هاي مهمي كه كاسياس در زندگي‌اش برده باشد را نتوان دربست به نام او نوشت اما جام جهاني 2010 را بايد به نام ايكر سند زد. درست است كه گل دقيقه 116 اندرس اينيستا اسپانيا را به پيروزي رساند اما هيچ‌كس يادش نمي‌رود اين كاسياس بود كه در بازي يك‌چهارم نهايي پنالتي اروگوئه را مهار كرد و تيمش را از حذف نجات داد. همچنين هيچ‌كس فراموش نمي‌كند چند دقيقه قبل از اينكه اسپانيا در فينال پيش بيفتد، كاسياس در موقعيت تك به تك به شكلي باور نكردني آرين روبن را شكست داد تا لاروخا را زنده نگه دارد. شايد اگر هر دروازه‌بان ديگري در آن لحظات درون دروازه اسپانيا ايستاده بود، آنها حالا يكي از فاتحين جام جهاني به حساب نمي‌آمدند. كاسياس در پايان بازي به عنوان كاپيتان جام قهرماني را بالاي سر برد تا تبديل به تنها دروازه‌بان تاريخ شود كه همه جام‌هاي معتبر دنيا را بالاي سر برده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون